וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך ביוון: הימין יחזור לשלטון עם רוב בפרלמנט

מפלגת הימין השמרנית "הדמוקרטיה החדשה" זוכה לרוב מוחלט בפרלמנט, ותשוב להנהיג את המדינה. זאת לאחר 4 שנים של שלטון השמאל בראשות ציפראס, שהתאפיינו במדיניות צנע. "מכבדים את רצון העם", אמר ציפראס. הימין הקיצוני התרסק

צילום: רויטרס

מפלגת הימין השמרנית ביוון ניצחה בבחירות לפרלמנט, ותהנה מרוב מוחלט - כך עולה מתוצאות כמעט סופיות שפורסמו הלילה (שני). מפלגת הימין השמרנית "הדמוקרטיה החדשה" של קיריאקוס מיטסוטקיס תשוב להנהיג את המדינה. זאת אחרי ארבע שנים של שלטון השמאל בראשות ראש הממשלה אלכסיס ציפראס, העומד בראש מפלגת "סיריזה", שהתאפיינו במדיניות צנע כחלק מהסדר החוב עם הנושים באירופה.

שש מפלגות עברו את אחוז החסימה, שהוא 3%, אולם מפלגת הימין הקיצוני "השחר הזהוב" רשמה מפלה ולא תיכנס לפרלמנט. בזכות העובדה שקיבלה את מירב הקולות, יזכה הימין בתוספת של 50 מושבים בפרלמנט. הקלפיות נפתחו בשעה 7:00, ונסגרו 12 שעות לאחר מכן. אחוז ההצבעה היה 57%, אחד הנמוכים ביותר במדינה בעשורים האחרונים.

ציפראס פיזר את הפרלמנט אחרי שספג מפלה בבחירות לפרלמנט האירופי במאי, וזאת מערכת הבחירות השישית במספר מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, שפגע קשות ביוון. בין אותה שנה ל-2016, התכווצה כלכלת יוון ב-28% ואזרחים רבים ירדו מתחת לקו העוני בשל אבטלה מרובה. תכנית החילוץ עם גוש האירו הסתיימה באוגוסט שעבר, וכלכלת המדינה החלה לצמוח שוב.

לקריאה נוספת:
מקדוניה הצפונית: המועמד הפרו-מערבי ניצח בבחירות לנשיאות
סוף למחלוקת של 28 שנים: הפרלמנט ביוון אישר את ההסכם עם מקדוניה
העובדים עזבו, ההתאבדויות גדלו: תכנית החילוץ מאחוריה, אך יוון לא חוגגת

מנהיג המפלגה השמרנית, קיריאקוס מיטסוטקיס מנופף לתומכיו מחוץ לבניין המפלגה באתונה, יוון 7 ביוני 2019. רויטרס
יו"ר המפלגה השמרנית מיטסוטקיס בנאומו לאחר פרסום המדגמים, היום/רויטרס

מיטסוטקיס אמר אמש בנאום לאחר פרסום תוצאות המדגמים, מחוץ לבניין מפלגתו באתונה, כי הוא קיבל מנדט חזק שיעזור לו "לשנות את יוון" וליישם תכנית של הפחתת מיסים הוספת משרות והשקעות.

ציפראס אמר כי הוא מכבד את רצון העם שבחר במפלגת השמרנים להנהגת המדינה. "היום, עם ראש מורם, אנו מקבלים את הכרעת העם. כדי להביא את יוון למקום שבו היא נמצאת היום היינו צריכים לקבל החלטות קשות (עם) עלות פוליטית כבדה", אמר.

במפלגתו מיהרו להודות בהפסד ואמרו כי המדגמים מראים "ניצחון מובהק" לאופוזיציה. פאנוס סקורלטיס, מחוקק בכיר במפלגה, אמר כי "'מפלגת הדמוקרטיה' החדשה הבטיחה את הניצחון. כעת נמתין לראות כיצד הם ינצלו אותו".

מישל אסימאקופולו, מחוקקת במפלגת השמרנים, אמרה לאחר פרסום תוצאות המדגמים כי "ייוון סימנה לאירופה שהגיע הזמן לשים את הפופוליזם מאחורינו".

עוד באותו נושא

ראש ממשלת יוון: מטוסים טורקיים הטרידו את המסוק שלי

לכתבה המלאה
ראש ממשלת יוון, מדבר עם עיתונאים לאחר הבחירות לראשות הממשלה ביוון 7 ביוני 2019. רויטרס
ציפראס מדבר עם עיתונאים לאחר פרסום תוצאות המדגמים, היום/רויטרס
מנהיג המפלגה השמרנית, קיריאקוס מיטסוטקיס מנופף לתומכיו באתונה, יוון 7 ביוני 2019. רויטרס
מוביל במדגמים. מיטסוטקיס, היום/רויטרס

מיטסוטקיס מבטיח להקטין את המסים, להפריט שירותים ציבוריים ולפתוח מחדש את ההסכם של יוון עם נושיה כדי שתוכל להשקיע כספים נוספים בכלכלת המדינה. ציפראס, שמנהיג את יוון מאז 2015, הבטיח השקעות נוספות ולאחרונה הגדיל את הפנסיות. גם הוא יצטרף לחדש את השיחות עם הנושים משום שכלכלת יוון נותרה תחת פיקוח גוש האירו.

"זהו מאבק קריטי שאנחנו מנהלים באופטימיות ובנחישות עד הרגע האחרון", אמר אתמול ציפראס. "כך שהמחירים והקורבנות ששילמו אזרחי יוון לא יהיו לשווא ושהמסלול שאליו צועדת המדינה ימשיך להיות חיובי".

(עדכון ראשון: 13:20)

ראש ממשלת יוון אלקסיס ציפרס מצביע בבחירות באתונה יוון, 7 ביולי 2019.. רויטרס
בדרך לאבד את השלטון. ציפראס, היום/רויטרס
קיריאקוס מיטסוטקיס מצביע בבחירות באתונה יוון, 7 ביולי 2019.. רויטרס
ישלים מהפך? מנהיג האופוזיציה מיטסוטקיס, היום/רויטרס
קלפיות באתונה יוון, 7 ביולי 2019.. רויטרס
מערכת בחירות שישית מאז 2008. קלפיות באתונה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully