וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים עזבו, ההתאבדויות גדלו: תכנית החילוץ מאחוריה, אך יוון לא חוגגת

20.8.2018 / 14:34

שמונה שנים אחרי תחילת משבר החוב, אתונה כבר לא תקבל הלוואות מהנושים ולא תיאלץ לעשות רפורמות חדשות. ואולם, מעטים רואים תקווה בשנים הקרובות, שבהן תצטמצם עוד יותר הפנסיה. "הכול נראה שחור"

צילום: רויטרס

יוון תצא היום (שני) באופן רשמי מתכנית החילוץ השלישית והאחרונה שלה, אך למרות ההכרזות הרשמיות מעטים מהאזרחים רואים סיבה למסיבה בתום שמונה שנים של משבר.

הכלכלה אמנם חזרה לצמוח, השירותים הפיננסיים צומחים, היצוא גובר והאבטלה ירדה מ-28% - אך אחד מכל חמישה יוונים עדיין מובטל. מעטים מקבלים קצבאות ממשלתיות, משכורות נמוכות הן הנורמה החדשה, ההכנסה הממוצעת צנחה ביותר משליש והמסים הרקיעו לגבים חדשים.

בנוסף לכך, רבים סובלים מדיכאון קליני, שיעור ההתאבדות עלה ומאות אלפי עובדים מיומנים עזבו לחו"ל.

עוד ידיעות מהעולם
האפיפיור מגנה את שערוריות המין בכנסייה: "לגדוע את תרבות המוות"
סוכל פיגוע בספרד: צעיר עם סכין ניסה לתקוף שוטרים בקטלוניה ונהרג

איש מחפש מזון בפח אשפה בשכונת טאברוס, באתונה, יוון, 16 באוגוסט 2018. AP
איש מחפש בזבל ברחובות אתונה, בשבוע שעבר/AP

מהיום, יוון לא תקבל הלוואות חדשות ולא תתבקש לבצע רפורמות נוספות. עם זאת, הממשלה התחייבה ללוח זמנים כה קשוח שישפיע על עתידו של דור וחצי - בכל שנה בארבעת העשורים הקרובים, הממשלות יידרשו להכניס לקופתן יותר ממה שיבזבזו כדי להבטיח שהכלכלה - שהתכווצה ביותר מרבע מאז 2009 - תתרחב בשיעור סביר.

"באופן אישי, אני לא רואה תקווה עבורי בשנים הקרובות", אמרה פרסקווי קוליאבי, שחיה על פנסיית אלמנה ועוזרת לבנה, העובד בבית מלאכה באתונה. "הכול נראה שחור עבורי".

בשנה הבאה, יקוצצו הפנסיות, ומס נוסף יוטל עליהן ב-2020. ואולם, במדינה שבה העלמת המס רווחת והמסים רק גדלים, רבים חשים תחושה של אי-צדק.

"הפנסיה שלי איבדה כשליש מגודלה מאז תחילת המשבר", אמרה. "מעולם לא חוויתי קשים כלכליים כמו בשנתיים האחרונות. היו ימים שלמים שבהם לא נכנס לקוח אחד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אישה הולכת לצד חנויות סגורות במהלך המשבר הפיננסי, במרכז אתונה, יוון, 16 באוגוסט 2018. AP
חנויות סגורות במרכז אתונה/AP

מעמד הביניים ביוון, שצמיחתו המהירה לפני המשבר גרמה להתבססות הכלכלה על צריכה, התכווץ משמעותית בשנים האחרונות בעקבות המיסוי הגבוה, משכנתאות מהימים שבהן אשראי היה ניתן בקלות ומאובדן משרות.

"מה שאני רואה, זה שהעשירים מתעשרים והעניים הופכים לעניים יותר", אמרה קוליאבי. "מעמד הביניים מת, הם לא יכולים לגמור את החודש".

בעקבות סבב הקיצוצים האחרון, בנה, פנגיוטיס, ראה כיצד 60% ממשכורתו התפוגגה בשל מסים ותשלומי פנסיה וביטוח לאומי, כך שכל שאיפה להרחבת העסק נעלמה. "הצפי למה שיקרה אחרי 20 באוגוסט הוא לא טוב", אמר. "אין שום סיכוי שאוכל לעשות השקעה כדי להרחיב את העסק שלי".

בעיר סלוניקי שבצפון המדינה, כריסטוס מרמרינוס, בן 55, נאלץ לסגור את יחידת יצור הבגדים שלו אחרי 25 שנה, בשל מחסור בלקוחות. במקום זאת, הוא השקיע את כספיו בדבר שונה לחלוטין, בקפיטריה ובצרכניה. "מצאנו את המוצא הזה ואנחנו מעסיקים עשרה אנשים", אמר. עם זאת, הוא הוסיף כי יוון זקוקה ליותר מקפיטריות אם היא רוצה להתקדם שוב. "אנחנו זקוקים להשקעות אמתיות ביצור".

"לא מתכננים שום מסיבה"

אחד הענפים המשגשגים ביותר של הכללה הוא ענף התיירות, שמהווה כ-20% מהתמ"ג של יוון. לפי ההערכות, מספר שיא של 32 מיליון תיירים יגיעו השנה למדינה. עם זאת, המקומיים מתקשים לעמוד בעלויות החופשה בארצם שלהם, במקביל לכך שהכשרות דירות לטווח קצר באזורי המגורים באתונה העלו את המחירים מעבר להישג ידם של תושבים רבים.

אפילו ממשלת השמאל של אלכסיס ציפראס, שעלתה ב-2015 אחרי שהבטיחה לבטח את מדיניות הצנע רק כדי לעשות פרסה ולחתום על תכנית חילוץ חדשה, סקפטית לגבי העידן החדש.

"אנחנו לא מתכננים שום מסיבה", אמר קוסטס זהרידיס, חבר במפלגת השלטון סיריזה. "אנחנו לא חושבים שצריך לחגוג בזמן שחלק גדול מהחברה סובל מבעיות כלכליות, אבל כמובן שלא נזיל דמעה על סוף תכנית החילוץ".

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, בביקור בישראל. נובמבר 2015. רויטרס
הבטיח לצאת מתכנית החילוץ, אך חתם על חדשה. ציפראס/רויטרס

מנגד, מנוס חצידקיס, שעומד בראש יחידת מחקר בחברת "בטא סקיוריטיס", אמר כי נעשה רבות בשמונה השנים האחרונות, על אף שמערכות המיסוי והמשפט זקוקות לרפורמות נוספות. הוא אמר כי אם הממשלות ייצמדו לרפורמות ולמדיניות הפיסקלית, אז האמון יחזור לשווקים, שימשכו גם את המשקיעים. "אני לחלוטין יותר אופטימי מהעבר, זה הגיע לנקודה שבה לא יכול היה להיות גרוע יותר (ב-2015)".

  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully