וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ לביטחון לאומי של רוסיה: איראן לא מהווה איום לעולם

25.6.2019 / 13:58

במהלך פתיחת הפסגה המשולשת של היועצים לביטחון לאומי מארה"ב, רוסיה וישראל, אמר פטרושב כי המל"ט האמריקני שהופל היה מעל שטחה של איראן. נתניהו דרש מארה"ב ומרוסיה את הוצאת הכוחות האיראנים שנכנסו לסוריה: "זוהי מטרת שלוש המדינות"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה

היועץ לביטחון לאומי של רוסיה ניקולאי פטרושב אמר היום (שלישי) כי "כל ניסיון להציג את איראן כאיום לביטחון העולם הוא לא מקובל". פטרושב אמר את הדברים במפגש הפסגה הטרילטרלי של היועצים לביטחון לאומי של ארצות הברית, רוסיה וישראל בירושלים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נכח אף הוא בפתח הפסגה.

לדבריו, המל"ט האמריקני שהופל בשבוע שעבר על ידי טהראן היה בתוך שטחה של איראן, וכי "הראיות הקושרות את איראן לפגיעה במכליות במפרץ אינן חזקות דיין". פטרשוב הוסיף כי "התקיפות של ישראל בשטח סוריה אינן רצויות. "הדרך הנכונה לפעול בסוריה הוא בחיזוק הקשרים בין משרדי ההגנה של המדינות ולחזק את הדיאלוג וזה יעזור למנוע את ההתקפות", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: הסנקציות על חמינאי חוסמות את הדרך למו"מ עם ארה"ב
חמינאי על הכוונת: טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן
דיווח: ארצות הברית מתכננת מבצעים חשאיים נגד איראן

מפגש פסגה של היועצים לביטחון לאומי של ארהב רוסיה וישראל בראשות בנימין נתניהו. מלון אוריינט ירושלים, 25 ביוני 2019. לשכת העיתונות הממשלתית
היועצים ונתניהו בפסגה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, התייחס אף הוא למתיחות עם איראן ולהטלת הסנקציות אתמול מצד הנשיא האמריקני דונלד טראמפ על המנהיג העליון של המדינה עלי חמינאי ועל בכירים נוספים. "בזמן שאנחנו מדברים יש דיפלומטים אמריקנים ברחבי העולם שמחפשים מסלול לשלום. השתיקה של איראן בתגובה היא מחרישה".

"אין שום עדות לכך שאיראן קיבלה החלטה אסטרטגית לוותר על הנשק הגרעיני. עד סוף השבוע היא מאיימת לחצות את מגבלות האורניום הסכם הגרעין", הוסיף בולטון. "הנשיא טראמפ הטיל אתמול סנקציות חזקות ובאותו זמן הוא משאיר את הדלת פתוחה למשא ומתן כדי להתמודד עם כל הסוגיות. כל מה שאיראן צריכה לעשות זה להיכנס דרך הדלת הפתוחה", הבהיר.

לדבריו, טראמפ מצפה להיפגש בימים הקרובים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולדון עמו בנושא. בולטון ציין את ישראל כמי שממלאת תפקיד מרכזי בהבטחת שלום וביטחון באזור. הוא פנה אל נתניהו ואמר כי "בשל יחסיך הטובים עם פוטין וטראמפ יש סיכוי גדול להתקדם במישור כזה". בולטון אמר כי הפסגה מגיעה בעיתוי רגיש וחשוב. "מסביב למזרח התיכון, איראן היא מקור של תוקפנות תומך בחיזבאללה ומחמש קבוצות טרור בעיראק".

עוד באותו נושא

בולטון נפגש עם נתניהו: אסור לאיראן לפרש את זהירות ארה"ב כחולשה

לכתבה המלאה
מפגש פסגה של היועצים לביטחון לאומי של ארהב רוסיה וישראל בראשות בנימין נתניהו. מלון אוריינט ירושלים, 25 ביוני 2019. לשכת העיתונות הממשלתית
"אין שום עדות לכך שאיראן קיבלה החלטה אסטרטגית לוותר על הנשק הגרעיני". בולטון, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

במסיבת עיתונאים שכינס בולטון מאוחר יותר, הדגיש היועץ לביטחון לאומי כי "אנחנו רואים ראיות של הפרות איראניות של הסכם הגרעין ושל האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני. איראן מאיימת להפר את מגבלות הסכם הגרעין כך שהאיום של איראן גרעינית מאוד ממשי וגם התמיכה שלה בטרור ותוכנית הטילים שלה. דיברנו עם הרוסים על איראן ונמשיך לדבר איתם".

בולטון אמר כי הסנקציות הן תולדה של פעולותיה של איראן, והוטלו בתגובה אליהן. "אם איראן היתה רצינית בקשר לפתרון היא לא היתה מפרה את הסכם הגרעין, ומממנת טרור. לכן יש סנקציות, בגלל ההתנהגות הלא מקובלת של איראן. או שהם יבינו את הנקודה או שנמשיך להחריף את הלחץ עוד יותר. יש שילוב של סנקציות ולחץ נוסף שיכול להביא אותם לשולחן המשא ומתן. אבל הם יצטרכו לגבות מילים במעשים וכרגע להצהרות שלהם חסרה אמינות". בולטון הוסיף כי "אנחנו במגעים עם האירופים ואחרים על איראן. אנחנו מבינים שמבחינת האירופים זו תהיה טעות קשה מאוד אם האיראנים יפרו את התחייבויות הסכם הגרעין".

בולטון התייחס להחרמה הפלסטינית של ועידת בחריין ואמר כי "זו טעות שהפלסטינים מחרימים, ההצעה הזו מיוחדת בגלל החלק הכלכלי שלה. אם נצליח למצוא הסכם מקובל בין ישראל והפלסטינים יש אופק חיובי לכל האזור. צריך להתמקד בעתיד. אנחנו אופטימיים ואני מקווה שגם הפלסטינים אופטימיים".

"נוודא שלא מסכנים כוחות רוסים"

פסגת ראשי המועצות לביטחון לאומי מישראל, ארצות הברית ורוסיה עוסקת בכלל הסוגיות האזוריות ובעיקר בהתבססות האיראנית בסוריה. נתניהו התייחס בפתח הפסגה למתיחות באזור והבהיר כי היא הזאת מסמלת הזדמנות נוספת לקדם את היציבות באזור ובעיקר בסוריה, והודה לממשל הרוסי על התיאום הצבאי בין המדינות וכן על תמיכת נשיא ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה.

"ישראל פעלה מאות פעמים כדי למנוע את התבססותה הצבאית של איראן בסוריה בזמן שהיא קוראת בגלוי להשמדתנו ופועלת לשם כך. פעלנו מאות פעמים כדי למנוע מאיראן העברת נשק מתוחכם לחיזבאללה והקמת חזית שנייה בצפון נגד ישראל מרמת הגולן", אמר נתניהו. הוא הבהיר כי "ישראל תמשיך למנוע מאיראן להשתמש בשטחן של מדינות שכנות כפלטפורמה להתקפה ותגיב בעוצמה לכל מתקפה כזאת". ואולם הדגיש כי במקרה של תקיפה ישראלית "נוודא שלא מסכנים כוחות רוסים".

מפגש פסגה של היועצים לביטחון לאומי של ארהב רוסיה וישראל בראשות בנימין נתניהו. מלון אוריינט ירושלים, 25 ביוני 2019. רויטרס
בולטון, היום/רויטרס

ראש הממשלה הדגיש כי לשלוש המדינות מטרה משותפת והיא "לראות יציבות, ביטחון ושלום בסוריה". לדבריו, "אני מאמין שהשגת היעד שתיארתי זה עתה, הוצאתם של כל הכוחות הזרים מסוריה, אלה שנכנסו לסוריה אחרי 2011, תהיה טובה לרוסיה, לארצות הברית ולישראל, ואם יורשה לי להוסיף, טובה לסוריה".

נשיא ארצות הברית, טראמפ, הבהיר אתמול כי היה מטיל סנקציות חדשות על טהראן גם ללא תקרית הפלת המל"ט. טראמפ נסוג ברגע האחרון מתגובה, אולם הבהיר בימים האחרונים כי האופציה הצבאית עדיין על הפרק כשגם באיראן ממשיכים לאיים. הסנקציות האמריקניות החדשות הוטלו אתמול גם על שמונה בכירים במשמרות המהפכה "האחראים להפלת המל"ט".

נשיא איראן חסן רוחאני אמר הבוקר כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית על טהראן ייכשלו. לדבריו, המדיניות האמריקנית נגד טהראן מציגה את "הייאוש" של ממשל טראמפ. הנשיא כינה את הבית הלבן "מפגרת מנטלית" והדגיש כי מדינתו פועלת ב"בסבלנות אסטרטגית", אך לא תפחד להגיב.

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully