וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כואב ומתסכל": הבולדוזרים שרומסים את הסביבה של חיות הבר בכרמל

7.7.2019 / 17:04

התכנית השאפתנית של רשות מקרקעי ישראל בזכרון יעקב מאיימת להכחיד את הצבאים והאיילות באזור רמת הנדיב. הרשויות הבטיחו למנוע זאת, אך עבודות התשתית החלו - וה"אוויר לנשימה" של בעלי החיים באזור עומד בסכנה. "כולם מסכימים שהפרויקט מיותר, אבל הטרקטורים כבר בשטח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבולדוזרים בשטח. עבודות התשתית לפרויקט "פארק היין"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזכרון יעקב החלו השבוע עבודות התשתית לפרויקט "פארק היין" השאפתני של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). למרות אזהרות החברה להגנת הטבע, ושוחרי טבע בכלל, כי העבודות מסכנות את חיות הבר של הכרמל, ולמרות כל ההבטחות שהתקבלו מהרשויות למנוע את סופן המר, הבולדוזרים פועלים בשטח.

מאז 2013 מתריעים האקולוגים כי קידומה של התכנית במתכונתה הנוכחית יביא בתוך כמה שנים להכחדתם של הצבאים והאיילות של פארק רמת הנדיב שבדרום הכרמל וכי "בסוף נישאר רק עם עכברים ולטאות". זאת, אם לא יישמר לחיות הבר "מסדרון אקולוגי" המאפשר להן מעבר בטוח בין שטחי פארק זה לפארקים האחרים בכרמל, שם הן מזדווגות ומתרבות. "אנו זקוקים למסדרון הזה כאוויר לנשימה", אומר לוואלה! NEWS הוגו יאן טראגו, מנכ"ל רמת הנדיב. "כדי שהפארק ישאר מקושר לטבע ולא יהפוך לאיזה 'עציץ פרחים' שבמרכזו כלובי חיות - אנחנו חייבים ליצור מעבר פונקציונאלי, שמאפשר לחיות הבר לנוע בחופשיות".

יעל לביא אפרת, רכזת שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור, אמרה כי "מה שהכי מעצבן ומכעיס, זה שכולם מסכימים שמדובר בפרויקט מיותר ופוגעני, שיש שורה של המלצות, החלטות והתחייבויות, לשנות אותו, אבל לצערנו, הטרקטורים כבר בשטח והשטח - בית הגידול של הצבאים, נהרס. זה כל כך מיותר, כל כך כואב וכל כך מתסכל".

עוד בוואלה! NEWS:
"ערכית וצנועה": חברת הגבעטרון נהרגה בתאונת דרכים בעמק יזרעאל
האש הוצתה בחצר - ובני המשפחה נמלטו: חקירת השריפה בגן בראש העין
גל חום קיצוני באלסקה: "מעדיפה ללכת יחפה כי חם עם נעליים"

צבי באזור זיכרון יעקב שבו מתוכננת פרויקט פארק היין. באדיבות רמת הנדיב, אתר רשמי
סכנה לחיות הבר באזור/אתר רשמי, באדיבות רמת הנדיב
"מה שהכי מעצבן ומכעיס, זה שכולם מסכימים שמדובר בפרויקט מיותר ופוגעני, שיש שורה של המלצות, החלטות והתחייבויות, לשנות אותו"

האקולוגים סומכים ידיהם על מחקר שביצעה "אלטרה", חברה פרטית שלא למטרת רווח, ליד האוניברסיטה בעיירה חנינגן בהולנד, והמתמחה במחקרי סביבה בינלאומיים, בין היתר עבור האו"ם. מסקנותיהם של החוקרים, תאו ואן דר סלוס ומיכיל ואן ילפן, היא כי רוב מיני בעלי החיים אליהם מתייחס המחקר לא ישרדו אם רמת הנדיב תהפוך למעין "אי ירוק" מוקף בפיתוח.

אייל הכרמל תועד שוב ושוב חוצה את גדרות הפארק וצולם על ידי מצלמות המחקר שהוצבו בשטח. התחזית היא כי מבין חיות הבר שבפארק, רק מין אחד של מעין עכבר, מכרסם לילי קטן ששמו היערון הגדול, ומין אחד של לטאה חסרת רגליים, שרבים טועים לחשוב שהיא נחש - הקמטן, ישרדו את תהליך התיעוש והעיור המואץ המתוכנן לאזור. זאת בנוסף לסיכון המתמיד להישרדותן של חיות הבר בשל שואות סביבתיות אפשריות כמו שריפה בכרמל, או שינויי אקלים.

עוד באותו נושא

פינוי-בינוי: כך ישראל הורסת את הטבע עבור ילדיה

לכתבה המלאה

המכרזים נכשלו, הנזק בלתי הפיך

בתכנית המתאר לאזור, החליטה הוועדה המחוזית חיפה דווקא להרחיב את תחום המסדרון האקולוגי. החלטה זו קיבלה משנה תוקף בשבוע שעבר, עם ברכת הדרך מהוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

היה דומה כי גם ראש המועצה של זכרון יעקב, זיו דשא, היה רתום ומחויב לנושא. במרץ האחרון, לאחר לחץ שהפעיל קודמו, היום חבר המועצה, עו"ד אלי אבוטבול שבאופוזיציה, החליטה מליאת המועצה המקומית לתמוך בהרחבת המסדרון האקולוגי ואף להקפיא את פיתוח הפרויקט תוך שימוש בסמכותה על פי סעיפים 77 ו- 78 לחוק התכנון והבניה. אלא שמה שקרה היה בדיוק ההפך.

גם ברמ"י, בכמה הזדמנויות, התחייבו לפעול להרחבת המסדרון האקולוגי, אולם בפועל התקדמו לשיווקי המגרשים בתוכנית, כולל מגרשים אשר מיועדים על פי הוראות התוכנית לשלב ב'. מתוך 18 מגרשים שיצאו למכרזים השונים, רק תשעה שווקו בפועל, חלקם הוצעו יותר מפעם אחת. גם המכרז האחרון, ביוני, נכשל ברובו ורק מגרש אחד מחמישה שהוצעו למכירה זכה בכלל לעניין ונמכר למציע אחד במחיר של כמחצית משווי הקרקע על פי שומת הרשות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צבי ברמת הנדיב, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכנית הקבלן לעבודות התשתית באזור/מערכת וואלה!, צילום מסך
"קריעת הגבעה הזו לגזרים וקביעת עובדות בשטח - נראית אומללה במיוחד"

אין מדובר בדחיפות לספק את צרכי המגורים: הקרקע המדוברת מיועדת לשלב ב', וייעודה לתיירות, ככל הנראה למרכז אירועים וכנסים. הצרה הגדולה עם המגרש הזה היא שהוא הקרוב ביותר לאותו מעבר אקולוגי מתוכנן.

אבל בכך לא מסתכם הנזק הבלתי הפיך לטבע: לדברי מירב ועופר לביא-בקין, תושבי שכונת נווה שרת הגובלת בפארק היין, הקבלן בשטח הודיע להם על תכניתו לפרוץ כבר עכשיו את כל הדרכים במתחם. "ההתקדמות של הטרקטורים בשטח מאוד גדולה וכמות השטחים הנרמסת היא עצומה", דיווחו בסוף השבוע לוואלה! NEWS, כשהם מצרפים את תכנית העבודה שהוצגה להם.

"קריעת הגבעה הזו לגזרים וקביעת עובדות בשטח - נראית אומללה במיוחד", אומרים התושבים המודאגים. "במיוחד נוכח הכישלון בשיווקים וההחלטות של מוסדות התכנון, המועצה, התחייבויות רמ"י בפורומים השונים ולא פחות מזה - מיעוט השיווקים".

זכרון יעקב: "המועצה מחויבת למסדרון האקולוגי"

מטעם המועצה המקומית זכרון יעקב נמסר בתגובה כי: "מבדיקה שנערכה על ידי המועצה, העבודות אשר מתבצעות כרגע באזור מיועדות להכנת תשתיות תת-קרקעיות ותחנת שאיבה. המועצה המקומית מחויבת למסדרון האקולוגי בפארק היין, ובהתאם לכך, אישרה מליאת המועצה תב"ר להכנת תוכנית לשינוי התב"ע במגרשים הנדרשים להקמת המסדרון".

רשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה כי היא "מתחשבת ככל הניתן בצורכי שימור הטבע לצד תנופת הפיתוח המתחייבת מצרכי הדיור של אזרחי ישראל. בכלל זאת, גם מתן מענה לשטחי המחיה של בעלי חיים באזורים בהם משווקת קרקע לבנייה. העבודות המתבצעות כיום באזור זכרון יעקב אושרו על ידי כלל גורמי התכנון שגם סוגיית שימור הטבע והירוק הייתה מונחת לנגד עיניהם בעת שאישרו את תכנית דרך היין".

עוד נמסר כי: "רשת מקרקעי ישראל, לפנים משורת הדין ומתוך רצון גדול לתת מענה לנושא מעבר בעלי חיים גדולים באזור זכרון יעקב, הזמינה סקר מיוחד מאדריכלית המתמחה בנושא. רמ"י אמצה את המלצות האדריכלית להרחיב את המסדרון האקולוגי מ-50 מטרים ל-150 מטרים והיא מתכוונת לבצע תכנון מחדש של האזור שטרם פותח בתוכנית דרך היין ולהרחיב בקרוב את המסדרון האקולוגי בשלבים הבאים של התוכנית".

(עדכון ראשון: 6/7, 17:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully