וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחתים בריטים השתלטו על מכלית נפט איראנית נתפסה בדרך לסוריה

4.7.2019 / 17:04

הרשויות בגיברלטר הודיעו כי ספינה שהייתה לפי החשד בדרכה לבית זיקוק במערב סוריה נתפסה במבצע שבו השתתפו כוחות בריטיים. ספרד אמרה כי זה היה לבקשת ארה"ב, שמנסה לסכל את עסקאות הנפט האיראניות. טהראן זימנה את השגריר הבריטי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נחתים בריטים וגורמים מהרשויות בגיברלטר עצרו מכלית נפט שלפי החשד העבירה נפט מאיראן לסוריה, בהפרה של הסנקציות של האיחוד האירופי - כך מסרה היום (חמישי) ממשלת גיברלטר, שלפיה יש לה "סיבות הגיוניות" להאמין שהספינה "גרייס 1" הייתה בדרכה אל בניאס שבמערב סוריה. בתגובה, זימנה טהראן את השגריר הבריטי לשיחת הבהרה בעקבות "ההשתלטות הלא חוקית" על הספינה, לדבריה.

דובר מטעמה של ראשת ממשלת בריטניה היוצאת תרזה מיי בירך על "הפעולה הנחושה" של הרשויות בגיברלטר. לא דווח על תקרית כלשהי בעת ההשתלטות על כלי השיט. ברשת BBC דווח כי השתתפו בפעולה 30 לוחמים. "בית הזיקוק הוא נכס השייך לגוף הנתון לסנקציות של האיחוד האירופי נגד סוריה", אמר ראש הממשלה של גיברלטר, פביאן פיקרדו.

העיצומים של האיחוד שהוטלו על סוריה מאז מאי 2011, חודשיים אחרי פרוץ המרד נגד שלטונו של בשאר אסד. הממשל פרסם אתמול תקנות לאכיפת הסנקציות על המכלית ועל המטען שנשאה. "בהסכמתי, הנמל שלנו ורשויות אכיפת החוק ביקשו את עזרת חיל הנחתים המלכותי בביצוע המבצע הזה", אמר פיקרדו.

שר החוץ של ספרד, ג'וזפ בורל, אמר כי המכלית נעצרה בעקבות בקשה של ארצות הברית. לדברי בורל, שישמש שר החוץ הבא של האיחוד האירופי, מדריד בוחנת את המקרה וכיצד הוא עשוי להשפיע על הריבונות הספרדית. ספרד לא מכירה בשליטה של בריטניה על המים הטריטוריאליים הסמוכים לגיברטלר, מקור למחלוקת בין שתי המדינות האירופיות.

מכלית שנתפסה על ידי הרשויות של גיברלטר, 4 ביולי 2019. רויטרס
המכלית שעליה השתלטו הנחתים הבריטים, היום/רויטרס

לפי מיפוי באתר Refinitiv Eikon, הספינה הפליגה מאיראן, ואם אכן היא נשאה נפט איראני, הניסיון להעביר אותו לסוריה הוא גם הפרה של הסנקציות האמריקניות על יצוא הנפט האיראני. המכלית עשתה דרך ארוכה יותר ליעדה, מסביב לקצה הדרומי של אפריקה, במקום דרך תעלת סואץ.

הספינה הטעינה נפט בעיראק בדצמבר, לפני המסמכים הרשמים, אולם באותו נמל שבו לכאורה עברה לא היה רישום שלה ומערכת המעקב שלה כובתה. המכלית הופיעה מחדש ליד נמל איראני, כשהיא עמוסה לחלוטין. מדובר בספינה במשקל 300 אלף טונות, שנשאה דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה מסינגפור.

בניו יורק טיימס פורסם אתמול תחקיר שלפיו איראן מצליחה להמשיך ולמכור נפט חרף הסנקציות, כשמכליות של חברות בינלאומיות מכבות את מערכות המעקב שלהן כשהן מתקרבות לנמליה.

(עדכון ראשון: 11:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully