וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספינות נעלמות בחשיכה - ומופיעות: כך ממשיכה איראן למכור נפט

3.7.2019 / 9:34

תחקיר של ניו יורק טיימס, המתבסס גם על מידע מודיעיני מישראל, חושף כי חברות בינלאומיות עוקפות את הסנקציות האמריקניות ומגיעות לנמלים איראניים אחרי שהן יורדות מהרדאר. "הן מסתירות את הפעילות שלהן"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

כמה חברות ספנות בינלאומיות מתחמקות מהסנקציות האמריקניות על מגזר הנפט של איראן ו"מחשיכות" את עצמן כשהן אוספות סחורות מנמליה של הרפובליקה האסלאמית - כך דווח הלילה (רביעי) בניו יורק טיימס, שציטט מידע מודיעני מישראל ומומחים העוקבים אחרי התנועות בנתיבי השיט בעולם.

כך, לדוגמה, בשבוע שעבר הגיעה מכלית נפט קטנה לחופי המפרץ הפרסי אחרי מסע של 19 יום מסין, והקפטן שלה דיווח, בהתאם לחוקים הבינלאומיים, על מיקומה, מסלולה, מהירותה ועל מידע חשוב נוסף - שהיא שטה במים גבוהים, מה שאומר שהיא ככל הנראה הייתה ריקה.

היא דיווחה שוב ביום ראשון, ליד המיקום שבו היא נעלמה שישה ימים קודם לכן, רק שעתה היא עשתה את דרכה מזרחה, הרחק ממצרי הורמוז הסמוכים לאיראן. אם תבניות העבר יחזרו על עצמן, הקפטן ידווח בקרוב שהיא שטה במים נמוכים, כלומר שמכליה ככל הנראה מלאים.

דוברת מחלקת המדינה סירבה להגיב על סוגיות מודיעיניות.

לקריאה נוספת:
מקרון מזהיר את איראן: נפעל אם תמשיכו להפר את הסכם הגרעין
"משחקת באש": המסר של טראמפ לאיראן בתגובה לפריצת סף האורניום
נתניהו על חציית רף האורניום של איראן: לא נאפשר פיתוח נשק גרעיני

מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, בחודש שעבר/AP

הסכם ימי שמפוקח על ידי האו"ם דורש מספינות במשקל 300 טונות או יותר השטות בנתיבים בינלאומיים להחזיק במערכות זיהוי אוטומטיות. המערכת מסייעת במניעת התנגשויות ועוזרת במבצעי חילוץ ימיים. בנוסף לכך, היא גם מאפשרת למדינות לפקח על תנועת הספינות.

החוק הבינלאומי לא אוסר לרכוש נפט או מוצרים קשורים מאיראן, אבל חברות זרות שעושות עסקים עם חברות או בנקים אמריקניים מסתכנות בסנקציות אמריקניות, שפרשה חד-צדדית מהסכם הגרעין במאי אשתקד. הממשל האמריקני מזהיר כי הוא יעניש כל מדינה שתמשיך לרכוש נפט מאיראן, שמצדה מאיימת לסגור את מצרי הורמוז אם היא לא תצליח לייצא נפט.

"הם מסתירים את הפעילות שלהם", אמר סמיר מדאני, מייסד חברת TankerTrackers.co המשתמשת בתמונות לוויין כדי לזהות מכליות היוצרות קשר עם נמלים איראניים. "הם לא רוצים לשדר את העובדה שהם היו באיראן ועקפו את הסנקציות, זה עד כדי כך פשוט".

לדברי גארי סאמורה, פרופסור באוניברסיטת ברנדייס שעסק בנושאי נשק בממשל אובמה, איראן מנסה לפעול מסביב לסנקציות האמריקניות על ידי כך שהיא מציעה "הפחתות משמעותיות" במחירי הנפט והמוצרים הפטרוכימיים. אנליסטים טוענים כי כאשר חברות ספנות מפרות את הסנקציות, הן מחלישות את האפקטיביות שלהן, במיוחד אם החברות או המדינות שמהן הן פועלות לא מתמודדות עם ההשלכות. על פי מידע שנאסף מאתרים מסחריים, כמה חברות עם קשרים ישירם לאיראן כלל לא מנסות להסתיר זאת.

עוד באותו נושא

מקרון מזהיר את איראן: נפעל אם תמשיכו להפר את הסכם הגרעין

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עם נחיתתו בפיונגיאנג, צפון קוריאה. רויטרס
רוצה לצמצם עד לאפס את מכירת הנפט של איראן. טראמפ/רויטרס

המאמצים של טראמפ למנוע מאיראן לייצא נפט ומוצרים פטרוכימיים עומדים בלב המתיחות הגואה בין שתי המדינות. בחודש שעבר הוא הטיל סנקציות גם על המנהיג העליון עלי חמינאי ובכירים אחרים במשמרות המהפכה, שלהם יש אינטרסיים כלכליים בתעשיות הללו.

העיצומים הוכרזו אחרי הפלת המל"ט האמריקני בידי איראן - תקרית שקירבה את שתי האויבות המרות אל סף עימות, עד שטראמפ ביטל את התגובה הצבאית ברגע האחרון. הפלת המל"ט התרחשה שבוע אחרי פיצוץ שתי מכליות נפט בסמוך למצרי הורמוז, שלטענת ארצות הברית בוצע בידי איראן. טהראן מכחישה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully