וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון מזהיר את איראן: נפעל אם תמשיכו להפר את הסכם הגרעין

2.7.2019 / 21:20

הנשיא הצרפתי אמר את הדברים בעקבות הודעת איראן כי חצתה את כמות העשרת האורניום המותרת להם במסגרת הסכם הגרעין. "על איראן להימנע מהפרות נוספות שיטילו ספק בהסכם הגרעין", אמר. הלילה אמר טראמפ כי איראן "משחקת באש"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון אמר היום (שלישי) כי צרפת תנקוט צעדי נגד אם איראן תפר פעם נוספת את הסכם הגרעין, אחרי שחצתה את כמות האורניום המותרת לה במסגרתו. "על איראן להימנע מהפרות נוספות שיטילו ספק בהסכם הגרעין", אמר. בהודעתו של מקרון נכתב כי הוא יפעל בימים הקרובים כדי להבטיח שאיראן תעמוד בהתחייבויותיה ותמשיך להרוויח מיתרונותיה הכלכליים של העסקה.

ההודעה של איראן אתמול, שנעשתה בתגובה לפרישה של ארצות הברית מההסכם וחוסר יכולתן של יתר המדינות החתומות לפצות אותה על הסנקציות, מחזקת את האפשרות שהוא לא יחזיק מעמד. מדינות אירופה שלהן יש צד בהסכם מ-2015 - בריטניה, צרפת וגרמניה - אמרו כי הן יפעלו כדי לשמור אותו, אך הזהירו כי ייאלצו להגיב אם איראן תפר אותו.

"אנחנו מאד מודאגים" מההצהרה של איראן, אמרו שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, מקבילו הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן, והבריטי, ג'רמי האנט. "אנו מצטערים על החלטתה וקוראים להנהגה בטהראן להפוך את הצעד הזה ולהימנע מהצעדים נוספים המערערים את הסכם הגרעין".

עם זאת, שני דיפלומטים אירופים אמרו כי אירופה לא תפעיל כעת מנגנון שיוביל להחזרת סנקציות של האו"ם. "לא כעת. אנחנו רוצים לנטרל את המשבר", אמר דיפלומט אירופי כשנשאל על מהלך אפשרי להפעלת מנגנון יישוב הסכסוכים המעוגן בהסכם הגרעין עם איראן.

לקריאה נוספת:
איראן חצתה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין
נתניהו על חציית רף האורניום של איראן: לא נאפשר פיתוח נשק גרעיני
איראן: הושגה התקדמות בשיחות על הסכם הגרעין - אך לא מספיק

נשיא צרפת, עמנואל מקרון,במהלך פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה 28 במאי 2019. רויטרס
יפעל כדי להבטיח שאיראן תעמוד בהתחייבויותיה. מקרון/רויטרס

בתוך כך, רוסיה אמרה היום לאיראן כי עליה "לא להיכנע לרגשות" במשבר הגרעיני עם ארצות הברית. גם סין התייחסה להתפתחויות, ואמרה כי היא מצרה על הפרת סעיפי עסקת הגרעין על ידי איראן, אך וושינגטון אשמה גם היא בלחץ אותו היא מפעילה, שגורר למתחים באזור.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה כי איראן ''משחקת באש'' לאחר ששר החוץ של איראן, ג'וואד זריף, הודיע אתמול כי טהראן עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין, בחציית רף ה-300 ק''ג המותר. בכך איראן הפרה את תנאי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

הנשיא האמריקני נשאל באירוע בבית הלבן האם יש לו מסר לאיראן, טראמפ השיב כי אין לו מסר אבל אמר כי איראן יודעת מה היא עושה ועם מה היא משחקת - היא ''משחקת באש''. בהמשך נמסר מהבית הלבן כי טראמפ שוחח עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, על הפרת איראן את הסכם הגרעין.

היום הגיב יו"ר הפרלמנט האיראני לדברי טראמפ, ואמר כי על טראמפ להבין כי האיראנים מתאחדים כשמתעמרים בהם, "מר טראמפ צריך להבין שכאשר משתמשים בשפה בריונית נגד עם מתורבת, הוא הופך למאוחד יותר". את הדברים אמר לאריג'אני בשידור ישיר בערוץ טלוויזיה הלאומי.

עוד באותו נושא

"משחקת באש": המסר של טראמפ לאיראן בתגובה לפריצת סף האורניום

לכתבה המלאה
נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך פגישה עם בכירים במערכת הבריאות, טהראן, איראן 25 ביוני 2019. רויטרס
"משחקת באש". נשיא איראן רוחאני/רויטרס

אתמול הודיע זריף כי טהראן עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם. זריף הוסיף כי "הצעד הבא שלנו יכלול העשרת אורניום מעל 3.67%, המותר על פי ההסכם. האירופאים לא מילאו את הבטחותיהם להגן על האינטרסים של איראן במסגרת העסקה", אמר לרשת IRIB האיראנית.

בסוף השבוע אמרו באיחוד האירופי כי המנגנון שאמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות, "אינסטקס", החל לפעול, אולם באיראן אמרו כי הוא אינו מספיק משום שמדובר רק בהחלפת סחורות. טהראן דורשת כי יתר המדינות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015 - רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה - ימשיכו לרכוש נפט ממנה. מדינות אירופה הזהירו כי הן ייאלצו להגיב אם איראן תפר את תנאי הסכם.

(עדכון ראשון: 12:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully