וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה: סיכלנו ניסיון הפיכה נגד מדורו בתמיכת ארה"ב

נשיא ונצואלה אמר כי נתפסה "חבורת פושעים ופשיסטים" שתכננו הפיכה נגדו. לדברי שר התקשורת, התכנית כללה התנקשות בחייו של מדורו, והיו מעורבים בה קציני צבא. הקושרים, אנשי צבא בעבר ובהווה, היו אמורים לשחרר גנרל ממעצר כדי שזה יחליף את הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

ממשלת ונצואלה אמרה הערב (רביעי) כי היא סיכלה ניסיון הפיכה נגד הנשיא ניקולס מדורו, שמשטרו הסוציאליסטי נתון תחת לחץ הולך וגובר. "חשפנו, פירקנו ותפסנו כנופייה פשיסטית של טרוריסטים שתכנננו הפיכה נגד החברה והדמוקרטיה של ונצואלה", אמר מדורו. "הם נתפסו, מאחורי הסורגים, עם ראיות ברורות לאחר מעקב אחר קבוצת הפושעים והפשיסטים הזאת".

שר התקשורת והתרבות, חורחה רודריגס, אמר כי מטרת התכנית הייתה לשחרר את הגנרל הכלוא ראול איסאייס בדואל, שנמצא במאסר מאז 2009, ולהכריז עליו כנשיא אחרי התנקשות בחייו של מדורו. לדבריו, בתכנית, שהייתה אמורה לצאת לפועל בין 23 ל-24 ביוני, היו מעורבים קציני צבא בהווה ובעבר.

השר הראה סרטון שבו מודה הגנרל כי התכנית להפיכה צבאית בוצעה בתמיכת צבא ארצות הברית וישראל. עוד טען רודריגס כי לקושרים הייתה תמיכה של קולומביה ושל צ'ילה השכנות. שר החוץ של קולומביה, קרלוס הולמס טרוילו, לא התייחס ישירות לטענות אך אמר שמדינתו "תמשיך לפעול באמצעים פוליטיים ודיפלומטיים" בוונצואלה.

לקריאה נוספת על המשבר בוונצואלה
רוסיה שלחה עוד מטוס צבאי אל ונצואלה
רוסיה: טענות טראמפ על עזיבת כוחותינו את ונצואלה אינן נכונות
ישנים על גג המכונית: תורי ענק בתחנות דלק בוונצואלה

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בעצרת תמיכה בבירה קראקס ב-20 במאי 2019. רויטרס
"תפסנו כנופייה פשיסטית של טרוריסטים". מדורו בעצרת תמיכה בחודש שעבר/רויטרס

בנוסף למדינות אלה, מדורו האשים את מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו במעורבות בניסיון ההפיכה, אך האחרון טען כי מדובר בשקרים. מבקריו של מדורו מאשימים אותו בהמצאות מזימות מזויפות נגדו לצרכים פוליטיים באמצעות הוצאת הודאות שווא מחשודים שנעצרו.

על פי נתוני האו"ם, מאז 2015 נמלטו ארבעה מיליון ני אדם מוונצואלה בצל שיעורי האבטלה הגבוהים והמחסור החמור באוכל ובתרופות. בדואל, הגנרל הכלוא שאותו ניסו המתנקשים לשחרר לדברי המשטר בוונצואלה, הפך למנהיג בולט של האופוזיציה בשנת 2007 אחרי ששירת תחת הנשיא הוגו צ'אבס. הוא זכה לתשומת לב בינלאומית כשהרשויות כלאו אותו בגין אישומים בשחיתות, שאותם הוא הכחיש.

עוד באותו נושא

"אתה נידון למוות כבר בלידה": הילדים חולי הסרטן בוונצואלה מתים בזה אחר זה

לכתבה המלאה
אזרחי ונצואלה במעבר הגבול צ'קלוטה בי ןצ'ילה לפרו ב-24 ביוני 2019. רויטרס
מדינה במשבר כלכלי חמור. אזרחי ונצואלה במעבר הגבול בין צ'ילה לפרו/רויטרס

גוואידו, שנתמך על ידי ארצות הברית ומרבית מדינות המערב, הכריז על עצמו כנשיא הזמני בחודש ינואר בטענה שניצחונו של מדורו בבחירות בשנה שעברה לא היו לגיטימיות. אולם, מאז נעצר המומנטום שלו וניסיון שלו לקומם את הצבא נגד הנשיא בחודש אפריל נחל כישלון.

השגרירות בקראקס הודיעה אתמול כי מטוס רוסי, שנשא טכנאים רוסיים ושהה בוונצואלה בחודש האחרון, עזב את המדינה והמריא בחזרה למוסקבה. עם זאת, בשגרירות הדגישו את שיתוף הפעולה בין המדינות ואמרו כי "רוסיה מספקת לוונצואלה ציוד ברמה גבוהה שדורש תחזוקה קבועה. מעבר לכך, מומחים רוסים מספקים הכשרה טכנית לצוותים של ונצואלה". ההודעה, שנסיבותיה לא פורטו, מגיעה על רקע השיחות הצפויות בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התומך במשטרו של מדורו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

טראמפ טען בתחילת החודש כי רוסיה החזירה את רוב כוחותיה מהמדינה הדרום אמריקנית הנתונה במשבר כלכלי ופוליטי קשה. אולם, במוסקבה הכחישו את טענתו, שלושה חודשים לאחר שנחיתת מטוסיה החריפה את המתיחות בין המדינות.

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו בפגישה עם נציגי המגזר הפרטי בקראקס ב-26 ביוני 2019. רויטרס
הנהיג ניסיון הפיכה כושל. מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גוואידו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully