וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי | ניר חפץ בחדר החקירות: "חשתי מאוים על ידי גורמים בלשכת רה"מ"

9.7.2019 / 9:00

ערב פתיחת משפטה של שרה נתניהו, נקרא להשלמות חקירה במשטרה יועץ התקשורת לשעבר ועד המדינה. לוואלה! NEWS הגיעו תמלילי חקירתו ביאח"ה, שבהם סיפק פרטים על המשבר שנתניהו ניהל אחרי דוח המבקר, הציות של סיידוף לשרה נתניהו והאיומים שגרמו לו לתעד את פעולותיו. מיוחד

צילום: רוני כנפו ; עריכה: שניר דבוש

בסוף מאי אשתקד, שנתיים לאחר שהיחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) המליצה להעמיד את שרה נתניהו לדין באשמת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בתיק מעונות נתניהו בירושלים ובקיסריה, זימנו רב-פקד אושרה אבירם ורב-פקד ניר שוורץ למשרדי יאח"ה במתחם להב 433 בלוד חשוד נוסף, להשלמת חקירה: ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו והליכוד וכיום עד מדינה נגד ראש הממשלה.

אבירם הודיעה לחפץ שהוא נחקר באזהרה בהמשך לחקירותיו הקודמות ביאח"ה וביחידה לחקירות כלכליות (יאל"כ) בכפוף להסכם עד המדינה. חפץ ויתר על זכויותיו לשתוק ולהיוועץ בעורך דין. הוא התבקש לספר על "שיחותיך עם שרה נתניהו על הוצאות מעונות ראש הממשלה בתקופת פרסום דוח מבקר המדינה", לקראת בחירות 2015.

העדויות הקודמות שניגבו מעובדי המעונות הזימו פה אחד וללא הסתייגות את קו ההגנה של משפחת נתניהו, שהתאמץ לגלגל את האחריות אל אב הבית מני נפתלי. למעשה, הוצאות המעון שלא כדין תפחו לפני הגעת נפתלי למעון ונשארו בהיקפן גם לאחר פרישתו. הן פחתו רק כשהתברר שהמבקר בודק אותן ודורש תשובות לשאלותיו.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
פרשת המעונות: עזרא סיידוף הורשע בניצול מכוון ללא מרמה
זה ייגמר בוועדת חקירה: כשהקירות בשרה-לנד יתחילו לדבר
היועמ"ש בוחן את התנהלות שרה נתניהו כלפי עובדי המעון בשבתות

הארכת מעצר לניר חפץ  22 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
"באותה התקופה חשתי מאוים והיה חשוב לי לתעד את פעולותיי". ניר חפץ/ראובן קסטרו

התנהגותו של בנימין נתניהו בשלב המעבר מדוח מבקר לחקירת משטרה, בעקבות הפניית פרקים בדוח ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולפי תיאורו של חפץ בחקירתו, ניתנת לשני הסברים, תמים וחשדני. נתניהו רק רצה לאסוף נתונים - או לגבש גרסה ולייצב אותה עם מעורבים נוספים בפרשה. וינשטיין, שנמחק מפנקסה של משפחת נתניהו לאחר שהורה על חקירה פלילית בתיק המעונות, העדיף את ההסבר התמים, וכך גם אביחי מנדלבליט. החקירה פסחה על בעלה של החשודה הראשית.

היו זמנים: בנימין ושרה נתניהו נמצאו על גג העולם, חפץ בקרבתם ונפתלי אי-שם למטה, מטרת דמות לחיציהם של האדונים. משהו קרה, שרה היא עבריינית מורשעת, בין בעלה לכתב אישום משולש מפריד שימוע ונפתלי כמעט הגיע לגמר "הישרדות" - משדר הניתן לצפייה בקיסריה חינם אין כסף, ללא צורך במיקוח עם האוצר על פיצוי המשפחה המקופחת.

עוד באותו נושא

צעד קטן בתולדות המשפט, צעד גדול בהסתבכות משפחת נתניהו עם החוק

לכתבה המלאה

"יכול להיות שעסק גם בענייני המדינה"

חפץ: ניהלתי אז את מטה ההסברה של הליכוד בבחירות, 24/7. מרגע שהתברר שמבקר המדינה עומד לפרסם דוח על הוצאות המעונות, כשבוע עד לפרסום וביומיים-שלושה אחריו זה היה הדבר היחיד שעסקתי בו. זה השתלט לחלוטין על סדר היום של התקשורת ושל מערכת הבחירות. קיבלתי לפחות מאה פניות ביום מהתקשורת, וגם ראש הממשלה עסק כמעט רק בזה. יכול להיות שעסק גם בענייני המדינה, אבל עסק רק בזה מולי. המעורבות של שרה - גם היא מדי פעם אמרה את דעתה בעניין, אבל מי שעסק בזה וניהל את העניין זה ראש הממשלה באופן אישי. שרה הייתה מינורית. דעתה נשמעה.

חוקרת: מה אמרה לך שרה נתניהו?

חפץ: הקו היה, היא חזרה ואמרה פעמים רבות וגם בעלה, העלייה בהוצאות התרחשה בגלל הניהול הבזבזני והלא ישר של מני נפתלי, שגם ביצע את הסטייה ממה שמקובל ומותר, ושלאחר עזיבתו העניינים חזרו לסדרם. זה היה הקו שלה ובזה עסק ראש הממשלה באופן קבוע. הוא ניהל את זה מביתו, כי פעילות פוליטית וניהול מטה לא מקובל לעשות מהלשכה, ולמטה הבחירות היה אסור לו להיכנס משיקולי אבטחה. הוא ישב או בחדר העבודה בבלפור או בסט כורסאות הגן בפאטיו ושם ניהלנו את כל המשבר הזה. שרה הייתה נכנסת פעמיים-שלוש ביום ואומרת כמה מילים על זה. לא זכורות לי שיחות ארוכות איתה. אולי שיחות מסדרון בעמידה.

חוקרת: מה נאמר בהן?

חפץ: קשה, לא יכול לזכור. היו שם מאות שיחות, יומם ולילה. כל הטראפיק הזה עבר דרכי. הייתי שם כל הזמן.

חוקרת: ספר על שיחותיך עם שרה נתניהו על הזמנת ארוחות למעון הרשמי והעסקת מבשלת שם.

מני נפתלי בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"נתניהו הייתה מחזקת את דברי רה"מ בכך שהוא אחראי לגידול בהוצאות". מני נפתלי/נועם מושקוביץ
"באיזשהו שלב זזתי הצידה עם עזרא ושאלתי אותו בשביל מה הוא עשה את ההחלפות האלה. הוא אמר לי, מה אני יכול לעשות, זה היא נתנה לי הוראות, אז עשיתי את זה"

חפץ: שוחחתי על כך עם בני הזוג נתניהו רק בדיעבד, לאחר שהחומר ממשרד המבקר הועבר למשטרה והיה צריך להגיב לפניות התקשורת. אז הייתי שותף עם בני הזוג ועורך הדין של המשפחה בגיבוש תשובות לתקשורת בכל הקשור למני נפתלי, הזמנת ארוחות ויתר הוצאות הבית. לא ידעתי על זה לפני שהנושא פרץ לתקשורת.

חוקרת: מה ידעה שרה נתניהו על נוהל הזמנת הארוחות, המוצג לך?

חפץ: נתקלתי בנוהל הזה רק בעבודתי כדובר המשפחה מול עורכי-הדין שלה, שהתכוננו לשימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה השנה (2018). לא יודע לגבי שרה.

חוקרת: על מה שוחחת עם עזרא סיידוף בכל הנוגע להוצאות מעונות ראש הממשלה, הרשמי והפרטיים?

חפץ: על ההוצאות באופן כללי הייתה לי שיחה אחת עם סיידוף, לגבי רהיטי הגן, יום לפני או יום אחרי שזה נחשף לראשונה ב"ידיעות אחרונות". הוזעקתי לבלפור וישבתי על רהיטי הגן האלה עם ראש הממשלה ורעייתו. ראש הממשלה הזעיק למקום את עזרא סיידוף וניסה להבין ממנו איזה כורסאות מאלה שנמצאות בבלפור הן החדשות ואיזה הישנות ומה הוחלף ומה לא, איזה כורסאות עברו צביעה מחדש. ראש הממשלה לא ידע. הוא ניסה לברר מעזרא. היה ברור ששרה ועזרא יודעים במה מדובר. הם ביצעו את ההחלפות. לו לא היה צל של מושג. באיזשהו שלב זזתי הצידה עם עזרא ושאלתי אותו בשביל מה הוא עשה את ההחלפות האלה. הוא אמר לי, מה אני יכול לעשות, זה היא נתנה לי הוראות, אז עשיתי את זה.

"באותה התקופה חשתי מאוים"

חוקרת: למי התכוון סיידוף כשאמר "היא נתנה לי הוראות"?

חפץ: לשרה, לשרה, דיברנו על שרה. ראש הממשלה היה מאד כעוס על סיידוף בגלל החלפת הכורסאות.

חוקרת: שרה נכחה בשיחה זו?

חפץ: ביתר האירוע, לא בשיחה עם סיידוף. בכולו, כשהיינו ארבעתנו בפאטיו. משך השנים נושא הוצאות הבית הגיע אלי במסגרת ויכוחים בין שרה נתניהו, שהפעילה את סיידוף מול יועמ"שית המשרד (שלומית ברנע פרגו), חשב המשרד או ועדת השלושה (פרגו, החשב וסמנכ"ל המשרד), כשלא אישרו הוצאות לווילה בקיסריה או לבית ברחוב עזה ולפעמים גם לבלפור. זה היה מגיע אליי במסגרת מאמצים של שרה לשכנע את סיידוף ולפעמים הפעילה גם אותי בשביל לשכנע אותם לאשר את ההוצאות. עשרות מקרים במשך השנים, מאבק סיזיפי מתמשך.

חוקרת: בתקופת פרסום דוח המבקר שוחחת עם סיידוף על המבשלת ועל הזמנת הארוחות?

חפץ: לא חושב. את כל האירוע ניהל ראש הממשלה באופן טוטאלי. הוא לא יודע בדיוק מה קורה בבית בנושא ההוצאות, אז הרבה שאלות עלו. הוא קרא לעזרא ולשרה שיסבירו לו.

חוקרת: מה שמעת את עזרא מסביר לראש הממשלה?

שרה נתניהו, במהלך דיון בפרשת המעונות, שלום, ירושלים 16 ביוני 2019. רויטרס
"רצתה להחליף את כל הטיח בווילה, בנימוק שיכולה ליפול חתיכת טיח על ראשו". שרה נתניהו/רויטרס
"השתתפתי בשיחות והקלטתי אותן כי באותה תקופה חשתי מאוים על ידי גורמים שונים בלשכת ראש הממשלה והיה חשוב לי לתעד את פעולותיי"

חפץ: איך מתבצע נוהל הזמנה. ראש הממשלה שאל את עזרא איך מתנהל תקציב האוכל ועזרא הסביר שיש מסגרת תקציב וכשהיא מסתיימת מאשרים עוד מסגרת וזה לא מוגבל. למשל, אם הייתה מסגרת של 50 אלף שקל והיא נגמרת, מזמינים עוד מסגרת, וזה לא תחום בסכום. ביבי לא ידע איך זה מתנהל והיה לו קשה להבין.

חוקרת: במחשבך האישי שנמסר ונבדק על ידי המשטרה נמצאים שמונה קבצי שמע בשמות שונים. האם בנוסף לשיחות אלה יש לך הקלטות עם שרה נתניהו, סיידוף או עובדי המעון או בני משפחה על הוצאות המעונות?

חפץ: מסרתי ליאל"כ מיד לאחר חתימת הסכם עד המדינה את כל ההקלטות והתיעוד שהיו אי פעם בידי. לגבי השנים 2009-13 אני זוכר שהיו לי שיחות אחדות עם שלומית ברנע ועם מתמחה אצלה במחלקה המשפטית שהיה בעברו חוקר במצ"ח, על החשמלאי אבי פחימה. שלומית ואותו מתמחה נכנסו לעובי הקורה, עדכנו אותי בממצאים ושלומית דיווחה למבקר המדינה. שלושתנו חשדנו או חששנו שהיה פה ניסיון לתפור מכרז להמשך עבודת החשמלאי בקיסריה.

חוקרת: איך הוקלטו השיחות?

חפץ: מעולם לא האזנתי לשיחות מאז שהקלטתי אותן בטייפ מנהלים קטן. השתתפתי בשיחות והקלטתי אותן כי באותה תקופה חשתי מאוים על ידי גורמים שונים בלשכת ראש הממשלה והיה חשוב לי לתעד את פעולותיי.

חקירות שרה נתניהו ועזרא סיידוף , בימ"ש השלום ירושלים, 7 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"הוא אמר לי, מה אני יכול לעשות, זה היא נתנה לי הוראות". עזרא סיידוף/ראובן קסטרו

חוקרת: ביצעת עריכה כלשהן לשיחות, בכלל או לפני המסירה למשטרה? איך העברת אותן?

חפץ: לא נגעתי. הבאתי את כונן הגיבוי שלי כל השנים לחומר שלי. כל החומר אותנטי לחלוטין ויד אדם לא נגעה בו.

חוקרת: מושמעת לך שיחה עם החשב יוסי שטראוס, קיסריה, אוקטובר 2010.

חפץ: התאריך הגיוני, כי אז חשתי הכי מאוים והקלטתי. אני מזהה את קולי.

"זה היה בית זונות, המטבח הזה"

חוקרת: אתה אומר בשיחה בין השאר שהמקרר במעון בבלפור תמיד מלא בגלידות וכולם אוכלים.

חפץ: הרוטינה הייתה כלהלן. שרה דרשה להכיר בהוצאות של המשפחה ושל קיסריה במגוון רחב מאוד של תחומים. היא שלחה את סיידוף על בסיס יומי לאשר את זה אצל שטראוס ושלומית ולעתים גם המנכ"ל, אייל גבאי. נתן אשל סייע באופן שוטף לסיידוף לשכנע, ללחוץ ולהעביר החלטות. כששניהם היו נכשלים, היא הפעילה אותי ללכת לדבר עם שלומית ועם שטראוס, כי היו לי יחסים טובים איתם, בעיקר עם שלומית, יחסי אמון. לפני השיחה הזאת היא רצתה להחליף בקיסריה את כל חלונות הבית, כי אולי מישהו יירה בראש הממשלה, רצתה להחליף את כל הטיח בווילה, בנימוק שיכולה ליפול חתיכת טיח על ראשו של ראש הממשלה במרפסת בקיסריה, ועוד הרבה דוגמאות, שפע של מיקרים שהתישו את המערכת. למשל, שהמדינה תשלם ל"הוט" 10 שקלים על ערוץ האח הגדול ועל זה שהמדינה לא מוכנה לשלם על הממיר בחדר של יאיר.

חוקרת: ראית בעיניך את הדברים שאתה מספר עליהם?

חפץ: כן. כל אורח שהיה מגיע לבלפור קיבל צלוחית עם שני כדורי גלידה, לבן וירוק. כשפורסמו בעיתון ההוצאות הגבוהות על גלידה זה פסק. במטבח הייתה אווירה של כל דיכפין ייתי ויאכל, כל עובדי הלשכה, כל עובדי הבית. זה היה, במרכאות כפולות, בית זונות, המטבח הזה.

חוקרת: יכול לזהות בשנים?

חפץ: בוודאי 2009-10, וכשחזרתי ב-2014 היו לי מעט חודשי נוכחות בבלפור, חוץ מחמשת חודשי הבחירות, ואז אנשים שוהים שם שעות וחייבים לאכול. מזון בסיסי, סנדוויצ'ים, עוגיות, ירקות חתוכים, גלידה. היחיד שראיתי שאוכל אוכל יותר מתוחכם היה ראש הממשלה.

ישיבת ממשלה 7.7.2019. אוהד צויגנברג, אתר רשמי
"המערכה נוהלה על ידי ראש הממשלה באופן פרטני, עד פרטי הפרטים". בנימין נתניהו/אתר רשמי, אוהד צויגנברג
"כל אורח שהיה מגיע לבלפור קיבל צלוחית עם שני כדורי גלידה, לבן וירוק. כשפורסמו בעיתון ההוצאות הגבוהות על גלידה זה פסק"

חוקרת: מה זה "מכתב למערכת" מתחילת אוגוסט 2010?

חפץ: תגובה שנוסחה על ידי בהיוועצות מקצועית עם שלומית ברנע ובהיוועצות לגבי מה היה שם עם שרה נתניהו, אבל מי שאישר את הנוסח זה ראש הממשלה. לפי התאריך, הגיוני שזה יום הולדת של יאיר. ההפניה לנוהל מבוססת על מידע שמסרה לי שלומית והיא מסרה אותו גם אישית לראש הממשלה בשיחת טלפון. הוא היה מעורב באופן אישי בניסוח התגובה לכל אורכה. שרה הייתה פחות מעורבת. צלצלנו אליה לבלפור לקבל פרטים טכניים, מה היה באירוע, כמה אנשים. ראש הממשלה ניהל. אינני זוכר אם שרה קראה את התגובה לפני שנשלחה. ראש הממשלה בוודאות כן.

חוקרת: האם למיטב ידיעתך שרה הכירה את הנוהל שהוזכר שם?

חפץ: לא זוכר להגיד לך. אני בטוח ששמעתי את זה משלומית.

רפ"ק אבירם: דיברת על שיחותיך בפאטיו עם ראש הממשלה בתקופת פרסום דוח המבקר. מה הייתה מידת המעורבות של שרה בשיחות אלה?

חפץ: מדי פעם, בהבלחות קצרות. היא נמצאת למעלה. הייתה מגיעה ומחזקת את דברי ראש הממשלה בכך שמני נפתלי אחראי לגידול בהוצאות. הרבה פעמים הוסיפה שהמבקר עושה איפה ואיפה כשאינו משווה לחוות השקמים של שרון. זו הייתה המעורבות שלה. המערכה נוהלה על ידי ראש הממשלה באופן פרטני, עד פרטי הפרטים, מולי ומול שורה ארוכה של אנשים, כולל יעקב בורובסקי, שותפתו שולי אשבל, יועץ הניו מדיה שלו יונתן אוריך, חברי כנסת ושרים רבים. ממש נוהל באופן אישי על ידי ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully