וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחר של יום חדש: הסכם היסטורי נחתם בסודאן בין המועצה הצבאית והאופוזיציה

5.7.2019 / 4:59

אלפים יצאו לרחובות לחגוג את ההסכם, שכולל הסדרי שלטון משותף בין הצבא והאזרחים. הצדדים סיכמו גם על הקמת ממשלה טכנוקרטית עצמאית וכן על פתיחת חקירה עצמאית ושקופה של האירועים האלימים בשבועות האחרונים, בהם נהרגו עשרות בני אדם. הקמתו של גוף מחוקק תידחה לעת עתה

עריכה: ניר חן

המועצה הצבאית השולטת בסודאן וקבוצות האופוזיציה וארגוני המחאה הפועלים במדינה הגיעו להסכם - כך הודיעו הלילה (שישי) נציגי הצדדים במסיבת עיתונאים. על פי ההסכם, המועצה הצבאית תשתף את האופוזיציה בשלטון בתקופת המעבר עד לקיומן של בחירות דמוקרטיות. בעקבות ההודעה, אלפי אנשים יצאו לרחובות בפרץ שמחה.

נציגי שני הצדדים, שדנו ביניהם בחרטום ביומיים האחרונים, סיכמו "להקים מועצה סוברנית באמצעות רוטציה בין הצבא והאזרחים לאורך תקופה של כשלוש שנים או מעט יותר", לדבריו של המתווך מטעם האיחוד האפריקני, מוחמד חסאן לבאט, במסיבת העיתונאים.

שני הצדדים הסכימו לדחות את הקמתו של גוף מחוקק. בעבר הוסכם בין הצדדים כי קואליציית הארגונים האזרחיים תזכה לשני שלישים מהמושבים - אך לאחר שב-3 ביוני פיזרו כוחות הביטחון הסודאניים באלימות מחאה מחוץ למפקדת הצבא בחרטום בדרישה לבטל את השלטון הצבאי, השיחות קרסו.

הצדדים הסכימו גם על הקמת ממשלה טכנוקרטית עצמאית וכן על פתיחת חקירה עצמאית ושקופה אודות האירועים האלימים בשבועות האחרונים. על פי ארגוני האופוזיציה, יותר ממאה בני אדם נהרגו באירועים אלו, בעוד הממשלה הנוכחית טוענת כי מדובר ב-62 בני אדם.

לקריאה נוספת:
לראשונה מאז ההפיכה: רודן סודאן המודח בהופעה פומבית ראשונה
הרודנים נפלו, אך הצבא בסודאן ואלג'יריה חוטף מהעם את המהפכות
עדויות מהטבח בסודאן: "מפגינים נרצחו במצ'טות והושלכו לנילוס"

הפגנה בסודאן 12 באפריל 2019. רויטרס
הפגנות המונית בסודאן, אפריל 2019/רויטרס

עדי ראייה תיארו כי הרחובות של העיר השנייה בגדולה במדינה, אומדורמאן, הממוקמת מול חרטום מעברו השני של הנילוס, התמלאו בחוגגים לאחר ההכרזה. גברים צעירים היכו בתופים ונשים הניפו את דגלי סודאן תוך שאגות שמחה.

"ההסכם הזה פורץ את הדרך להקמת המוסדות של הממשל הזמני, ואנחנו מקווים שזוהי תחילתו של עידן חדש", אמר עומאר אל-דגייר, ממנהיגי האופוזיציה.

"אנחנו רוצים להבטיח לכל הכוחות הפוליטיים, הקבוצות החמושות וכל אלו שלקחו חלק בשינוי... שההסכם הזה יהיה מקיף ולא ידיר אף אחד", אמר הגנרל מוחמד חמדאן דאגאלו, סגן ראש המועצה הצבאית. "אנחנו מודים למתווכים מהאיחוד האפריקני ומאתיופיה על מאמציהם והסבלנות שלהם. אנחנו רוצים להודות גם לאחינו בארגוני האופוזיציה על הרוח הטובה", הוא הוסיף.

עוד בוואלה!

איראן זועמת: ההשתלטות על המכלית היא מהלך הרסני, יגביר את המתיחות

לכתבה המלאה
מפגינים בבירת סודאן, חרטום, נגד השלטון הצבאי, 3 ביוני 2019. רויטרס
תיפתח חקירה עצמאית של האירועים האלימים בשבועות האחרונים/רויטרס

מוקדם יותר השבוע העניק ראש המועצה הצבאית הזמנית של סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, חנינה ל-235 חברי התנועה לשחרור סודאן.

סודאן סובלת ממשבר כלכלי חריף שהוציא אלפים לרחובות מאז דצמבר, אך במהרה לבשה המחאה אופי פוליטי נגד הרודן אל-בשיר, המבוקש בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בגין רצח העם בדארפור. אל-בשיר הודח באפריל האחרון, לאחר 30 שנות שלטון רודני, ומאז שלטה במדינה מועצת המעבר הצבאית.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully