וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי על הכוונת: טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן

הנשיא הטיל עיצומים חדשים על טהראן בניסיון להגביר את הלחץ לפתוח בשיחות על תכנית הגרעין שלה, והבהיר כי למהלך אין קשר להפלת המל"ט. הסנקציות יתמקדו במנהיג העליון, ובהמשך יוטלו סנקציות גם על שר החוץ. זריף: המפרץ הפרסי אינו העסק של צבא ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המתיחות בין ארה"ב לאיראן - כל העדכונים

  • טראמפ חתם על סנקציות נוספות על איראן
  • הסנקציות החדשות יתמקדו במנהיג העליון חמינאי
  • נשיא ארה"ב: "נשמח להגיע להסכם עם טהראן"
  • זריף: המפרץ הפרסי אינו העסק של צבא ארה"ב

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם היום (שני) על סנקציות נוספות על איראן, בניסיון להגביר עליה את הלחץ לפתוח בשיחות חדשות על תכנית הגרעין שלה. לדבריו, הסנקציות החדשות יתמקדו במנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בו הוא רואה כאחראי "להובלת עוינות המשטר". הנשיא הסביר כי "הסנקציות שהוטלו ימנעו מהמנהיג העליון, ממשרדו וממקורביו גישה למשאבים ותמיכה כלכלית". טראמפ שב והדגיש כי ארצות הברית לא מעוניינת בעימות עם איראן, אך לא יאפשר לה להשיג נשק גרעיני.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר בתגובה כי טראמפ "צודק ב-100% שהמפרץ הפרסי אינו העסק של צבא ארצות הברית". זריף צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "כעת זה ברור כי 'נבחרת B' (היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, יורש העצר הסעודי בן סלמאן, מוחמד בן זאיד אאל נהיאן מאיחוד האמירויות וראש הממשלה בנימין נתניהו) לא דואגת לאינטרסים של ארצות הברית - הם בזים לדיפלומטיה וצמאים למלחמה".

עבאס מוסאבי, דובר שר החוץ של איראן, התייחס גם כן להחלטת נשיא ארה"ב. לדבריו, ההחלטה להטיל סנקציות על המנהיג העליון של המדינה עלי חמינאי ועל בכירים נוספים חסמה את האפשרות למגעים דיפלומטים בין שתי המדינות. "הטלת סנקציות לא נחוצות על המנהיג העליון ועל שר החוץ של איראן היא סגירה תמידית של הדרך לדיפלומטיה", הבהיר.

שתי האויבות הוותיקות היו בשבוע שעבר על סף עימות צבאי, אחרי שאיראן הפילה מל"ט ריגול אמריקני בשמי המפרץ ביום חמישי. עם זאת, הנשיא הבהיר כי היה מטיל סנקציות חדשות על טהראן גם ללא תקרית הפלת המל"ט. טראמפ נסוג ברגע האחרון מתגובה, אולם הבהיר בימים האחרונים כי האופציה הצבאית עדיין על הפרק כשגם באיראן ממשיכים לאיים.

לקריאה נוספת:
דיווח: ארצות הברית מתכננת מבצעים חשאיים נגד איראן
בסעודה ובתפילה: המשטר באיראן חוגג את הפלת המל"ט, ואת ההיסוס של טראמפ
בולטון נפגש עם נתניהו: אסור לאיראן לפרש את זהירות ארה"ב כחולשה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מציג את הסנקציות נגד איראן 24 ביוני 2019. רויטרס
לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. טראמפ חותם על הסנקציות החדשות, היום/רויטרס

שר האוצר האמריקני, סטיב מנוצ'ין, אמר כי הסנקציות החדשות הוטלו על שמונה מפקדים בכירים במשמרות המהפכה "האחראים להפלת המל"ט". עוד הוסיף כי הנשיא הנחה אותו להטיל בהמשך השבוע סנקציות נוספות על זריף. השר ציין כי הפעם ארצות הברית לא התייעצה עם בנות בריתה בנוגע להטלת העיצומים החדשים. גם מנוצ'ין הדגיש כי בקשתו של הנשיא, שתחסום את העברתם של "מילארדי דולרים" לנכסים איראניים, התקבלה לפני הפלת המל"ט.

שר החוץ, ישראל כץ, חיזק את החלטתו של טראמפ "להחריף את הסנקציות הכלכליות על המשטר האיראני". לדבריו, "המלחמה הכלכלית נגד איראן אותה מובילה ארצות הברית, כנגד נסיונות איראן לפתח נשק גרעיני ותמיכתה בטרור האזורי והעולמי, היא צעד נכון וראוי המותיר למשטר האייתוללות האיראני אחת משתי האפשרויות - להיכנע ולחדול או להמשיך לקרוס כלכלית".

שר האוצר של ארצות הברית סטיב מנוצ'ין בהצהרה על הטלת סנקציות נוספות על איראן, 24 ביוני 2019. רויטרס
בהמשך השבוע יוטלו סנקציות על זריף. מנוצ'ין, היום/רויטרס

ברקע המתיחות סביב הסכם הגרעין, שני דיפלומטים אירופאים אמרו כי צרפת, בריטניה וגרמניה שיגרו שלשום מכתב לאיראן בו הזהירו אותה מפני ההשלכות החמורות עמן תתמודד אם תפר את התחייבויותיה במסגרת ההסכם. טהראן הודיעה כי לא תאפשר למעצמות אירופה הארכת זמן מעבר ל-8 ביולי על מנת להציל את ההסכם. לדבריה, אם אירופה לא תגן עליה מפני הסנקציות האמריקניות, היא תאיץ את העשרת האורניום.

האזהרה האירופית מדגישה את התסכול הגובר שהן חשות מצד איראן, שהטילה עליהן את האחריות להגן עליה מפני נזקי הסנקציות. "הם עשו את הבחירה האסטרטגית להאשים את אירופה בהכול", אמר אחד הדיפלומטים. "ככל שאיראן תעשה יותר דברים שעלולים להפר את ההסכם, כך נהיה נכונים פחות לסייע להם. זה מעגל אכזרי".

בשלב זה טרם ברור אם הרפובליקה האסלאמית השיבה למכתב, למרות שהטלוויזיה המקומית ציטטה את סגן שר החוץ שאמר כי איראן לא תחזור בה מהחלטתה להפר את התחייבויותיה להסכם.

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך פגישתו עם מלך סעודיה, סלמאן, בארמון המלכותי אל-סלאם שבעיר ג'דה, סעודיה 24 ביוני 2019. רויטרס
פומפאו והמלך סלמאן, היום/רויטרס

בינתיים, שניים מבכירי ממשל טראמפ, שר החוץ מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שלפי הדיווחים תמכו בתקיפה שנעצרה, יצאו לשיחות באזור. בולטון הגיע אתמול לישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשמחר ישתתף בפגישה משולשת עם מקביליו מישראל ומרוסיה.

פומפאו, שהגיע לערב הסעודית בחטף, נועד עם המלך סלמאן. הממלכה הסונית, יריבתה האזורית של איראן השיעית, מאשימה אותה באחריות לתקיפת מכליות הנפט ולשיגורי הטילים והמל"טים של המורדים החות'ים מתימן. בטהראן מכחישים זאת, אולם רק אתמול תקף מל"ט נמל תעופה בדרום הממלכה, ואדם אחד נהרג ועוד שבעה נוספים נפצעו.

חבר המשלחת האמריקנית למזרח התיכון אמר כי פומפאו ידון ב"הקמת קולאיציה בינלאומית נגד איראן, נותנת החסות הגדולה ביותר בעולם לטרור" במהלך ביקורו באבו דאבי. בכיר במשרד החוץ מסר כי ארצות הברית תקים קואליציה עם בנות בריתה להגן על נתיבי השיט במפרץ, בעקבות תקיפת המכליות.

במקביל, הצי האמריקני הודיע על שליחת ספינת קרב נוספת, USS Boxer, שתצטרף לנושאת המטוסים "אברהם לינקולן" ולכלי שיט נוספים שנמצאים כבר במי המפרץ. אלו הובהלו לאזור בחודש שעבר בשל מה שתיאר הבית הלבן כאיומים הנשקפים מצד איראן.

רשת הטרור של איראן באפריקה

בתוך כך, גורמי ביטחון מסרו ל"טלגרף" כי איראן מקימה רשת טרור באפריקה על מנת לתקוף מטרות אמריקניות ומערבות כנקמה על הטלת הסנקציות הנוספות על טהראן. לדבריהם, "הכול חלק מהניסיונות של טהראן להרחיב את פעילויות הטרור שלה ברחבי העולם".

התשתית החדשה הוקמה לבקשת מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, יחידת הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה שאחראית על מבצעים מעבר לים. בין המטרות צוינו בסיסים צבאיים וכן שגרירויות ובכירים בסודאן, צ'אד, גאנה, ניג'ר, גמביה והרפובליקה המרכז אפריקאית. גורמי מודיעין אמרו כי איראן עבדה על הרשת החשד במהלך שלוש השנים האחרונות, מאז חתמה על הסכם הגרעין עם ארצות הברית ומדינות נוספות ב-2015.

מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
הורה על הקמת תשתית הטרור ביבשת. סולימאני/AP

המבצע מתנהל על ידי יחידה 400 של כוח קודס, תחת פיקודו של חאמד עבדולחי, ששירת בעבר במשמרות המהפכה וסומן על ידי ארצות הברית כתומך בפעילות טרור. את התא האפריקני יוביל עלי פארחון, בכיר נוסף ביחידה. פרטים על קיומה של הרשת באפריקה נחשפה בתום סדרת מעצרים בצ'אד בחודש אפריל האחרון.

חוקרים גילו כי איראן עומדת מאחורי גיוס ואימון של גברים בגילאי 25-35, במטרה לבצע פעולות טרור נגד מטרות מערביות ביבשת. לפי ההערכות, כ-300 לוחמים שגויסו על ידי משמרות המהפכה עברו הכשרה מפרכת במחנות איראניים בסוריה ובעיראק. המגויסים האחרונים אומנו בבסיס בנג'ף שבדרום עיראק.

(עדכון ראשון: 24.6, 14:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully