וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לשינוי היסטורי? משאל עם במקדוניה על החלפת שם המדינה

30.9.2018 / 1:30

המצביעים תמכו בשינוי שמה למקדוניה הצפונית כדי לפתור את הסכסוך עם יוון ולהצטרף לאיחוד ולנאט"ו, אך לא די בוחרים יצאו לקלפיות כדי להעניק למשאל תוקף חוקי. מספירת יותר מחצי מהקלפיות נרשם רוב גדול לשינוי השם - אך שיעור הצבעה נמוך

קלפי בסקופיה, בירת מקדוניה, להצבעה על שינוי שם המדינה במשאל העם, 30 בספטמבר 2018. רויטרס
הממשלה טוענת כי שינוי השם הוא מחיר ראוי שעל המדינה לשלם. קלפי בסקופיה, הבוקר/רויטרס

אזרחי מקדוניה הלכו אמש (ראשון) להצביע אם לשנות את שמה של המדינה לרפובליקה של מקדוניה הצפונית. זאת כחלק מניסיונה של הממשלה הפרו-מערבית בסקופיה לסלול את הדרך להצטרפות המדינה לנאט"ו ולאיחוד האירופי אחרי שנים של סכסוך עם יוון. מספירה של כמעט כל הקלפיות עולה כי נרשם רוב לתמיכה בשינוי שם המדינה, אך שיעור ההצבעה הנמוך לא העניק להחלטה תוקף חוקי.

שתי השכנות הגיעו להסכם ביוני כדי לסיים את המחלוקות ביניהן, ומשאל העם הוא אחד המכשולים האחרונים כדי לממשו. יוון, שגם בשטחה יש מחוז הנקרא מקדוניה, טוענת כי השם של שכנתה מרמז לשאיפותיה הטריטוריאליות הנעוצות בשורשים המשותפים שלהן באימפריה של אלכסנדר מוקדון. אתונה השתמשה בזכות הווטו שלה כדי למנוע את הצטרפותה של סקופיה למוסדות בינלאומיים, וגרמה לכך שבאו"ם שמה הרשמי של המדינה הוא הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה.

ראש ממשלת מקדוניה זורן זאייב טוען כי שינוי השם של המדינה, שקיבלה את עצמאותה ב-1991, הוא מחר שראוי לשלמו, אולם מתנגדי היוזמה הלאומניים רואים בכך פגיעה בזהות האתנית של מרבית האוכלוסייה הסלבית במדינה. הנשיא הפרו-רוסי גיורגה איבנוב אמר כי היא יחרים את משאל העם. שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס אמר כי רוסיה מנסה להשפיע על תוצאות משאל העם, אך הקרמלין מכחיש זאת.

אנשים צועדים בלב סקופיה, מקדוניה, 29 בספטמבר 2018. רויטרס
אנשים חולפים על פני פסל של אלכסנדר מוקדון בסקופיה, אתמול/רויטרס

הבחירות, שבהן 1.8 מיליון איש רשאים להצביע, נפתחו בשעה 7:00 לפי שעון מקומי וייסגרו 12 שעות לאחר מכן. השאלה על הפתק היא: "האם אתה בעד חברות בנאט"ו ובאיחוד האירופי בהתאם להסכם עם יוון?".

מספירת 86% מהקולות על כי רק 36% מבעלי זכות ההצבעה בחרו לממש את זכות ההצבעה שלהם, ואין סבירות לכך ששיעור ההשתתפות יגיע ל-50%. ספירת 63% מהקלפיות הראתה על תמיכה של יותר מ-90% בעד שינוי השם. כדי שלמשאל יהיה תוקף, על לפחות מחצית מבעלי זכות הבחירה להצביע.

משאל העם אינו מחייב, אך מספיק חברי פרלמנט אמרו כי הם יצייתו לתוצאה. שינוי השם דורש רוב של שני שלישים בפרלמנט. בעוד שיותר מ-80% תומכים בחבירת מקדוניה למוסדות הבינלאומיים, רבים עשויים להחרים את משאל העם בשל התנגדותם לשינוי השם.

ראש הממשלה זאייב דיבר לאחר שנודע לו על שיעור ההצבעה הנמוך, והתחייב לקדם הצבעה בפרלמנט הצבעה לשינוי שם המדינה.

(עדכון ראשון: 30/09/18 12:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully