וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הפגישה עם טראמפ: נשיא סין הגיע לביקור היסטורי בצפון קוריאה

שי ג'ינפינג הוא המנהיג הסיני הראשון זה 14 שנה שמגיע לשכנה מדרום, והוא נפגש עם קים על רקע הקיפאון במו"מ הגרעיני עם ארה"ב לקראת פגישתו עם טראמפ. שי שיבח את מאמציה של פיונגיאנג להתפרק מנשק גרעיני, וקים התלונן על "הצד" השני. "העולם מקווה להצלחה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא סין שי ג'ינפינג הגיע היום (חמישי) לביקור ראשון בקוריאה הצפונית לפגישה עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. שי אמר כי "העולם מקווה שקוריאה הצפונית וארצות הברית יוכלו לדבר אחת עם השנייה" כדי ששיחות הגרעין יצליחו, ושיבח את מאמצי הפירוז של פיונגיאנג. הפעם האחרונה שבה מנהיג סין, בעלת בריתה הקרובה של קוריאה הצפונית, ביקר בה הייתה לפני 14 שנה, תחת כהונתו של השליט הקודם חו ג'ינטאו.

קים אמר כי בשנה האחרונה נקטה קוריאה הצפונית צעדים רבים כדי להימנע ממתיחות, "אולם הם לא זכו לתגובה חיובית מהצד הרלוונטי", אמר ברומזו לארצות הברית, שהשיחות עמה הגיעו למבוי סתום. "זה לא משהו שקוריאה הצפונית רצתה לראות". הרודן הצפון קוריאני הוסיף כי ארצו "מוכנה להפגין סבלנות, ובאותו הזמן היא מקוהו שהצד הרלוונטי יוכל לפגוש אותה בחצי הדרך, לחפש פתרון שעולה בקנה אחד עם החששות ההגיוניים של שני הצדדים, ולפעול למען השגת תוצאות בשיחות על המשבר בחצי האי".

שי, שהגיע לביקור בן יומיים, ייפגש בעוד כשבוע עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפסגת ה-G20 ביפן. הביקור עשוי לחזק את מעמדו של קים, שאיבד מומנטום אחרי הפעילות הדיפלומטית הקדחתנית בשנה שעברה וזקוק לעזרה כלכלית לאור הסנקציות המשתקות את המדינה והמחסור החמור במזון. השניים נפגשו כבר ארבע פעמים בסין, אך זו הפעם הראשונה שהם מקיימים שיחות פנים מול פנים מאז קריסת הפסגה בווייטנאם. בייג'ינג, מצדה, מנהלת מלחמת סחר עם וושינגטון

לקריאה נוספת:
מנהיג "תנועת המטריה" בהונג קונג שוחרר מהכלא: "לבטל את חוק ההסגרה"
שנה לפסגה ההיסטורית: הרומן של טראמפ וקים חזר לנקודת ההתחלה

ביקורו ההיסטורי של נשיא סין, שי ג'ינפינג בצפון קוריאה מוקרן על מסך ענק בבייג'ינג, סין 20 ביוני 2019. רויטרס
המפגש בין שי לקים מוקרן בבייג'ינג, היום/רויטרס

לפי הטלוויזיה הסינית, שי, שהפמליה שלו כללה את ראש המתכנן הכלכלי של סין, התקבל על ידי קים ואשתו, רי סול ג'ו, בנמל התעופה. לצדם היו גם אחותו של קים, ג'ים יו גו'נג, וגורמים רשמיים אחרים שהשתתפו בשיחות הגרעין עם ארצות הברית. לפי הדיווח, שי נסע במכונית עם גג נפתח בפיונגיאנג כשקים לצדו, והוא בירך את ההמונים שהריעו לו בדרכו למוזילאום שבו קבור מייסד קוריאה הצפונית וסבו של קים, קים איל סונג.

שי אמר לקים כי הוא הגיע לביקור כדי לחזק את הידידות המסורתית בין השכנות ולקדם את התהליך הפוליטי לפתרון המשבר בחצי האי הקוריאני. מאז שקים וטראמפ קטעו את הפסגה השנייה ביניהם, חידשה פיונגיאנג את ניסויי הטילים שלה והזהירה מפני "תוצאות בלתי-רצויות" אם ארצות הברית ללא תגמש. בוושינגטון דורשים מהמדינה המבודדת לפרק את כל תכנית הגרעין והטילים שלה, בטרם יוסרו הסנקציות הבינלאומיות.

עוד באותו נושא

ממשיכה להתגרות: צפון קוריאה שיגרה שני טילים לים

לכתבה המלאה
הקרנה של ערוץ השידור הסיני CCTV באחת מחנויות האלקטורניקה בייג'ינג, סין במהלך פגישתם של מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוון, ונשיא סין שי ג'ינפינג, סין 10 בינואר 2019. רויטרס
צופים בטלוויזיה במפגש בין קים ושי בבייג'ינג, ינואר/רויטרס

לפי ההערכות, שי עשוי להעביר מקים מסרים לטראמפ, שנותר אופטימי לגבי השיחות עם קוריאה הצפונית על אף חוסר ההתקדמות בין המדינות. ג'ני טאון, מהאתר "צפון 38" העוקב אחרי ההתפתחויות בקוריאה הצפונית, אמרה כי מועד הפסגה הוא לא הפתעה גדולה, לאור העובדה ששתי המדינות הקומוניסטיות מציינות 70 שנה ליחסים ביניהן. לדבריה, על אף הסמליות שבקיום הביקור לפני פסגת ה-G20, זה "יותר בונוס מאשר הגורם המכריע".

סין שואפת ליציבות במדינה שבגבולה הדרומי ולשיתוף פעולה כלכלי, וכן להבטיח שיהיה לה חלק במשא ומתן על פירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג. בשופר המפלגה הקומוניסטית הסינית "צ'יינה דיילי"נכתב אתמול כי הביקור יאפשר לשני המנהיגים לגבש מיזמי שיתוף פעולה משותפים, ושי אף פרסם מאמר חריג בשופר המשטר הצפון קוריאני שבו כתב כי סין תומכת במסלול שבו צועדת קוריאה הצפונית בניסיונה לפתור את המשבר.

בעוד שסין תמכה בהעברת הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על קוריאה הצפונית בשנים האחרונות, היא תומכת בהסרתן ההדרגתית, בניגוד לעמדת הממשל האמריקני. שי אמר כי סין מוכנה לעזור ככל שהיא יכולה כדי לפתור את החששות של קוריאה הצפונית בנוגע לביטחונה ולהתפתחותה.

(עדכון ראשון: 9:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully