וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניסו לחבל בהסכם עם מקדוניה": יוון תגרש דיפלומטים רוסים

11.7.2018 / 15:43

בין מוסקבה לאתונה שוררים יחסים קרובים, אך לפי דיווח בעיתון מקומי, שני דיפלומטים רוסים יגורשו ועל שניים תיאסר כניסה. זאת בטענה שניסו לפגוע בהסדר על שינוי שמה של מקדוניה ולמנוע את צירופה לנאט"ו. מוסקבה תגיב בצעד דומה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

יוון תגרש שני דיפלומטים רוסים ותאסור את כניסתם של שני דיפלומטים נוספים - כך דיווח היום (רביעי) העיתון קת'ימריני, שציטט גורמים דיפלומטיים. זאת, לפי הדיווח, בשל החשד כי הם ניסו לפגוע בהבנות בין יוון למקדוניה, שהגיעו להסכם שיאפשר את כניסתה של האחרונה לנאט"ו. משרד החוץ במוסקבה הודיע כי יגיב בצעד דומה.

ההסכם, שבמסגרתו מקדוניה תשנה את שמה לרפובליקה הצפונית של מקדוניה, יאפשר לנאט"ו להזמין אותה באופן רשמי להצטרף לשורותיה, אחרי שנים של התנגדות מצד אתונה. מוסקבה מתנגדת לכל הרחבתה של הברית באזור הבלקן ורואה בכך איום על שטחה. מדינות רבות במזרח אירופה, שהיו בתחום השפעתה בזמן המלחמה הקרה, הצטרפו לנאט"ו לאיחוד האירופי מאז קריסת ברית המועצות ב-1989.

יוון ורוסיה חולקות דת משותפת, הכנסייה האורתודוקסית, ויחסיהן נותרו קרובים על אף המשבר של מוסקבה מול המערב. אתונה גם לא הצטרפה למרבית בעלות בריתה בגירוש דיפלומטים רוסים במרץ אחרי הרעלת המרגל לשעבר בבריטניה, שיוחסה לקרמלין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, 08 באפריל 2015. רויטרס
יוון לא הצטרפה לגירוש הדיפלומטים בשל הרעלת המרגל. פוטין וציפראס, 2015/רויטרס

"ממשלת יוון לא יכולה לסבול התנהגות המפרה את החוק הבינלאומי ושאינה מפגינה כבוד למדינה היוונית", מסר דובר מטעם הממשלה, כשנשאל על הדיווח, מבלי לאשר מפורשות את הגירושים. "לפי הערכתנו, הייתה התנהגות כזאת ולכן כל הצעדים הנדרשים יינקטו". משרד החוץ מסר הודעה דומה.

אנדריי קלימוב, חבר בבית העליון של רוסיה, צוטט על ידי סוכנות הידיעות רי"א ואמר כי מוסקבה תגרש שני דיפלומטים יוונים בתגובה. הוא לא ציין מפורשות את מקדוניה או מסר פרטים על הסוגיה.

מקדוניה צופה לקבל הזמנה רשמית להצטרף לנאט"ו בתום הפסגה בת היומיים, המתקיימת בבריסל. עם זאת, היא תוכל להפוך לחברה רק אם תשנה את שמה באופן רשמי. ההסכם זקוק עוד לאישור במשאל עם במקדוניה ולפרלמנט של יוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully