וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: הושגה התקדמות בשיחות על הסכם הגרעין - אך לא מספיק

28.6.2019 / 22:21

נציגי הרפובליקה האסלאמית ואירופה נפגשו בווינה ודנו על הסכם הגרעין בצל ההודעה על הגברת העשרת האורניום. סגן שר החוץ האיראני אמר כי הושג "צעד קדימה" בשיחות, אך הוא לא ענה על ציפיותיה של טהראן. האיחוד האירופי הודיע על הפעלת מנגנון סחר שנועד לעקוף את הסנקציות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איראן הודיעה היום (שישי) כי הושגה התקדמות בשיחות עם אירופה שהתקיימו בניסיון להציל את הסכם הגרעין, אך ככל הנראה לא מספיק כדי לשכנע את הרפובליקה האסלאמית לשנות את החלטתה. השיחות עסקו בין היתר בהפעלת מנגנון הסחר שנועד לעקוף את הסנקציות האמריקניות. נציגה של איראן בשיחות, סגן שר החוץ עבאס אראקצ'י, אמר לכתבים כי "זה היה צעד קדימה, אבל הוא עדיין לא עונה על ציפיותיה של איראן".

בפגישה, שבה לקחו חלק בכירים איראנים ואירופים בווינה, דנו הצדדים בהסכם שנחתם עם המעצמות ב-2015 שממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הפגישה, שתוכננה מראש, התקיימה בצל המתיחות במפרץ והודעתה של איראן כי היא תגביר את העשרת האורניום מעבר לכמות שאושרה במסגרת ההסכם. הנציג האיראני הוסיף בסיומה של הפגישה כי הוא ידווח לארצו ו"החלטה סופית תתקבל על ידי טהראן".

עוד בנושא:
סגנו של נסראללה: "טראמפ לא צריך מלחמה עם איראן שתבעיר את האזור"
אחרי הפלת המל"ט: "ארה"ב ביצעה מתקפת סייבר נגד מיליציה איראנית בעיראק"
חמינאי: לא ניסוג למרות הסנקציות האכזריות של ארה"ב

פגישת הבכירים האיראנים והאירופים בוינה - 28 יוני 2019. רויטרס
פגישת הבכירים האיראניים והאירופיים בווינה, היום/רויטרס

איראן אמרה בימים האחרונים כי היא תחצה את הרף בשל כישלונן של מדינות אירופה לפצות אותה על הפרישה האמריקנית מההסכם ועל הסנקציות שהטילה מחדש. לפי גורמים דיפלומטיים, איראן צפויה לחצות בתוך ימים בודדים את הרף שנקבע לה בהסכם הגרעין לכמות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק. דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאבי אמר לרשת הטלוויזיה של המדינה כי אם המדינות האירופיות החתומות על ההסכם לא יצליחו להגן עליה מהסנקציות האמריקניות, טהראן תנקוט צעדים "החלטיים" יותר.

עוד אמר אראקצ'י אחרי הפגישה היום כי האירופים אמרו שמנגנון הסחר שהוקם כדי להמשיך ולסחור עם המדינה חרף הסנקציות האמריקניות החל לפעול. עם זאת, לדבריו, הוא עדיין אינו יעיל כל עוד מדינות אירופה לא קונות נפט איראני - הדרישה המרכזית להישארות בהסכם. לדברי אראק'צי, כל הצדדים בווינה הסכימו לקיים שיחות "בקרוב מאוד".

המנגנון, "אינסטקס", אמור לפצות על חלק מהנזקים שנגרמו לכלכלה האיראנית מהעיצומים האמריקניים הכואבים, על מנת להשאיר את איראן בהסכם שהטיל מגבלות על תכנית הגרעין שלה. "כדי שאינסטקס יהיה שימושי עבור איראן, האירופים צריכים לקנות נפט או לשקול מסלולי אשראי למנגנון הזה, אחרת אינסטקס הוא לא כמו שהם או אנחנו מצפים", אמר אראק'צי.

עוד באותו נושא

איראן: התגובה שלנו לחדירה אמריקנית לגבולותינו תהיה חזקה יותר

לכתבה המלאה
סגן שר החוץ של איראן עבאס אראק'צי בשיחות בווינה על הסכם הגרעין עם נציגים מאירופה ב-28 ביוני 2019. רויטרס
איראן דורשת שמדינות אירופה יקנו ממנה נפט. אראקצ'י בשיחות, היום/רויטרס

מנגנון הסחר הורחב כך שהוא כולל מדינות נוספות ובהן צרפת, בריטניה וגרמניה. האיחוד האירופי אישר כי שלוש המדינות מפעילות את הערוץ המסחר המיוחד עם איראן במטרה לעקוף את הסנקציות. על פי הודעתו, מנגנון הסחר "פועל בצורה מלאה והוא זמין לכל המדינות החברות באיחוד והעסקאות הראשונות כבר נמצאות בתהליך". האיחוד הוסיף כי איראן מקימה ישות שתסחר עם אירופה בזמן שמדינות נוספות מצטרפות למנגנון כשותפות.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר אתמול לקראת פסגת G-20 ביפן כי יש לו שני סדרי עדיפויות: הפחתת המתח הצבאי ושמירה על איראן מלהפר את ההסכם - שאירופה עדיין מעוניינת להציל - אף על פי שטראמפ התעלם מעצתה ופרש ממנו בשנה שעברה. אני רוצה לשכנע את טראמפ כי זה אינטרס שלו לפתוח מחדש את תהליך המשא ומתן, ולחזור על סנקציות מסוימות כדי לתת לו סיכוי", אמר מקרון.

המנהיג העליון של איראן חמינאי, 29 במאי 2019. AP
איראן מגבירה את העשרת האורניום אחרי הפרישה מההסכם והסנקציות. חמינאי/AP

בשבוע שעבר, הפלת מל"ט אמריקני על ידי איראן קירבה את המדינות אל סף עימות צבאי. על פי סוכנות הידיעות תסנים, יו"ר הפרלמנט של איראן עלי לריג'יאני הזהיר אתמול את ארצות הברית מפני חדירה לגבולותיה ואמר: "זה היה ניסיון טוב עבורם להימנע מכל תוקפנות נגד גבולותינו. התגובה של איראן תהיה חזקה יותר אם הם יחזרו על הטעות שלהם". שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס אף הוא לאירועים וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי איומיו של טראמפ על "השמדת" איראן הם "פשע מלחמה".

(עדכון ראשון: 18:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully