וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על חציית רף האורניום של איראן: לא נאפשר פיתוח נשק גרעיני

1.7.2019 / 23:01

ראש הממשלה התייחס לראשונה להודעת טהראן כי היא עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין ואמר, "בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן". כמו כן, פנה למדינות אירופה: "התחייבתן לפעול ברגע שיופר הסכם הגרעין". הבית הלבן: נמנע התחמשות גרעינית

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) לראשונה להודעת טהראן כי היא עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין ואמר, "היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה, כשהיא חצתה את רף 300 ק"ג בהעשרת אורניום. איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני. אני חוזר ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני".

נתניהו אמר את הדברים בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים בבית הנשיא בירושלים והוסיף: "כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם טהראן בנוי על שקר אחד גדול. עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן".

ראש הממשלה פנה למדינות אירופה החתומות על ההסכם והדגיש, "ביום הזה, אני גם קורא לכל מדינות אירופה, עמדו בהתחייבות שלכן. התחייבתן לפעול ברגע שאיראן תפר את הסכם הגרעין, התחייבתן שתפעילו את מנגנון הסנקציות האוטומטיות שנקבע במועצת הביטחון. אז אני אומר לכן - עשו זאת. Do it. Just do it"', אמר. זאת אחרי שבסוף השבוע לא הצליחו השיחות בין הנציגים מטהראן לבין יתר המדינות שנותרו עוד בהסכם הגרעין להגיע להבנות שסיפקו את המשטר.

לקריאה נוספת בנושא:
ראש המוסד: "מזהים חלון הזדמנויות חד פעמי לשלום אזורי"
איראן: הושגה התקדמות בשיחות על הסכם הגרעין - אך לא מספיק
מנהיג עליון עם עשרות מיליארדים: האימפריה הכלכלית של חמינאי

ישיבת הממשלה השבועית במשרד רוה"מ בירושלים, 30 ביוני 2019. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
"ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני". נתניהו, אתמול/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

בהמשך, הבית הלבן הגיב להודעת איראן: "המשטר באיראן פעל היום להעשרת האורניום, ואין ספק שעוד לפני קיומו של ההסכם, איראן כבר הפרה את תנאיו. זו הייתה טעות לאפשר לטהראן, תחת הסכם הגרעין, להעשיר אורניום בכל רמה. אנחנו חייבים להחזיר את הסטנדרטים הבלתי מתפשרים של אי הפצת גרעין כלפי איראן", נכתב בהצהרה. "ארצות הברית ובעלות בריתה לעולם לא יאפשרו לאיראן לפתח נשק גרעיני".

בממשל האמריקני הוסיפו, "הלחץ המרבי על המשטר האיראני יימשך עד שמנהיגיו ישנו את דרכי פעילותם. על המשטר לסיים את שאיפותיו הגרעיניות ואת התנהגותו הזדונית".

מוקדם יותר היום הודיע שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי טהראן עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם. זריף הוסיף כי "הצעד הבא שלנו יכלול העשרת אורניום מעל 3.67%, המותר על פי ההסכם. האירופאים לא מילאו את הבטחותיהם להגן על האינטרסים של איראן במסגרת העסקה", אמר לרשת IRIB האיראנית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שאחראית על פיקוח יישום הסכם הגרעין, בדקה את מאגר האורניום היום ואישרה כי טהראן אכן חצתה את הרף העליון. "הזמן שלהן (של מדינות אירופה) להציל את הסכם הגרעין הולך ואוזל", אמר דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוואי.

שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר בתגובה כי הוא "מאוד מודאג מהודעת איראן שהיא עברה את התחייבויותיה מהסכם הגרעין". הוא כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי הוא דוחק באיראן להימנע מנקיטת צעדים נוספים המרחיקים אותה מהסכם הגרעין, ולשוב למילוי הדרישות.

עוד באותו נושא

איראן חצתה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בבגדאד, עיראק, 26 מאי 2019. רויטרס
חצתה את רף 300 הק"ג המותר, שר החוץ של איראן זריף/רויטרס

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הוא מודאג מהחריגה של איראן מהסכם. "פעולה כזו מהרפובליקה האסלאמית של איראן לא תעזור לשמר את התכנית או לאבטח את ההטבות הכלכליות לתושבי איראן".

בסוף השבוע אמרו באיחוד האירופי כי המנגנון שאמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות, "אינסטקס", החל לפעול, אולם באיראן אמרו כי הוא אינו מספיק משום שמדובר רק בהחלפת סחורות. טהראן דורשת כי יתר המדינות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015 - רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה - ימשיכו לרכוש נפט ממנה. מדינות אירופה הזהירו כי הן ייאלצו להגיב אם איראן תפר את תנאי הסכם.

ההודעה האיראנית מגיעה בצל המתיחות במפרץ בחודשיים האחרונים, שבמהלכם הותקפו מכליות נפט זרות והופל מל"ט אמריקני. התקריות קירבו את איראן ואת ארצות הברית אל סף מלחמה, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט שלא לפעול צבאית בשלב זה, אלא להגביר את לחץ הסנקציות על טהראן.

זריף אמר כי איראן לעולם לא תיכנע ללחץ האמריקני, ואם וושינגטון רוצה לדבר עם טהראן היא צריכה לכבד אותה. הדברים הגיעו על רקע קריאתו של נשיא ארצות הברית לשיחות עם איראן "ללא תנאים מוקדמים". טהראן שללה זאת, ואמרה כי על טראמפ לחזור להסכם הגרעין ממנו פרש ב-2015, אם הוא רוצה לנהל משא ומתן עם טהראן.

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון, 12 ביוני 2019. רויטרס
""מאוד מודאג מהודעת איראן", שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט/רויטרס

הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 נועד להגביל את תכנית הגרעין של איראן תמורת הקלות בסנקציות שהוטלו עליה לאורך השנים. הוא לא מנע לחלוטין את הנתיב של טהראן לפיתוח פצצה גרעינית, אלא עיכב זאת מכמה חודשים בודדים ללפחות שנה.

ללא קיום מגבלות העשרה מצד איראן, היא תוכל לאגור באופן תיאורטי אורניום מועשר בכמות וברמה הדרושות לפיתוח נשק גרעיני. איראן טוענת כי אין לה כוונה כזו, בעוד שארצות הברית, ישראל וסבא"א אמרו בעבר כי הייתה לה תכנית נשק סודית.

אורניום מועשר מופק דרך צנטריפוגות במהירויות שונות, המפרידות ממנו את החומר הבקיע, U-235. ברמת העשרה נמוכה, כמו זו שנקבעה בהסכם הגרעין, הוא משמש לצורכי אנרגיה. על אף שהרמה ההכרחית לפיתוח נשק גרעיני היא 90%, המעבר בין 20% - רמת העשרה בטרם הסכם הגרעין - ל-90% נחשבת לדי מהירה.

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully