וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ארה"ב לא תקפה כי היא מפחדת מהעוצמה הצבאית שלנו

4.7.2019 / 11:44

שר המודיעין אמר כי טהראן מוכנה לשיחות עם וושינגטון אם זו תסיר את הסנקציות ואם חמינאי יסכים. הוא התרברב: "טראמפ לא הגיב על הפלת המל"ט כי הוא פחד"

נשיא איראן רוחאני: "נעשיר אורניום בכל כמות שנרצה"/צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שר המודיעין של איראן, מוחמד עלווי, אמר כי טהראן מוכנה לשיחות עם וושינגטון רק אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות ואם המנהיג העליון עלי חמינאי יאשר זאת - כך דיווחה היום (חמישי) סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א. בדברים שאמר אתמול בערב, אמר הבכיר כי ההחלטה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא להגיב על הפלת המל"ט הייתה בשל חששו מ"עוצמתה הצבאית" של הרפובליקה האסלאמית.

"אפשר לבחון את קיומן של שיחות עם אמריקה רק אם טראמפ יסיר את הסנקציות והמנהיג העליון ייתן אישור", אמר עלווי. "האמריקנים פחדו מכוחה הצבאי של איראן, ולכן החליטו לבטל את ההחלטה לתקוף את איראן".

לקריאה נוספת:
טראמפ לאיראן: היזהרו עם האיומים, הם עלולים להתנקם בכם
הספינות נעלמות בחשיכה - ומופיעות: כך ממשיכה איראן למכור נפט
מקרון מזהיר את איראן: נפעל אם תמשיכו להפר את הסכם הגרעין

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ישיבת ממשלה בטהראן 3 ביוני 2019. AP
להגביר את העשרת האורניום. רוחאני, אתמול/AP

טראמפ ביטל ברגע האחרון את התגובה על הפלת המל"ט האמריקני בחודש האחרון משום שלדבריו "היו נהרגים 150 איש", ואותת על נכונותו לנהל משא ומתן עם איראן. ואולם, הלילה הוא שב והזהיר את טהראן מפני הפרות נוספות של הסכם הגרעין, שממנו פרש לפני כשנה באופן חד-צדדי. אתמול אמר נשיא איראן חסן רוחאני כי החל מיום ראשון תגדל רמת העשרת האורניום מ-3.7%, כפי שמותיר הסכם הגרעין.

"איראן פרסמה אזהרה חדשה", כתב הנשיא הלילה בטוויטר. "רוחאני אומר שהם יעשירו אורניום 'בכל כמות שנרצה' אם אין הסכם גרעין חדש. היזהרו עם האיומים, איראן. הם יכולים לחזור ולנשוך אתכם כמו שאף אחד לא ננשך בעבר".

עוד בוואלה!

הרב אבינר בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: "פוליטיקה אינה לנשים"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בבית הלבן 25 ביוני 2019. AP
ביטל ברגע האחרון את התקיפה. טראמפ/AP

מדינות אירופה החתומות על ההסכם מ-2015 - בריטניה, צרפת וגרמניה - הפצירו באיראן שלא להפר את ההסכם עוד יותר, אחרי שהיא כבר חצתה את כמות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק - 300 ק"ג. עם זאת, בשלב זה הן לא מתכננות להפעיל את הסעיף בהסכם שבמסגרתו הן יכולות להשיב את הסנקציות על איראן במקרה שהיא לא עומדת בהתחייבויותיה.

באיראן מדגישים כי כל המהלכים האחרונים שלהם הפיכים, אולם הם אומרים שבאירופה לא עושים די כדי לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות שפגעו קשות בכלכלתה. האיחוד הקים מנגנון מיוחד, "אינסטקס", לעקיפת הסנקציות, אולם הוא מוגבל מאוד בשלב זה. איראן רוצה שהוא יאפשר עסקאות נפט, שאותן מנסה ארצות הברית לצמצם לאפס.

דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי, כביאן חורסבי, אמר כי "התנגדות פעילה" היא התשובה לאיומיו של טראמפ. "אחרי שיצא מהסכם הגרעין, טראמפ פגע בנתיב הדיפלומטיה. הנסיוב הטוב ביותר לכל האיומים הוא התנגדות פעולה", אמר היום. "איראן נחושה להמשיך בתכניתה לצמצם את מחויבויותיה בהסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully