וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן חצתה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין

1.7.2019 / 19:10

טהראן אמרה כי עברה את הכמות - 300 ק"ג - ברקע המו"מ התקוע שלה עם יתר המדינות החתומות על ההסכם. באירופה הזהירו מסנקציות במקרה שאיראן תפר אותו. "הזמן שלהן להציל את הסכם הגרעין הולך ואוזל", אמרו בטהראן, שהדגישו כי ההחלטה הפיכה. בסבא"א אישרו את הדברים

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע היום (שני) כי טהראן עברה את רף האורניום המועשר שנקבע בהסכם הגרעין, כשהוא חצה את רף 300 הק"ג המותר. זאת אחרי שבסוף השבוע לא הצליחו השיחות בין הנציגים מטהראן לבין יתר המדינות שנותרו עוד בהסכם הגרעין להגיע להבנות שסיפקו את המשטר. עם זאת, במשרד החוץ בטהראן אמרו כי ההחלטה הפיכה.

זריף הוסיף כי "הצעד הבא שלנו יכלול העשרת אורניום מעל 3.67%, המותר על פי ההסכם. האירופאים לא מילאו את הבטחותיהם להגן על האינטרסים של איראן במסגרת העסקה", אמר לרשת IRIB האיראנית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שאחראית על פיקוח יישום הסכם הגרעין, בדקה את מאגר האורניום היום ואישרה כי טהראן אכן חצתה את הרף העליון. "הזמן שלהן (של מדינות אירופה) להציל את הסכם הגרעין הולך ואוזל", אמר דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוואי.

עוד בנושא:
איראן: הושגה התקדמות בשיחות על הסכם הגרעין - אך לא מספיק
איראן: התגובה שלנו לחדירה אמריקנית לגבולותינו תהיה חזקה יותר
סגנו של נסראללה: "טראמפ לא צריך מלחמה עם איראן שתבעיר את האזור"

נשיא איראן חסן רוחאני בכינוס בטג'יקיסטן, 15 ביוני 2019. רויטרס
עוד שלב בדרך לקריסת הסכם הגרעין. רוחאני/רויטרס

בסוף השבוע אמרו באיחוד האירופי כי המנגנון שאמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות, "אינסטקס", החל לפעול, אולם באיראן אמרו כי הוא אינו מספיק משום שמדובר רק בהחלפת סחורות. טהראן דורשת כי יתר המדינות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015 - רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה - ימשיכו לרכוש נפט ממנה. מדינות אירופה הזהירו כי הן ייאלצו להגיב אם איראן תפר את תנאי הסכם.

שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר בתגובה כי הוא "מאוד מודאג מהודעת איראן שהיא עברה את התחייבויותיה מהסכם הגרעין". הוא כתב את הדברים בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי הוא דוחק באיראן להימנע מנקיטת צעדים נוספים המרחיקים אותה מהסכם הגרעין, ולשוב למילוי הדרישות.

ההודעה האיראנית מגיעה בצל המתיחות במפרץ בחודשיים האחרונים, שבמהלכם הותקפו מכליות נפט זרות והופל מל"ט אמריקני. התקריות קירבו את איראן ואת ארצות הברית אל סף מלחמה, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט שלא לפעול צבאית בשלב זה, אלא להגביר את לחץ הסנקציות על טהראן.

עוד באותו נושא

מנהיג עליון עם עשרות מיליארדים: האימפריה הכלכלית של חמינאי

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ שב לבית הלבן, 30 ביוני 2019. רויטרס
הטיל סנקציות על מגזר הנפט. טראמפ, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף כי איראן לעולם לא תיכנע ללחץ האמריקני, ואם וושינגטון רוצה לדבר עם טהראן היא צריכה לכבד אותה. הדברים הגיעו על רקע קריאתו של נשיא ארצות הברית לשיחות עם איראן "ללא תנאים מוקדמים". טהראן שללה זאת, ואמרה כי על טרמפ לחזור להסכם הגרעין ממנו פרש ב-2015, אם הוא רוצה לנהג משא ומתן עם טהראן.

הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 נועד להגביל את תכנית הגרעין של איראן תמורת הקלות בסנקציות שהוטלו עליה לאורך השנים. הוא לא מנע לחלוטין את הנתיב של טהראן לפיתוח פצצה גרעינית, אלא עיכב זאת מכמה חודשים בודדים ללפחות שנה.

ללא קיום מגבלות העשרה מצד איראן, היא תוכל לאגור באופן תיאורטי אורניום מועשר בכמות וברמה הדרושות לפיתוח נשק גרעיני. איראן טוענת כי אין לה כוונה כזו, בעוד שארצות הברית, ישראל וסבא"א אמרו בעבר כי הייתה לה תכנית נשק סודית.

אורניום מועשר מופק דרך צנטריפוגות במהירויות שונות, המפרידות ממנו את החומר הבקיע, U-235. ברמת העשרה נמוכה, כמו זו שנקבעה בהסכם הגרעין, הוא משמש לצורכי אנרגיה. על אף שהרמה ההכרחית לפיתוח נשק גרעיני היא 90%, המעבר בין 20% - רמת העשרה בטרם הסכם הגרעין - ל-90% נחשבת לדי מהירה.

(עדכון ראשון: 12:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully