וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי האזרחים באיראן כבר בלתי-נסבלים, אבל הגרוע מכל עוד לפניהם

8.7.2019 / 18:12

הסכם הגרעין מתקרב לקצו, והתושבים נערכים להחרפה במצב הכלכלי. למרות הביקורת על התנהלות המשטר, הם אומרים כי הם הנושאים העיקריים בנטל. "הסנקציות פוגעות בעם, ולא במנהיגים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ההתפוררות המתמשכת של הסכם הגרעין העמיקה את החששות בקרב אזרחי איראן מפני התבוססות במשבר הכלכלי לטווח ארוך. ארצות הברית פרשה מההסכם בשנה שעברה, ונשיאה דונלד טראמפ מקווה ללחוץ את ההנהגה האיראנית לחזור אל שולחן הדיונים במסגרת קמפיין הלחץ המקסימלי המופעל עליה, אולם עד כה ללא הצלחה. מי שנושא בעיקר בנטל עם האזרחים.

"כן, החיים קשים בגלל הסנקציות, כן אני חושבת שהתכנית (הגרעינית) יקרה מדי עבור איראן", אמרה פירוז, עקרת בית בת 43 מהעיר בבולסר, בשיחת טלפון עם רויטרס, שבה היא ביקשה להזדהות רק בשמה הפרטי בשל רגישות הנושא. "אני לא תומכת במשטר האיראני, אבל הסנקציות פוגעות בעם, ולא במנהיגיו. לא משנה מה הסיבה, אני לא תומכת בהתקפה על המדינה שלנו".

היום הצהירה טהראן כי היא עברה את רמת העשרת האורניום המותרת בהסכם - 3.67% - וטראמפ שיגר לעברה איומים חדשים. מאז מאי, הוא הידק את הסנקציות עליה במטרה לעצור לחלוטין את יצוא הנפט שלה, ולשלוח ממנה את המקור המרכזי להכנסותיה.

לקריאה נוספת בנושא
איראן: פתוחים לדיפלומטיה, אבל אין לנו תקווה שהסכם הגרעין ישרוד
ממשיכה לסגת מהסכם הגרעין: איראן הודיעה על הגברת רמת העשרת האורניום
בכיר איראני: על בריטניה לפחד מהתגובה שלנו להשתלטות על המכלית

הולכי רגל חולפים על פני ציור קיר של המנהיג העליון באיראן רוחאללה ח'ומייני
טהראן 7 ביולי 2019. רויטרס
הולכי רגל ברחובות טהראן, אתמול/רויטרס

המתיחות בין איראן לארצות הברית עברה לממד צבאי בשבועות האחרונים, אחרי שטהראן הפילה מל"ט אמריקני בתקרית שכמעט הובילה את המדינות לעימות. בנוסף לכך, הותקפו שש מכליות נפט בשתי תקריות שונות, שלפי הממשל האמריקני בוצעו בידי איראן גם כן. טהראן מכחישה זו.

הסכם הגרעין הסיר מאיראן את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה במשך שנים, אולם היא בקושי התחילה ליהנות מפירותיו כשטראמפ יצא ממנו באופן חד-צדדי בטענה שהוא חלש מדי, ולא מכסה את תכנית הטילים האיראנית ואת מעורבותה בסכסוכים במזרח התיכון.

בשנה שחלפה מאז הפרישה של ארצות הברית, מחירי מוצרי היסוד הרקיעו שחקים וצעירים רבים מתקשים למצוא עבודה. באפריל הזהירה קרן המטבע הבינלאומית כי הכלכלה של איראן צפויה להתכווץ זו השנה השנייה ברציפות ורמת האינפלציה עשויה להגיע ל-40%. בנוסף לכך, הריאל איבד יותר מ-60% מערכו וכתוצאה מכך כמה מפעלים קטנים סגרו את שעריהם בשל מחסור בחומרי גלם וממון.

"החיים יקרים מאוד, המחירים עולים כמעט בכל יום. המשכורת שלי היא כמעט 200 דולר ויש לי שני ילדים" אמר גורבנלי חוסייני, מורה בבית ספר יסודי, מהעיר שיראז. "אני עובד בשלוש עבודות ואני עדיין מתקשה לדאוג למשפחה שלי. אמריקה צריכה להפסיק לפגוע באזרחים איראנים כמוני דרך הסנקציות על המדינה שלי".

עוד בוואלה!

"הילדים האלו הם שלנו": מחאת יוצאי אתיופיה התחדשה

לכתבה המלאה
נשים צועדות ברחובות טהראן 8 ביולי 2019. רויטרס
"החיים יקרים מאוד, המחירים עולים כמעט בכל יום"/רויטרס

הרשויות באיראן הודיעו כי שיעור האבטלה עומד על 15%. משרות רשמיות רבות משלמות לעובדיהן שכר זעום, כך שהמשמעות היא שמספר האנשים ללא עבודה הולמת ככל היותר גבוה הרבה יותר.

"אני רוצה לחיות חיים נורמליים. יש לי תואר מהאוניברסיטה אבל אני מובטל, חסר תקווה ועצוב. עכשיו עם הסנקציות האלה אני אפילו פסימי וחושש יותר", אמר סורוש, שמאשים את ההנהגה בטהראן במדיניות של עימות.

גורמים בממשל אמרו שהסנקציות דווקא יחזקו את איראן. רטוריקה כזו שגורה בקרב נאמניו של המנהיג העליון עלי חמינאי. "אנחנו חייליו של חמינאי ונציית לפקודותיו", אמר חוסיין באגרי, חבר במיליציית בסיג'.

עם זאת, איראנים רבים אמרו כי הם מותשים מהקונפליקט שגזרו עליהם ההנהגות בוושינגטון ובטהראן. "מנהיגים פוליטים באמריקה ובאיראן, אני מתחנן בפניכם לתת לנו לחיות בשלום. בבקשה", אמר נייארה סדאגהאת, מורה בגמלאות בן 65.

(עדכון ראשון: 16:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully