וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוואה איראנית: ברמת הגולן, חיזבאללה נותן פקודות לצבא סוריה

23.6.2019 / 12:52

חמושים ברקטות עוצמתיות, מתמקמים חיילים מצבא אסד במוצבים של הארגון השיעי מעבר לגבול. איראן אמנם הורחקה מהגבול במסגרת ההבנות בין ישראל לרוסיה, אך חיזבאללה ממשיך לאסוף מודיעין שישמש אותו ליום קרב

צילום: דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק

לפני כעשרה ימים דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם כי מטוסי צה"ל תקפו עמדות חיזבאללה בגולן. לפי הדיווח הותקפו שני יעדי הארגון הממוקמים בשטח הסורי - בתל אל-חארה, הנחשב נקודה אסטרטגית המשקיפה על רמת הגולן. לפי דיווחים ערביים, ניצבת באזור עמדת הגנה אווירית סורית ומרכז מודיעין של חיזבאללה. עוד דווח שהטילים נורו גם לעבר עמדה בקוניטרה.

המציאות שבה עמדות חיזבאללה ממוקמות בשטח הסורי אל מול גבול ישראל, נשמעת כהמשך טבעי לפעילות המתרחבת של הארגון השיעי במזרח התיכון, ולמלחמת האזרחים שהשתוללה בסוריה במשך כשמונה שנים. מדובר במציאות שבה הנשיא בשאר אסד, אינו בעל הבית היחיד במדינתו, ושלל גורמים - חיזבאללה, איראן וגם רוסיה, למעשה קובעים את סדר היום בסוריה.

השינוי בולט בדרום סוריה, באזור המכונה חוראן. בתא השטח שהוליד מחאה נגד אסד במרץ 2011 בדרעא נוצר מצב בו חיילים סורים מקבלים "המלצות" שהן בגדר פקודות - מחיזבאללה. המשמעות היא ש"גיס 1" של צבא סוריה, שחולש על דרום המדינה, פועל בצמוד ליועצים מהארגון השיעי שמפעילים אותו לאיסוף מודיעין ובמקביל מכינים אותו למלחמה הבאה מול ישראל, וגם מסייעים בהתמודדות עם אופוזיציה מבית. חיילי גייס 1 הפכו להיות כלי בידי חיזבאללה.

לקריאה נוספת:
אלוף פיקוד צפון: "לא נאפשר לחיזבאללה לממש את תכניותיו"
דיווח בבריטניה: מלאי חומרי נפץ של חיזבאללה נתפסו בלונדון ב-2015
מסר לאיראן וחיזבאללה: תרגיל הענק של צה"ל שדימה לחימה בלבנון

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו במסגרת יום ירושלים, ביירות, לבנון 1 ביוני 2019. רויטרס
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, במהלך נאומו בביירות ביום ירושלים/רויטרס

אם אביו המת של בשאר, חאפז אל-אסד, היה שומע על המציאות החדשה, היה מתהפך בקברו ולא מוצא מנוח. הנשיא האב הוביל מערכה של ממש נגד חיזבאללה בלבנון והרג מאות מאנשיו.

מלחמת האזרחים הייתה אירוע המפתח. צבא סוריה נזקק לסיוע מצד חיזבאללה ואיראן כדי לשרוד. חיזבאללה שיגר תחילה יועצים שנועדו "רק" לסייע בלחימה מול האופוזיציה בחוראן. מאז חלפו הרבה מים בנהר הפרת ולפני כשנה כבר היה ברור שהקרב על סוריה הוכרע ובשאר ניצח. חיזבאללה לא רק שלא התקפל אלא החל בהתבססות קבע בסוריה ובעיקר בדרומה.

סביר שהתהליך לווה בהתלבטויות מצד מנהיגי חיזבאללה, בעיקר בשל ההשלכות הכלכליות של הותרת כוחות בסוריה. החשיבות בהחזקת כוחות מול ישראל בגולן הכריעה את הכף.

עוד באותו נושא

בתיווך נסראללה: איראן שחררה לבנוני שהורשע בריגול לארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא סוריה אסד במסגד בדמשק לרגל חג הקורבן, 21 באוגוסט 2018. רויטרס
אביו היה מתהפך בקברו. בשאר אסד במסגד בדמשק/רויטרס

בחוראן פועלת מטעם חיזבאללה, מעין מפקדת דרום. מדובר בארגון צבאי המזכיר דפוס של חטיבה מרחבית ומבוסס על עשרות לבנונים ומאות סורים, רובם מחוראן. הקשיים הכלכליים עשו את שלהם וחיזבאללה גייס סורים רבים, בהם דרוזים. הכוח שבראשותו מפקד לבנוני, חאג' האשם - כינויו בחיזבאללה, מתמקד פחות באיומים מבית והרבה יותר באיום הישן - ישראל. ככל הנראה על פי הוראה מפורשת של בכירי הארגון.

ל"מפקדת הדרום" יש עורף לוגיסטי עם אמצעי לחימה משלהם - רקטות וטילי נ"ט. בפועל, חיזבאללה מחזיק ברקטות ברמת הגולן הסורית. מהיכרות עם יכולות הארגון, הכוחות הללו מחזיקים ברקטות עוצמתיות לטווח קצר, המכונות בישראל "רע"מ" - רקטות עתירות משקל. הרקטות קצרות טווח, שוקלות מינימום 250 ק"ג ויעילות לעד ארבעה קילומטרים. יעדם המקורי היה לפגוע ביעדי אופוזיציה, ונעשתה להם הסבה להרס מוצבים ישראלים בגולן או בגליל העליון.

אופי הפעולה של "מפקדת הדרום" בראשות חאג' האשם נועד לייצר מודיעין על ישראל. המפקדה פועלת מתחת לרדאר הבינלאומי כדי לטשטש עקבות. בעקבות הבנות ישראל ורוסיה, הרי שנוכחות איראנית אסורה כ-80 קילומטרים מהגבול. חיזבאללה, שביקש להימנע מתקיפות ישראליות על אנשיו בגזרה, עשה תהליך של הסוואת פעילותו, או בשפה צבאית - "התממה".

פגישת ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה פוטין במוסקבה, 4 באפריל 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נוכחות איראנית אסורה 80 ק"מ מהגבול. נתניהו ופוטין/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

אנשיו אינם פועלים בגלוי, ולשם איסוף המודיעין גייס את חיילי הגיס הראשון. חיזבאללה מיקם עשרות עמדות תצפית ברמת הגולן הסורית מול ישראל, ובכל עמדה ישנם חיילים סורים, לעיתים בלוויית אנשי חיזבאללה ולעיתים לבד. החיילים אוספים מודיעין על פי הנחיית חיזבאללה.

הם יכולים לעקוב אחר האימונים בישראל, שגרת הביטחון השוטף והפעילות במוצבים, ואז המידע מועבר לחדרי מבצעים של חיזבאללה ברמת הגולן ומשם לחדרי המבצעים של הארגון בלבנון ו/או לאיראנים. לפי הערכות, פועלות כ-20 נקודות תצפית של חיזבאללה בגולן המופעלות על ידי חיילים סורים ובוחנות כל תזוזה בישראל, ממרחק כמה קילומטרים מהגבול, בין שלושה לחמישה.

היעדים לאיסוף המידע ואופי האיסוף - נקבעים על ידי חיזבאללה ולא על ידי צבא סוריה. לא מן הנמנע כי לאיסוף המודיעין, מפעילה "מפקדת הדרום" מערך איסוף טכנולוגי המנסה להאזין לצד הישראלי אם ברשתות הקשר או באמצעים אחרים ומערך כלי טיס בלתי מאוישים.

חיילים בצבא סוריה נערכים לשיגור פגזים לעבר מורדים במחוז חמאת, 11 במאי 2019. רויטרס
היעדים לאיסוף המידע - נקבעים על ידי חיזבאללה ולא על ידי סוריה. חיילים סורים נערכים לשיגור/רויטרס

במקביל, ממשיך חיזבאללה לבנות את הזרוע ההתקפית בגולן, זו שכבר נחשפה בתקשורת הישראלית. בראשותה עומד אבו חוסיין סעג'ד, לבנוני שהיה מעורב בפיגועים נגד כוחות אמריקנים. מדובר ביחידה מבצעית שאמורה לפעול בעיקר בהסלמה, בהוצאה לפועל של פיגועים.

מפקדי היחידה אמנם לבנונים אך רובם סורים - כמאתיים לוחמים, שגויסו בין היתר מהיישובים הדרוזיים ברמה הסורית כמו אל-חאדר וארנה. וכיצד הזרוע המודיעינית והזרוע המבצעית משלבות כוחות? במקרה שבה קברניטי חיזבאללה יחליטו להוציא לפועל פיגוע מרמת הגולן שיבצעו אנשיו של סעג'ד, מי שיספק את המודיעין יהיו אנשי "מפקדת הדרום", של חאג' האשם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully