מפגינים בבירת סודאן, חרטום, נגד השלטון הצבאי, 3 ביוני 2019. רויטרס
מפגינים בבירת סודאן, חרטום, נגד השלטון הצבאי, 3 ביוני 2019/רויטרס

עדויות מהטבח בסודאן: "מפגינים נרצחו במצ'טות והושלכו לנילוס"

5.6.2019 / 16:19

לפחות מאה בני אדם נהרגו מאז שהתחיל הצבא בפיזור המחאה בחרטום, ותיאורי הזוועות מתחילים לצאת. נשים נאנסו ורופאים קיבלו איומים אם יטפלו במאות הפצועים. "אנחנו חיים כמו בני ערובה, אף אחד לא יכול לצאת החוצה"

מניין ההרוגים בעימותים בין צבא סודאן למפגינים עלה למאה - כך אמרו היום (רביעי) גורמי רפואה הקשורים לאופוזיציה, בצל מסר מפויס שהוציא מנהיג החונטה לרגל עיד אל-פיטר. במקביל, עדי ראיה תיארו מעשי זוועות שביצעו מיליציות המזוהות עם המשטר הקודם של עומר אל-בשיר בעת פיזור מחנה המפגינים בחרטום ביום שני בבוקר.

"אנחנו, במועצה הצבאית, מושיטים את ידינו למשא ומתן ללא מגבלות פרט לאינטרסים של המולדת", אמר מנהיג החונטה, בוהרן בהודעה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית. הוא שיבח את ההפגנות שהובילו להפלתו של הרודן באפריל בהפיכה צבאית, ואמר כי הוא מוכן להעביר את השלטון לממשלה הנבחרת. זאת אחרי שאתמול הודיע על ביטול ההסכמים עם האופוזיציה ועל קיום בחירות בתוך תשעה חודשים, בניגוד לתקופת המעבר שסוכמה על שלוש שנים. ראשי המחאה הודיעו על ניתוק המגעים עם המועצה הצבאית הזמנית ועל המשך ההפגנות, כדי למנוע "הפיכת נגד".

הכוחות החמושים שפיזרו באלימות רבה את המפגינים שהתמקמו מול מטה משרד ההגנה בחודשיים האחרונים שייכים ל"כוחות התמיכה המהירה" הידועים לשמצה. עדי ראיה סיפרו כי אלו התפרסו ברחבי חרטום במקום כוחות צבא סדירים, תוך שהם תוקפים מינית מפגינות, מכים אנשי רפואה ומתנדבים במרפאות ובוזזים בתי חולים. בגרדיאן דווח כי הם איימו על רופאים שיספקו טיפול למאות הפצועים.

מפגין מסמן את תנועת הניצחון מחוץ למפקדת הצבא הסודני בחרטום 3 ביוני 2019. AP
אוהלים הוצתו על ידי הכוחות. מפגין בחרטום, אתמול/AP

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו הכוחות, שהיו מעורבים ברצח העם בדארפור תחת משטרו של אל-בשיר, יורים ומכים תושבים לא חמושים ברחובות חרטום. בנוסף לכך, ברשתות החברתיות דווח על שיבושים קשים באינטרנט מאז תחילת פיזור מחנה השובתים. מאות פעילים נעצרו או נעלמו ביומיים האחרונים, שבהם נרשמו עימותים גם בעיר התאומה של חרטום, אום דרומאן. המפגינים הקדימו את ציון עיד אל-פיטר אתמול, המסמל את סוף הרמדאן, בניגוד לקריאות הצבא שרצה למנוע התאספויות המוניות ברחובות.

כבישים רבים נחסמו על ידי מפגינים שהקימו מתרסים ארעיים, אחרי שכוחות חמושים חסמו את הגישה למתחם מטה משרד ההגנה כדי למנוע מהמפגינים להתאסף מחדש.

ג'יין הנרי, מנהלת תחום אפריקה בארגון משמר זכויות האדם, אמרה כי הדיווחים על תקיפה מינית של מפגינים הם אמינים, אך ציינה כי היקף האלימות עדיין לא ידוע. "יש הכאות ברחובות, זה נראה כמו חבורת בריונים. יש גם אלימות מינית, זאת לא הפתעה", אמרה. "ההחלטה להפעיל כוח נגד מפגינים לא אלימים היא לחלוטין לא צודקת ולא חוקית, וסטירה בפניהם של מי שקראו לדיאלוג כדי להעביר את השליטה לממשלה אזרחית".

עריכה: ניר חן

כוחות ההתערבות מונהגים על ידי מוחמד חמדאן דגלו, המכונה המדטי. הוא סגן מנהיג המועצה הצבאית הזמנית, אך מומחים סבורים כי הוא האיש החזק ביותר בהנהגה הנוכחית. ימים לפני פיזור המפגינים הוא ביקר בערב הסעודית, שיחד עם איחוד האמירויות הערביות, הבטיחה סיוע כלכלי למועצה הצבאית. שתיהן טרם התבטאו ביחס לאלימות, בעוד שמצרים, גם היא בעלת ברית של סודאן, שמרה על טון ניטרלי כשקראה לכל הצדדים "לנהוג באיפוק".

רבים באופוזיציה חוששים כי סודאן הולכת בדרכה של מצרים, שגם בה הופל משטר רודני - של חוסני מובארק - רק כדי שהנשיא הראשון שנבחר בבחירות חופשיות, מוחמד מורסי האסלאמסטי, יודח בידי הצבא שנתיים לאחר המהפכה. מנהיג ההפיכה הצבאית, עבד אל-פתאח א-סיסי, פשט לאחר מכן את המדים ונבחר כנשיא תוך שהוא מנהיג דיכוי רב נגד מתנגדיו. הוא כבר נפגש עם מנהיג החונטה והביע את תמיכתו בהליך המעבר.

בצבא אמרו עם תחילת פיזור המפגינים כי הם פועלים נגד "גורמי פשיעה" בסמוך לאתר המחאה, וכי שלומם של המפגינים מובטח. האזור, לפי דובר המועצה, מכונה "קולומביה" בשל התבססותם של גורמי פשעי, אך באופוזיציה טוענים כי הדיכוי היה מתוכנן, וחלק מהניסיון של הצבא לשמור על כוחו גם לאחר שלטונו של אל-בשיר.

לפי העיתונאית יוסרה אל-בגיר, שציטטה כמקור עריק משירותי המודיעין, "אנשים הוכו למוות, נורו פעמים רבות או הותקפו במצ'טות והושלכו לנהר הנילוס. זה היה טבח". לדברי אותו מקור, הכוחות שרפו אוהלים של המפגינים בעודם נמצאים שם. "חלק מהאמבולנסים שימשו להברחת גופות של מתים".

לפי התיאור שלו, הטבח תוכנן היטב. כוחות הצבא הסדירים נסוגו מאתר ההפגנות בסביבות השעה 16:00 ביום ראשון בהוראת המועצה הצבאית הזמנית. כלי רכב של הצבא ששמרו על הכניסות למתחם הוחלפו באלו של כוחות התמיכה המהירה, וכ-500 חמושים החליפו את המדים שלהם לאלו של המשטרה וחדרו למחנה ברגלם.

מפגינים בבירת סודאן, חרטום, נגד השלטון הצבאי, 3 ביוני 2019. רויטרס
הפגנות בחרטום, שני/רויטרס

כמה מדינות מערביות, בראשון ארצות הברית, בריטניה וגרמניה, גינו את האלימות של הצבא נגד המפגינים. גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה את השימוש המופרז בכוח נגד המפגינים וקרא לקיומה של חקירה עצמאית. ואולם, כפי שקרה עם משברים אחרים ברחבי העולם, הן לא הצליחו לקדם מהלך בינלאומי במועצת הביטחון של האו"ם. הצעת גינוי שגיבשו בריטניה וגרמניה נבלמה אתמול על ידי סין, בתמיכת רוסיה. שתיהן מחזיקות בזכות וטו במועצה.

המפגינים דורשים תקופת מעבר ארוכה יותר כדי להבטיח את קיומן של בחירות חופשיות ואת פירוקן של רשתות פוליטיות הקשורות למשטרו של אל-בשיר, שלטענת הצבא מוחזק במעצר מאז ההפיכה ומואשם בעבירות טרור ובעבירות כלכליות.

תושבת אחת, שביקשה להישאר בעילום שם מחשש לחייה, סיפרה לרשת BBC כי התושבים בבירה חיים בפחד בשל הדיווחים על מעשי זוועות. לדבריה, הדוד שלה היה עד להוצאה להורג של שלשוה צעירים. "אנחנו חיים כמו בני ערובה, אף אחד לא יכול לצאת החוצה". גם בטיסות לעיר נרשמו שיבושים.

אישה אחרת, שהזדהתה רק בשם סולאימה, אמרה לרשת כי הכוחות, הכוללים את מיליציית הג'נג'וויד שהוקמה בעת המאבק במורדים בדארפור, "נמצאים בכל חרטום". לדבריה, "הם מקיפים שכונות, הם מאיימים על אנשים. הם משתמשים בתחמושת חיה. הם בכל מקום. אנחנו לא מרגישים בטוחים ואין לנו אמון בכוחות הביטחון. זהו כאוס מוחלט".

עריכה: תומר לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully