וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למחלוקת של 28 שנים: הפרלמנט ביוון אישר את ההסכם עם מקדוניה

25.1.2019 / 16:18

בתום דיון סוער הסכימו המחוקקים לאשר את ההסכם שלפיו תיקרא השכנה הרפובליקה של מקדוניה הצפונית. "זהו יום היסטורי", אמר ציפראס, שעשוי להפסיד בבחירות. בימין רואים בכך "בגידה", אך באירופה מברכים לקראת צירופה האפשרי של מקדוניה למוסדות - למורת רוחה של רוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הפרלמנט ביוון אישר היום (שישי) את ההסכם ההיסטורי לשינוי שמה של מקדוניה ברוב זעום של 153 מתוך 300 מחוקקים. בכך, הגיעה לסיומה מחלוקת בת 28 שנים, והדלת עבור הצטרפות רפובליקה היוגוסלבית לשעבר לאיחוד האירופי ולנאט"ו נפתחה. לפי ההסכם, שמה של מקדוניה ישונה לרפובליקה של מקדוניה הצפונית. ההסכם אושרר בתחילת החודש על ידי מקדוניה, באיחוד האירופי בירכו את שתי המדינות על הפתרון ההיסטורי.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, שגיבש את ההסכם עם מקדוניה בשנה שעברה, הצליח להשיג את הרוב הנדרש לאישור שינוי השם ההיסטורי אחרי שלושה ימים של דיונים סוערים. "זהו יום היסטורי עבור יוון", אמר ראש הממשלה בן ה-45, שעלה לשטון ב-201 בשיא המשבר הכלכלי כשהבטיח להילחם במדיניות הצנע. "סוגייה מתמשכת שהייתה לנטל על מדיניות החוץ שלנו הגיעה לסיומה". מקבילו המקדוני, זוראן זאב, בירך אותו בטוויטר: "עבור השלום הנצחי בבלקן ובאירופה".

ההסכם נועד להבדיל בין השכנה הקטנה של יוון לבין המחוז הנושא את השם מקדוניה, אך רבים רואים בכך ניסיון של מקדוניה לנכס לעצמה את התרבות היוונית העתיקה, שמאחד מסמליה הבולטים ביותר - אלכסנדר מוקדון - נגזר שם המדינה והמחוז היווני. במהלך ההצבעה הסוערת, חבר פרלמנט ממפלגת הימין הקיצוני "השחר המוזהב" השיב: "לא לבגידה!".

אחת המתנגדות לפשרה בין יוון למקדוניה הייתה רוסיה, החוששת מהתפשטות נאט"ו אל הבלקן. בשנה שעברה גירשה אתונה ארבעה אזרחים רוסים, שניים מהם בעלי מעמד דיפלומטי, בטענה שהם התערבו בנושא וניסו לסכל את ההסכם. מוסקבה מכחישה זאת.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי ההסכם עם יוון: מקדוניה אישרה את שינוי שם המדינה
בדרך לשינוי היסטורי? משאל עם במקדוניה על החלפת שם המדינה
"ניסו לחבל בהסכם עם מקדוניה": יוון תגרש דיפלומטים רוסים

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס לאחר הצבעת הפרלמנט ביוון מצביע על הסכם שינוי שמה של מקדוניה, 25 בינואר 2019. רויטרס
ציפראס ועמיתיו בתום ההצבעה, היום/רויטרס

רבים ביוון חוששים כי ההסכם יוביל לתביעות טריטוריאליות נגד מדינתם. האופוזיציה השמרנית האשימה את ציפראס בוויתורים רבים מדי כדי לסיים את המחלוקת ההיסטורית עם מקדוניה, שהחלה לאחר עצמאותה מיוגוסלביה ב-1991. חלק מהמחוקקים סיפרו כי הם ספגו איומים על חייהם וציפראס שרד בקושי הצבעת אי-אמון בשבוע שעבר, אחרי שסגנו ושר ההגנה פרש במחאה על ההסכם.

"אסור היה לחתום על ההסכם הזה או להביא אותו לפרלמנט", אמר קיריאקוס מיטסוטקיס, מנהיג מפלגת האופוזציה השמרנית "הדמוקרטיה החדשה". "זאת תבוסה לאומית, טעות לאומית שמהווה עלבון לאמת ולהיסטוריה של המדינה שלנו". לפי הסקרים, רוב אזרחי יוון מתנגדים להסכם ובאוקטובר יתקיימו בחירות כלליות. בשלב זה, השמרנים מחזיקים ביתרון של כ-12% על פני מפלגת סיריזיה של ציפראס.

במהלך השבוע הפגינו עשרות אלפי אזרחים נגד ההסכם. "מקדוניה היא יוון", צעקו חלק מהמפגינים, שנופפו בדגלי יוון. אתמול השתמשה המשטרה בגז מדמיע כדי לפזר את הקהל שהתאסף מחוז לפרלמנט, והיום הגיע מספר קטן של מפגינים בשל הגשם הכבד.

עוד באותו נושא

"מקדוניה היא יוון": עשרות אלפים הפגינו באתונה נגד ההסכם

לכתבה המלאה
הפרלמנט ביוון מצביע על הסכם שינוי שמה של מקדוניה, 25 בינואר 2019. רויטרס
הפרלמנט ביוון, היום/רויטרס

נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, בירך אחרי הסרת המכשול האחרון להסכם. "היה להם דמיון, הם לקחו סיכון, הם היו מוכנים להקריב את האינטרסים שלהם עבור טובת הכלל", כתב בטוויטר. "המשימה הבלתי-אפשרית הושלמה".

ההפגנות  באתונה נגד ההסכם עם מקדוניה, 20 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות מחאה באתונה, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully