וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי המנהרות: תכנית התקיפה החשאית של חיזבאללה בגליל

2.7.2019 / 9:50

בנאומו האחרון נסראללה הסביר שוב שיש לו יכולת לחדור לשטח ישראל בקלות. מערך המנהרות ההתקפיות אמנם הושמד, אך בהיעדרן אנשי הקומנדו של הארגון ינסו להסתער בחשאי ולפשוט על ישובי ומוצבי הצפון. בחיזבאללה יודעים שלמהלך יהיה מחיר כבד, אולם ההישג התודעתי יהיה קריטי

צילום: הכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי עריכה: שניר דבוש

כמעט כמו תקליט שרוט, ממשיך מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בכל אחד מנאומיו, המוקלטים או המועברים בשידור חי, לאיים בפעולה של הארגון בשטח ישראל אם תפרוץ מלחמה. לעתים הוא מכנה זאת "כיבוש הגליל", לעתים רק "חדירה". רק בחודש שעבר חזר על עצמו הריטואל, כשנסראללה הסביר לקהל מעריציו שלחיזבאללה יש יכולת "לחדור לגליל בקלות".

עבור נסראללה היה זה עוד אחד מנאומיו מלאי הרהב, הפעם בדברים שנשא באזכרה של מוסטפא בדר א-דין, שחוסל ב-2016 ככל הנראה בידי האיראנים ובשיתוף פעולה מצד חיזבאללה. אולם השאלה כעת היא אם ביום שלאחר חשיפת והשמדת הנשק האסטרטגי הסודי של חיזבאללה בידי צה"ל - להלן המנהרות, עדיין יש בידי חיזבאללה היכולת לפעול בתוך שטח ישראל ולייצר הישגים קרקעיים נוסח כיבוש שטח או יישוב, או לחלופין לייצר הפתעה אסטרטגית נוסח זו שתכנן באמצעות המנהרות.

לקריאה נוספת בנושא
סגנו של נסראללה: "טראמפ לא צריך מלחמה עם איראן שתבעיר את האזור"
הסוואה איראנית: ברמת הגולן, חיזבאללה נותן פקודות לצבא סוריה
בתיווך נסראללה: איראן שחררה לבנוני שהורשע בריגול לארה"ב

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו במסגרת יום ירושלים, ביירות, לבנון 1 ביוני 2019. רויטרס
יכולת "לחדור לגליל בקלות". חיזבאללה, החודש/רויטרס

ייתכן שלחיזבאללה אין נשק סודי אסטרטגי נוסח המנהרות, אולם גם כעת, בעידן "הפוסט-מנהרות", ניתן להעריך שיש בידיו תכנית שאפתנית במיוחד ומפורטת לכיבוש והשתלטות על יישובים ומוצבים בגבול הצפון. צריך לומר, חיזבאללה, וכמובן נסראללה, הם אלה שייצרו במשך שנים את הנרטיב של "כיבוש הגליל", כשהסתמכו לא מעט על נשק המנהרות. הפגיעה במערך הזה, מייצרת בעיה לארגון ולמזכ"לו, מפאת הרצון להוכיח במלחמה הבאה שיש כיסוי להבטחותיהם. השאלה כיצד עושים זאת, כאשר ברור שחיזבאללה חדיר מבחינה מודיעינית לישראל.

אחד הדברים שיכולים למנוע את הצורך ב"כיבוש הגליל" מבחינת חיזבאללה, הוא ייצור הרתעה מספקת מול ישראל. לייצר חשש כל כך גדול בצד השני, שישראל תמנע מכל ניסיון תקיפה בלבנון, כולל מפעלים לדיוק נשק רקטי שמנסה חיזבאללה להקים. הנאומים של נסראללה הם חלק ממאמץ ייצור ההרתעה. חיזבאללה ומנהיגו יודעים היטב שכל מילה של המזכ"ל נבדקת ונמדדת, משודרת וזוכה להדהוד של פרשנים ומומחים ומכאן גם דברי הרהב שחוזרים על עצמם אחת לכמה ימים או שבועות. מעבר לכך, ברור שחיזבאללה ינסה לייצר מצב במלחמה הבאה שצה"ל יהיה טרוד לא רק בתוכניות התקפיות אלא גם בהגנה על יישובי הצפון, וכאן בעצם המחשבה על התקפה בשטח ישראל.

עוד באותו נושא

אלוף פיקוד צפון: "לא נאפשר לחיזבאללה לממש את תכניותיו"

לכתבה המלאה
סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. דובר צה"ל
רוב הסיכויים שכל מערך המנהרות הושמד. השמדת מנהרת "רמיה"/דובר צה"ל
באמצעות המנהרות אמורים היו לעבור מאות אנשי הקומנדו של חיזבאללה לצד הישראלי ומשם לבצע פעולות של השתלטות, פיגוע וכיבוש תאי שטח

אז נתחיל במנהרות עצמן. קשה לקבוע בוודאות של 100% שאין לחיזבאללה עוד מנהרות. רוב הסיכויים כמובן שכל מערך המנהרות ההתקפיות לשטח ישראל הושמד, אך עדיין ישנו סיכוי קטן שבקטנים שמשהו חמק מעיני המודיעין הישראלי. המערך הזה היה אחד הסודות הכמוסים של חיזבאללה שנועד לייצר לא פחות מתדהמה בצד הישראלי. כלומר, באמצעות המנהרות, אמורים היו לעבור מאות אנשי יחידת "רדואן", שנחשבים לאנשי הקומנדו של חיזבאללה, לצד הישראלי ומשם לבצע פעולות של השתלטות, פיגוע, כיבוש תאי שטח וכיו"ב.

רדואן היה שם הכינוי של עימאד מורנייה, רמטכ"ל חיזבאללה. אנשי היחידה זוכים לתעדוף מכל הבחינות כמעט: תקציב, ציוד, משאבים, לוגיסטיקה. לעתים דפוס הפעולה שלהם מזכיר את היחידות המובחרות של צה"ל, כמו אותם לוחמים שהוכשרו לפעול על גבי טרקטורונים, או יחידות הקומנדו הימי שאמורות לחדור לישראל דרך המים, בצלילה, תוך שימוש בכלי תחבורה תת-מימיים קטנים.

כל מוצב, כל אנטנה

בהיעדר מנהרות, התפקיד של אנשי רדואן יהיה ככל הנראה, לנסות להסתער בחשאי לתוך ישראל, או במונח הצבאי - פשיטה. כלומר, הגעה מהירה לאחד היישובים או המוצבים שעל הגבול, עם ניסיון להכניס מסה של אלפי לוחמים מכמה כיוונים ומקומות, תוך הנחה שהצבא הישראלי יתקשה להתמודד עם פעולה שכזו שתתרחש בכמה נקודות על הגבול.

התקווה כעת של חיזבאללה היא שלפחות אחד מהניסיונות הללו יצליח, וזאת תוך שימוש במטריה ארטילרית כבדה, שתכלול הרעשה של כל אזור הגבול, תוך שימוש ברקטות עתירות משקל (רע"מ) שיכולות להשמיד מטרות כמו מוצבים צבאיים. לארגון יש כיום יכולת אש של ממש, לקראת יום פעולה, שכוללת ירי שעשוי להרוס את כל קו המגע בצד הישראלי בהינתן פקודה. כל מוצב, כל אנטנה. זו תכנית גרנדיוזית של חיזבאללה, לא פחות, שמתיימרת לייצר מכת אש כל כך קשה, שלא יתאפשר לשום כוח ישראלי לפעול בקו הגבול.

מצעד צבאי ברובע הדאחיה בביירות, מעוז חיזבאללה, לציון יום אל-קודס ב-31 במאי 2019. צילום מסך
מקווים שלפחות אחד מהניסיונות יצליח. מצעד צבאי במעוז חיזבאללה בביירות/צילום מסך

תכנית התקיפה של חיזבאללה, עשויה לכלול מלבד "תכנית האש" (שנועדה לחפות על החדירה לשטח ישראל), מערך לוגיסטי ומודיעיני שלם, כולל שימוש במזל"טים שיעבירו מודיעין בזמן אמת ויוכלו גם להתאבד על מטרות בצד הישראלי. לתכנית יש גם מערך פיקוד ושליטה שאמור לנהל את הפעולה הנרחבת לכל אורך הגבול - מאזור ראש הנקרה ועד הנקודה המזרחית ביותר בגבול בין לבנון וישראל. המכשול הקרקעי שבנתה ישראל בשנים האחרונות, יקשה מאוד על ביצוע של פעולה שכזו, ועדיין, ההנחה של מקבלי ההחלטות של חיזבאללה היא שלפחות חלק מהכוח התוקף יצליח לחדור לצד הישראלי.

ברור למקבלי ההחלטות במערך הצבאי של חיזבאללה שלפעולה כזו יהיה מחיר כבד מבחינת כוח אדם של הארגון, אך ההישג התודעתי יהיה קריטי לראייתם. זה אמור לגרום לצה"ל להשקיע בהגנה, להכות בהלם תודעתי את דעת הקהל הישראלית ולייצר רצון לסיום מהיר של הלחימה. ניתן רק לשער איזה אפקט עלולות לייצר תמונות נוסח אנשי חיזבאללה במטולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully