וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד: "מזהים חלון הזדמנויות חד פעמי לשלום אזורי"

1.7.2019 / 11:32

ראש המוסד אמר בנאומו בכנס הרצליה כי שותפות האינטרסים והיחסים עם הבית הלבן עשויים להביא ל"הבנה אזורית שתביא להסכם שלום כולל". אחרי הדיווחים על התקיפה הישראלית, הוא אמר כי לישראל אין עניין בעימות עם סוריה, אך "לא נסכים שהיא תהיה בסיס לוגיסטי של חיזבאללה"

בווידאו: ראש המוסד יוסי כהן בכנסת הרצליה 2019/צילום: כנס הרצליה 2019, עריכה: אביב אירגז

נאום ראש המוסד - עיקרי הדברים:

  • ראש המוסד: "נוצר חלון הזדמנויות אולי חד פעמי להגיע להסכם שלום כולל"
  • ברקע התקיפה בסוריה: "לא נסכים להתבססות האיראנית"
  • על המתיחות במפרץ: "איראן מנהלת מערכה פרועה שעלולה להצית אש באזור"

ראש המוסד יוסי כהן אמר היום (שני) כי הוא "מאתר כיום הזדמנות נדירה, אולי ראשונה בהיסטוריית המזרח התיכון, להגיע להבנה אזורית שתוביל להסכם שלום כולל". בנאומו בכנס הרצליה הסביר כהן כי "האינטרסים המשותפים מחד גיסא והמאבק נגד האסלאמיסטים ואיראן מאידך גיסא, והיחסים עם הבית הלבן והקרמלין, מייצרים חלון הזדמנויות, אולי חד פעמי".

לטענתו של כהן, "המוסד נועד להגן על מדינת ישראל מסכנת המלחמה, אך יש לו תפקיד לא פחות חשוב - לזהות הזדמנויות לשלום. אנחנו עוסקים בכך שנים רבות. תפקידו של המוסד להיות שותף במאמץ הזה ואולי להובילו".

הוא התייחס למצב האזורי ואמר כי "יש מדינות באזור המכירות בקיומה של ישראל כעובדה ומקיימות שיתוף פעולה. עם שתיים ממדינות אלה יש לישראל הסכם שלום - מצרים וירדן. למעגל החשוב מאין כמוהו הצטרפו מדינות נוספות, חלקן באופן הסמוי מן העין. עדיין אין לנו יחסי שלום רשמיים, אך יש שותפות אינטרסים ויחסי תקשורת פתוחים". לדבריו, מדובר ב"קבוצה גדלה והולכת של מדינות רציניות השואפות לשיתוף פעולה ולפתרון הוגן וריאלי של הסכסוכים באזור".

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות מוחים על הרג הנער על ידי שוטר; אביו: "רוצה צדק ופתרון"
טראמפ קיבל אפס ויתורים מקים, אבל תמונה היסטורית שווה לו יותר מהכול
נעה רוטמן נכדתו של רבין מצטרפת למפלגתו החדשה של אהוד ברק

יוסי כהן ראש המוסד בכנס הרצליה,יולי 2019. צילום מסך
"המערכה האיראנית פרועה וחסרת אחריות - עלולה להצית אש באזור". כהן בכנס הרצליה, היום/צילום מסך

בנוסף לכך, ראש המוסד אמר בכנס, שנערך על ידי המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, כי ישראל פעלה בארבע השנים האחרונות ב"שורת אמצעים גלויים וחשאיים" נגד ההתבססות האיראנית בסוריה ש"רק חלק קטן מהן פורסם" - זאת יום אחרי הדיווחים על התקיפה הישראלית במדינה. "לאחר שנים ארוכות נראה כי סוריה מתקרבת להסדרה פנימית. אין לנו עניין בעימות עם סוריה, אבל לא נוכל להסכים לכך שסוריה תהיה זירה בה יתבססו כוחות איראניים כנגדנו. לא נסכים שסוריה תהיה בסיס לוגיסטי להעברת אמצעי לחימה לחיזבאללה ולבנון", הצהיר.

דבריו מגיעים אחרי לילה שבו דווח על תקיפה ישראלית בסוריה שבוצעה מהאוויר ומהים. משרד ההגנה הסורי טען כי מערכות ההגנה האוויריות פעלו נגד התקיפה שהתרחשה בדמשק ובחומס. על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, בתקיפות נהרגו 16 בני אדם, בהם ילדים ולוחמים זרים המשתייכים לכוחות המשטר.

"המערכה האיראנית הפרועה עלולה להצית אש באזור"

בנאומו הוסיף כהן כי המוסד מזהה שינוי מגמה: "בשל הפעולה שתיארתי, איראן וחיזבאללה מבקשות כיום להעביר חלק מהבסיסים לצפון סוריה, מקום אליו הם סבורים בטעות שיקשה עלינו להגיע. לצד זאת, מוקמים בסיסים ומפעלי נשק מתוחכמים בעיראק ובלבנון. אני מקווה שפניה של סוריה לשיקום ואני מקווה ששקט ימשיך לשרור גם בלבנון".

הוא טען כי גם לבנון "הופכת למעשה לאתר איראני נגד ישראל" והזהיר כי "בעת מלחמה, היא עלולה להיפגע מצעדי ההתגוננות הישראליים. חשוב שממשלת לבנון תממש את ריבונותה כדי למנוע מאיראן וחיזבאללה לייצר נשק התקפי. אחד היעדים המרכזיים של המוסד הוא מערכה כוללת לצמצום השפעתה של איראן ודחיקת רגליה ממדינות האזור".

כמו כן, כהן התייחס גם לתקיפת המכליות במפרץ הפרסי שארצות הברית מייחסת לאחריותה של טהראן. "אני אומר לכם בוודאות כי איראן עומדת מאחורי התקפות אלה", אמר כהן.

טיל נ"מ משוגר לעבר מטרה בשמי חומס, סוריה, 1 ביולי 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
"לא נסכים לכך שסוריה תהיה זירה בה יתבססו כוחות איראניים". התקיפה בסוריה, הלילה/אתר רשמי, אתר רשמי

"מדינות לא מוכנות לסבול את התנהגותה הבריונית של איראן", הוסיף. "בדבר אחד אי אפשר להאשים את איראן - בתום לב או ברצון טוב. אפילו כשחתמה על הסכם הגרעין, היא לא עשתה זאת מתוך רצון להשתנות, אלא מתוך אילוץ בגלל לחצים גדולים מאוד שהופעלו עליה בכל המישורים ובראשם הסנקציות הכלכליות".

לדבריו מתנהלת "מערכה איראנית פרועה וחסרת אחריות שעלולה להצית אש באזור שצריך בדיוק את ההפך הזה. איראן ממשיכה לראות בטרור כלי השפעה לגיטימי ודואגת לטשטש את טביעות האצבע שלה".

בנוגע להגברת העשרת האורניום על ידי טהראן, שעליה הודיעה בתגובה לסנקציות ולפרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין, אמר ראש המוסד כי "כרגע מדובר על אורניום בדרגת העשרה נמוכה יחסית". "האיום הוא שהיא תגדיל את ההעשרה, ולכן אסור שהעולם ייתן לזה לקרות", הוסיף. "המוסד וישראל לא חתמו על הסכם הגרעין, אלא על חוזה עם אזרחי מדינת ישראל בו אנו מתחייבים לעשות הכול כדי לוודא שלאיראן לא יהיה לעולם נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully