וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות איומי איראן: מכלית הנפט תישאר בידי גיברלטר

הטריטוריה הבריטית תחזיק בכלי השיט ל-14 ימים נוספים, בשל החשד כי העבירה נפט לסוריה והפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי. בטהראן הזהירו את בריטניה: אם לא תשחררו את המכלית - נפעל נגד ספינות שבבעלותכם. ארה"ב ביקשה לכנס דיון בסבא"א בשל ההפרות האיראניות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בית המשפט העליון בגיברלטר החליט היום (שישי) כי המכלית האיראנית, שנתפסה בעקבות חשד כי העבירה נפט לסוריה והפרה את סנקציות האיחוד האירופי, תוחזק בידי הטריטוריה הבריטית ל-14 ימים נוספים. במקביל, ארצות הברית ביקשה לכנס פגישה מיוחדת של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנושא ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין.

בטהראן דרשו מבריטניה לשחרר מיד את הספינה ואף האשימו אותה כי פעלה בשליחות ארצות הברית. בכיר במשרד החוץ של איראן תיאר את המהלך כ"בלתי מקובל" בשיחה עם השגריר הבריטי רוב מקייר, שזומן לשיחה לאחר ההשתלטות על המכלית. בהצהרה מטעם המשרד נמסר כי הבכיר "קרא לשחרורה המידי של מכלית הנפט, בהינתן כי היא נעצרה לבקשת ארצות הברית, על בסיס מידע שקיבלה".

לקריאה נוספת בנושא
נחתים בריטים השתלטו על מכלית נפט איראנית נתפסה בדרך לסוריה
איראן: ארה"ב לא תקפה כי היא מפחדת מהעוצמה הצבאית שלנו
טראמפ לאיראן: היזהרו עם האיומים, הם עלולים להתנקם בכם

מכלית שנתפסה על ידי הרשויות של גיברלטר, 4 ביולי 2019. רויטרס
המכלית "גרייס 1"/רויטרס

מזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר, מוחסן רזאי, הזהיר כי אם הממלכה המאוחדת לא תשחרר את כלי השיט, הרפובליקה האסלאמית תיאלץ לנקוט בפעולות נגד כלי שיט בריטיים. "ב-40 שנותיה, הרפובליקה מעולם לא הייתה מקור לשום מתח, אך מעולם לא היססנו להגיב", אמר רזאי.

לדבריו, "אם בריטניה לא תשחרר את מכלית הנפט האיראנית, הרשויות הרלוונטיות יהיו מחויבות להגיב בפעולות הדדיות והשתלט על מכלית נפט בריטית".

עוד באותו נושא

איראן זועמת: ההשתלטות על המכלית היא מהלך הרסני, יגביר את המתיחות

לכתבה המלאה
מפקד משמרות המהפכה לשעבר, הבכיר האירני מוחסן רזאי. AP
שיגר איום לבריטניה. רזאי/AP

הרשויות בגיברלטר, טריטוריה בריטית בקצה הדרום-מערבי של ספרד, המשמשת כשער הכניסה לים התיכון, אמרו כי הן חשדו שהמכלית נשאה נפט גולמי לסוריה תוך הפרה של העיצומים שהשית האיחוד האירופי.

ההשתלטות על "גרייס 1", שאורכה כ-300 מטרים, הגיעה בעת מתיחות בין טהראן לאיחוד האירופי, בעוד המדינות החברות בו דנות בתגובה להודעת נשיא איראן חסן רוחאני כי החל מיום ראשון תגדל רמת העשרה האורניום מ-3.7%, כפי שמותיר הסכם הגרעין מ-2015.

איראן מספקת נפט לכוחותיה בסוריה, למרות הסנקציות נגד ממשל אסד. בשנה שעברה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החל להשית עיצומים על איראן עצמה, עם פרישתו מהסכם הגרעין בו הובטחה לטהראן גישה למסחר העולמי בתמורה לריסון תכנית הגרעין שלה. סנקציות אלו הוחרפו מאז חודש מאי האחרון, והפכו את שוק הנפט ברפובליקה האסלאמית נואש ללקוחות חלופים. איראן הפכה לתלויה בצי המכליות שלה להעביר כל כמות נפט שתוכל למכור וכן לאגור כל תפוקה שלא נמכרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully