וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: פתוחים לדיפלומטיה, אבל אין לנו תקווה שהסכם הגרעין ישרוד

8.7.2019 / 14:42

בטהראן ממשיכים להזהיר מפני הצעדים הנוספים שינקטו אם מדינות אירופה לא יפעלו לפצות אותן על הסנקציות האמריקניות, כולל העשרת אורניום לרמה של 20%. "אין לנו אמון או תקווה באף מדינה או באף אחד"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן אמרה היום (שני) כי היא עדיין פתוחה לדיפלומטיה כדי להציל את הסכם הגרעין עם המעצמות, אולם "אין לה תקווה" בקהילה הבינלאומית. זאת אחרי שאתמול הכריזה טהראן על צעדים נוספים לצמצום ההתחייבויות שלה להסכם מ-2015, והיום היא הודיעה על כמה מהלכים אפשריים אחרים עם תום האולטימטום החדש בעוד חודשיים - אחד מהם העשרת אורניום לרמה של 20%, כפי שהיה לפני החתימה על ההסכם.

בשלב זה, איראן חצתה את הרף שנקבע, 3.67%, ולפי סוכנות הידיעות "מהר" הגיעה לרמה של 4.5%. זאת עלייה סמלית בעיקר, שנועדה לשלוח מסר ליתר המדינות החתומות בדבר כוונותיה. טהראן כבר הפרה את ההסכם כשחצתה את כמות האורניום המועשר שבה מותר לה להחזיק - 300 ק"ג. הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמפקחת על ההסכם, אמרה כי היא מודעת להצהרות האיראניות וכי היא טרם אימתה אותן. דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן אמר היום כי אופציה נוספת היא הגדלת מספר הצנטריפוגות וחידוש הפעילות של הצנטריפוגות המתקדמות מדגם IR-2 ו- IR-2 M.

"אין לנו אמון או תקווה באף מדינה או באף אחד", אמר היום דובר משרד החוץ, עבאס מוסוואי, כשציין שהדלת למשא ומתן עודנה פתוחה. "אם יתר המדינות החתומות על ההסכם, במיוחד האירופיות, לא ימלא את התחייבויותיהן ברצינות, ולא יעשו יותר מאשר רק לדבר, הצעד השלישי יהיה קשוח יותר, נוקשה יותר ויעורר תדהמה".

לקריאה נוספת בנושא:
ממשיכה לסגת מהסכם הגרעין: איראן הודיעה על הגברת רמת העשרת האורניום
בכיר איראני: על בריטניה לפחד מהתגובה שלנו להשתלטות על המכלית

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית (משמאל), דובר ממשלת איראן וסגן שר החוץ עבאס עראקצ'י, 7 ביולי 2019. AP
בכירי סוכנות הגרעין של איראן, אתמול/AP

סין, אחת החתומות הנוספות על ההסכם יחד עם רוסיה, אמרה כי היא מצרה על החלטת איראן להאיץ את העשרת האורניום לרמה הגבוהה יותר מ-3.67%, אולם הדגישה כי יש לפתור את המשבר בדרך דיפלומטית. בתדרוך יומי של דובר משרד החוץ גנג שואנג, הוא אמר כי בייג'ינג קוראת לכל הצדדים להפגין איפוק. גם רוסיה, המתנגדת לסנקציות האמריקניות, אמרה כי היא מודאגת מהמהלכים האיראניים.

טהראן מכחישה שהיא מתכוונת לפתח נשק גרעיני, וטוענת שהיא נסוגה מהתחייבויותיה מאחר שהמדינות האירופיות החתומות על ההסכם - צרפת, גרמניה ובריטניה - לא עומדות בהבטחותיהן לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות שחונקות את כלכלתה. באירופה גינו אתמול את איראן ודחקו בה לחדול מהפרות ההסכם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הפציר בהן להעניש את טהראן, אולם בשלב זה הן לא תומכות בהפעלת המנגנון בהסכם הגרעין המאפשר להחזיר את הסנקציות.

עוד באותו נושא

טראמפ: "איראן עושה הרבה דברים רעים, עליה להיזהר"

לכתבה המלאה

הלילה הזהיר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את איראן שעליה "להיות זהירה". טראמפ, שפרש מההסכם בשנה שעברה, רוצה לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, אך באיראן מתעקשים שעליו להסיר קודם את הסנקציות שהטיל.

"אם אתה מעשיר (אורניום) למטרה מסוימת, ואני לא אגיד לכם לאיזו, זה לא דבר טוב", אמר טראמפ לכתבים עם יציאתו מהבית הלבן לביקור בניו ג'רזי. "עליהם להיות זהירים". לדבריו, "איראן עושה הרבה דברים רעים", אולם הוא לא פירט מעבר לכך. "הם רוצים שיהיו להם זכויות אוטומטיות לכלי נשק גרעיניים. איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני".

ההודעعو האיראניعת צפוית להחריף את המתיחות עם ארצות הברית, שהובילה את המדינות אל סף מלחמה, במיוחד אחרי הפלת המל"ט בחודש שעבר. טראמפ ביטל ברגע האחרון תקיפה צבאית, והיום אמר יו"ר סוכנות ההגנה האזרחית של איראן כי ארצות הברית העבירה מסר לאיראן שלפיו היא מתכננת תקיפה מוגבלת, אולם בטהראן הבהירו כי זה יוביל למלחמה.

לכך נוספה גם ההשתלטות של כוחות בריטיים על מכלית הנפט האיראנית לחופי גיברלטר ביום חמישי האחרון. דובר משרד החוץ בטהראן אמר היום כי הוא לא יודע מה היה היעד שלה, אחרי דיווחים שלפיהן היא עשתה את דרכה לסוריה, בהפרה של הסנקציות שהוטלו על משטרו של בשאר אסד.

(עדכון ראשון: 10:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully