וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משחקת באש": המסר של טראמפ לאיראן בתגובה לפריצת סף האורניום

2.7.2019 / 10:02

הנשיא האמריקני התייחס להודעת איראן כי היא עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין ואמר כי "הם יודעים עם מה הם משחקים''. בהמשך נמסר מהבית הלבן כי טראמפ שוחח עם נשיא צרפת על צעדי איראן. "הלחץ המרבי על המשטר האיראני יימשך''

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שלישי) כי איראן ''משחקת באש'' לאחר ששר החוץ של איראן, ג'וואד זריף, הודיע אתמול כי טהראן עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין, בחציית רף ה-300 ק''ג המותר. בכך איראן הפרה את תנאי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

הנשיא האמריקני נשאל באירוע בבית הלבן האם יש לו מסר לאיראן, טראמפ השיב כי אין לו מסר אבל אמר כי איראן יודעת מה היא עושה ועם מה היא משחקת - היא ''משחקת באש''. בהמשך נמסר מהבית הלבן כי טראמפ שוחח עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, על הפרת איראן את הסכם הגרעין.

לקריאה נוספת:
נתניהו על חציית רף האורניום של איראן: לא נאפשר פיתוח נשק גרעיני
איראן חצתה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין
איראן: הושגה התקדמות בשיחות על הסכם הגרעין - אך לא מספיק

נשיא ארה"ב טראמפ שב לבית הלבן, 30 ביוני 2019. רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ שב לבית הלבן, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר, הבית הלבן הגיב להודעת איראן: "המשטר באיראן פעל היום להעשרת האורניום, ואין ספק שעוד לפני קיומו של ההסכם, איראן כבר הפרה את תנאיו. זו הייתה טעות לאפשר לטהראן, תחת הסכם הגרעין, להעשיר אורניום בכל רמה. אנחנו חייבים להחזיר את הסטנדרטים הבלתי מתפשרים של אי הפצת גרעין כלפי איראן", נכתב בהצהרה. "ארצות הברית ובעלות בריתה לעולם לא יאפשרו לאיראן לפתח נשק גרעיני".

בממשל האמריקני הוסיפו: "הלחץ המרבי על המשטר האיראני יימשך עד שמנהיגיו ישנו את דרכי פעילותם. על המשטר לסיים את שאיפותיו הגרעיניות ואת התנהגותו הזדונית".

היום הגיב יו"ר הפרלמנט האיראני לדברי טראמפ, ואמר כי על טראמפ להבין כי האיראנים מתאחדים כשמתעמרים בהם, "מר טראמפ צריך להבין שכאשר משתמשים בשפה בריונית נגד עם מתורבת, הוא הופך למאוחד יותר". את הדברים אמר לאריג'אני בשידור ישיר בערוץ טלוויזיה הלאומי.

עוד באותו נושא

איראן: התגובה שלנו לחדירה אמריקנית לגבולותינו תהיה חזקה יותר

לכתבה המלאה
נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך פגישה עם בכירים במערכת הבריאות, טהראן, איראן 25 ביוני 2019. רויטרס
העשירו אורניום מעל 3.67%, המותר על פי ההסכם. נשיא איראן חסן רוחאני/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול להודעת טהראן ואמר: "איראן בודיעה שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה, כשהיא חצתה את רף 300 ק"ג בהעשרת אורניום. איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני. אני חוזר ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הוא מודאג מהחריגה של איראן מהסכם. "פעולה כזו מהרפובליקה האסלאמית של איראן לא תעזור לשמר את התכנית או לאבטח את ההטבות הכלכליות לתושבי איראן".

גורם במשרד החוץ הגרמני אמר כי גרמניה מודאגת גם כן מההתפתחויות. עוד אמר הגורם שגרמניה קוראת לאיראן "לחזור בצעדים שלה ולא לערער את הסכם הגרעין", והוסיף כי המדינה תבחן צעדים עתידיים יחד עם המשתתפות הנוספות בהסכם.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בבגדאד, עיראק, 26 מאי 2019. רויטרס
האירופאים לא מילאו את הבטחותיהם. שר החוץ של איראן זריף/רויטרס

אתמול הודיע זריף כי טהראן עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם. זריף הוסיף כי "הצעד הבא שלנו יכלול העשרת אורניום מעל 3.67%, המותר על פי ההסכם. האירופאים לא מילאו את הבטחותיהם להגן על האינטרסים של איראן במסגרת העסקה", אמר לרשת IRIB האיראנית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שאחראית על פיקוח יישום הסכם הגרעין, בדקה את מאגר האורניום היום ואישרה כי טהראן אכן חצתה את הרף העליון. "הזמן שלהן (של מדינות אירופה) להציל את הסכם הגרעין הולך ואוזל", אמר דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוואי.

בסוף השבוע אמרו באיחוד האירופי כי המנגנון שאמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות, "אינסטקס", החל לפעול, אולם באיראן אמרו כי הוא אינו מספיק משום שמדובר רק בהחלפת סחורות. טהראן דורשת כי יתר המדינות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015 - רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה - ימשיכו לרכוש נפט ממנה. מדינות אירופה הזהירו כי הן ייאלצו להגיב אם איראן תפר את תנאי הסכם.

שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר בתגובה כי הוא "מאוד מודאג מהודעת איראן שהיא עברה את התחייבויותיה מהסכם הגרעין". הוא כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי הוא דוחק באיראן להימנע מנקיטת צעדים נוספים המרחיקים אותה מהסכם הגרעין, ולשוב למילוי הדרישות.

(עדכון ראשון: 00:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully