וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק כדי לומר שלום": טראמפ הזמין את קים לפגישה ספונטנית

נשיא ארה"ב, הנמצא ביפן בוועידת G20, הציע למנהיג קוריאה הצפונית להיפגש באזור המפורז בחצי האי הקוריאני, במהלך ביקורו במקום בסוף השבוע. בפיונגיאנג אמרו כי "ההצעה מעניינת מאוד", אך הדגישו כי לא התקבלה כל הזמנה רשמית פרט לציוץ בטוויטר

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזמין הלילה (שבת) את מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לפגישה באזור המפורז סין קוריאה הדרומית לצפונית, שם יבקר במהלך סוף השבוע. טראמפ, המשתתף בוועידת G20 הנערכת ביפן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי בתחנה הבאה שלו בדרום קוריאה הוא ישמח ללחוץ את ידו של קים בסמוך לקו הגבול המחלק את קוריאה במשך 75 שנה.

''לאחר הרבה מאוד פגישות חשובות, זו עם נשיא סין, אעזוב את יפן ואמשיך לדרום קוריאה", כתב טראמפ. ''בזמן שאני שם, אם מנהיג צפון קוריאה קים ימצא זאת לנכון, אפגוש אותו בגבול באזור המפורז, רק לשם לחיצת ידו ולהגיד שלום''.

לקריאה נוספת:
טראמפ ופוטין נפגשו בפסגת ה-G-20: "אל תתערב בבחירות שלנו"
לפני הפגישה עם טראמפ: נשיא סין הגיע לביקור היסטורי בצפון קוריאה
בקצה הבמה, אך עם כיף מפוטין: קבלת פנים מעורבת לבן סלמאן בפסגת ה-G20

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'יפינג בפסגת G-20 ביפן, 29 ביוני 2019. רויטרס, אתר רשמי
מלחמת הסחר הולכת ומעמיקה. טראמפ ושי בועידת G-20, הלילה/אתר רשמי, רויטרס

בכיר במשרד החוץ של פיונגיאנג אמר לסוכנות הידיעות הרשמית במדינה כי "ההצעה מעניינת מאוד, אך לא קיבלנו כל הצעה רשמית". הגורם הרשמי הוסיף כי "אם הפגישה תתקיים בקו הגבול בין המדינות, יהיה זה צעד שיחזק את היחסים בין המנהיגים, ויקדם את יחסי שתי המדינות".

הפגישה האחרונה בין שני המנהיגים בחודש פברואר האחרון בבירת ויטנאם האנוי, הסתיימה בכישלון ומעבר לה לא התקיימו שיחות נוספות ביניהן. אף לא נערכו הכנות רציניות למפגש שהוצע על ידי טראמפ. נשיא ארצות הברית הבהיר בימים האחרונים כי הוא להוט לשוב למשא ומתן שמטרתו לשכנע את צפון קוריאה לפרק את הנשק הגרעיני שלה. בניו יורק טיימס דווח כי טראמפ אמר לכתבים בפסגה באוסקה כי ציוצו היה ספונטני, ''פשוט חשבתי על זה הבוקר'' אמר.

הנשיא האמריקני צפוי לטוס לסיאול שבדרום קוריאה להיפגש עם הנשיא מון ג'אה אין, הידוע בתמיכתו בקידום היחסים הדיפלומטיים עם צפון קוריאה. בעקבות דבריו של טראמפ לשכתו של נשיא קוריאה הדרומית פרסמה הודעה התומכת ביצירת מגעים עם קים, מבלי לאשר פגישה ממשית הצפויה להתקיים במהלך סוף השבוע.

עוד באותו נושא

טראמפ נגד כולם: מנהיגי המעצמות בדרך למפגן נוסף של פילוג

לכתבה המלאה

מלחמת הסחר עם סין קיבלה את הבמה המרכזית

לקראת פגישת טראמפ ע נשיא סין, שי ג'ינפיניג, אמר הנשיא האמריקני כי הוא פתוח לעסקת סחר עם סין, וכי עסקה כזו תהיה ''מונומנטלית''. לדבריו, ''אני באמת חושב שהיינו קרובים מאוד, ואז משהו קרה והסית את ההתקדמות ועכשיו אנחנו מתקרבים עוד קצת'', אמר טראמפ בשולי פסגת ה-G-20.

טרם פגישתו עם הנשיא הסיני, הראשונה מזה שבעה חודשים, אמר טראמפ כי הם ידונו בין היתר במחלוקת על ענקית הטכנולוגיה הוואוי והסחר עמה. עוד אמר טראמפ כי השניים נפגשו בארוחת ערב בפתח הפסגה באוסקה ביום שישי וכי ''הספקנו להשלים הרבה מאוד למעשה אתמול בלילה''. לדבריו, ''היחסים עם סין טובים מאוד, ואם נוכל לעשות עסקה- הזמן יגיד, אבל היחסים עצמם באמת נהדרים''.

הנשיא דונלד טראמפ משתתף בפגישה דו-צדדית עם נשיא סין שי ג'י-פינג במהלך פסגת ה-G20, יפן, 29 ביוני 2019. רויטרס, אתר רשמי
שיחות בעלות חשיבות מכרעית. השיחות בין ארצות הברית וסין בועידת G20 ביפן, הלילה/אתר רשמי, רויטרס

למרות השבחים שחלק טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינפינג ועל אף הכרזתו כי ''תמיד יהיו חברים'', המתיחות ביחסים בין המעצמות הכלכליות הולך וגובר. טראמפ הטיל מכסים על סחורות סיניות וחברות טכנולוגיות סיניות נכנסו לרשימה השחורה, זאת לאחר שממשל טראמפ טען בפני מדינות העולם כי ענקית התקשורת הוואוי מהווה איום ביטחוני על המערב. המחלוקת המתגלעת בין המדינות מוערכת בשווי של מיליארדי דולרים והיא משבשת את קו הייצור עולמי וקווי האספקה בשווקים הגלובליים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת G-20 ביפן, 20 ביוני 2019. רויטרס, אתר רשמי
שבחים על מהפכניותו. טראמפ ובן סלמאן בפסגת G20 ביפן, הלילה/אתר רשמי, רויטרס

"אבל זה יהיה היסטורי אם נוכל לחתום על עסקת סחר הוגנת. אנחנו לגמרי פתוחים לקראת זה'' אמר הנשיא האמריקני. ''אני חושב שזה יהיה מפגש מאוד פרודוקטיבי אני חושב שאנחנו יכולים לעשות משהו באמת מונומטלי'' הוסיף. עם זאת, נשיא ארצות הברית אמר כי ירחיב את הסנקציות והמכסים על כמעט כל הסחורות המיובאות מסין אם לא תהיה התקדמות והסכמה על דרישות ארצות הברית לרפורמה הכלכלית שהמוביל ממשל טראמפ.

בחודש אפריל האחרון נועדו פקידי ממשל אמריקניים עם מקביליהם הסינים ונדמה היה כי המפגש הניב עסקת פשרה אפשרית, אולם השיחות קרסו בחודש מאי, לאחר שסין דחתה חלק מדרישות ממשל טראמפ. מאז, נראה כי טראמפ ושי מקשיחים את עמדותיהם ולא ברור כיצד יוכלו להתקדם במשא ומתן והפסקת מלחמת הסחר ביניהן. לקראת הפגישה עם שי אמר טראמפ ''לכל הפחות, זה יהיה פרודוקטיבי''.

טראמפ משבח את נסיך הכתר הסעודי, מתעלם מרצח חאשוקג'י

הנשיא האמריקני שיבח את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ותיאר אותו כדמות מהפכנית בקידומו את ערב הסעודית למדינה מודרנית, תוך התעלמות מההוכחות על חלקו בפרשת העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י.

בעת ארוחת בוקר משותפת עם היורש העצר הסעודי, התעלם טראמפ משאלות הכתבים על תפקידו של הנסיך ברצח חאשוקג'י, תושב ארצות הברית, באוקטובר אשתקד. במקום זאת, הנשיא הציג את יורש העצר כרפורמיסט שפותח את החברה הסגורה למודרניות ליברלית ואף חידד את תרומתו לחופש לנשים בארצו.

עוד שיבח טראמפ את בן סלמאן בהפסקת הסיוע הכספי לקבוצות טרור קיצוניות, ''כל הכסף שוזרם לקבוצות שאנחנו לא אוהבים הופסק, ואני מעריך את זה מאוד''. עוד הוסיף, ''עקבנו אחר זה בזהירות, למדנו את הנושא בזהירות ואתה הפסקת עם זה הלכה למעשה''.

לשכתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מסרה היום כי טראמפ העביר מסר לנשיא טורקיה כי הוא מעוניין בפתרון משבר מערכות ההגנה האווירית בטורקיה מבלי שייגרם נזק ליחסי המדינות. בטורקיה הביעו חשש מ"פעולות אפשריות של טראמפ שעשויות להסב נזק ליחסים".

(עדכון ראשון:5:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully