וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארצות הברית מתכננת מבצעים חשאיים נגד איראן

הניו יורק טיימס ציטט גורמים צבאיים שהעידו כי הבית הלבן ביקש לפתח אפשרויות נוספות שיביאו לכניעת טהראן, ללא הידרדרות למלחמה. לפי הדיווח, המודיעין והצבא האמריקני גיבשו תכניות חשאיות, בהן המשך מתקפות סייבר ונטרול כלי שיט. שר איראני: מתקפות הסייבר לא הצליחו

עריכה: ניר חן

המודיעין האמריקני ובכירים בצבא עובדים על גיבוש תכניות חשאיות נגד התקיפות האיראנית במפרץ הפרסי - כך מסרו הלילה (שני) גורמים ל"ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, הבית הלבן דרש לפתח אפשרויות חדשות שיוכלו לסייע להביא לכניעתה של טהראן מבלי להחמיר את המתיחות ולהידרדר למלחמה כוללת.

גורמים אמריקניים המעורים בפרטים סיפרו כי המטרה היא לפתח מבצעים דומים למתקפת הסייבר שבוצעה ביום חמישי האחרון, שיחזקו את מלחמת הצללים, במסגרתה האשימה ארצות הברית את טהראן בתקיפת מכליות הנפט במפרץ. איראן מכחישה כל קשר למתקפה.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ: לא ביטלתי התקיפה באיראן - רק עצרתי אותה בשלב זה
טראמפ במסר לאיראן: "אני לא מחפש מלחמה"
"כבר לא ניתן לסגת": כך טראמפ ביטל את התקיפה באיראן ברגע האחרון

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך פגישתו עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן - 20/6/19. רויטרס
מזהיר את איראן מפני נקיטת פעולות תוקפניות. טראמפ/רויטרס

מתקפות הסייבר כוונו לקבוצת מודיעין איראנית שבכירים אמריקנים סברו כי עמדה מאחורי תקיפת המכליות במפרץ הפרסי. המבצע של ארצות הברית נועד להשבית את המחשבים ואת הרשתות בהן עשתה הקבוצה שימוש, לפחות באופן זמני. פעילות נוספת נועדה לחבל במחשבים ששולטים בשיגור טילים. לפי אחד הגורמים, הבית הלבן אמר לבכירים בצבא ובמודיעין כי כעת הוא מעוניין באפשרויות שמתכתבות עם קו הפעולה של משמרות המהפכה של איראן. שר התקשורת של איראן אמר הלילה כי שמתקפות הסייבר של ארצות הברית לא הצליחו במטרתן.


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבהיר כי הוא מאמין שבשלב זה, מתקפה ישירה תחריף את המצב המתוח. עם זאת, הוא הזהיר את איראן שוב ושוב נגד פעולות תוקפניות נוספות. בכירים במודיעין ובצבא אמרו לגורמים בבית הלבן, בהם טראמפ, כי ללא תגובה נוספת מצד ארצות הברית, איראן תמשיך לערער את המצב באזור.

בתוך כך, הדעות בממשל טראמפ נותרו חלוקות. אף על פי שכמה יועצים לביטחון לאומי מסכימים כי נדרשת פעולה נוספת נגד איראן, הם לא יודעים כמה פומבית היא צריכה להיות.

עוד באותו נושא

בסעודה ובתפילה: המשטר באיראן חוגג את הפלת המל"ט, ואת ההיסוס של טראמפ

לכתבה המלאה
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
איראן ממשיכה להכחיש. מכלית עולה באש במפרץ עומאן, החודש/AP

הגורמים לא פירטו על תכניות המבצעים החשאיים בהן דן הבית הלבן. עם זאת, הן עשויות לכלול מגוון רחב של פעילות כמו מתקפות סייבר נוספות, מבצעים סודיים שנועדו לנטרל כלי שיט איראניים ואף מתווים בתוך שטחי איראן. ייתכן כי ארצות הברית תחפש דרכים לפצל או לחתור תחת יעילותן של קבוצות שפועלות בשליחות טהראן.

תכניות סודיות נגד איראן נמצאות זמן רב במגירות ה-CIA. בכירים בסוכנות שוחחו עם הבית הלבן בנושא אפשרויות למבצעים חשאיים נרחבים, כמו תכניות להגברת המאמצים להכריע את מאמציה של הרפובליקה האסלאמית.

מפקד לשעבר בצבא האמריקני אמר כי יש מגוון אפשרות רחב שהפנטגון וה-CIA יכולים לבצע שיערערו את יציבותה של איראן, אך אין בכך "תרומה ברורה" לארצות הברית. מבצע שלא הוכרז באופן פומבי יכול להרתיע את טהראן, אם היא תבין שפעילויות מסוג זה נעשו בשטחה.

תיעוד צבא ארצות הברית כוח איראני המסיר מוקשים ממיכלית במפרץ עומאן. צבא ארצות הברית, אתר רשמי
כוח איראני מסיר מוקשים ממכלית נפט/אתר רשמי, צבא ארצות הברית

בשבוע שעבר אישר טראמפ תקיפה באיראן, זאת על רקע הפלת המל"ט האמריקני על ידי כוחות איראניים, אך חזר בו ברגע האחרון כי ראה בה תגובה "לא מידתית". עם זאת, הנשיא הוציא לפועל מתקפת סייבר שמנעה ממערכות המחשבים של איראן לשלוט בשיגור רקטות וטילים.

בריאיון לרשת NBC הדגיש טראמפ כי הוא "לא מחפש מלחמה עם איראן", אך הזהיר כי אם יהיה עימות הוא יוביל להשמדתה. הוא הוסיף כי וושינגטון מוכנה לקיים שיחות עם טהראן אבל הזהיר כי לא יאפשר לה לפתח נשק גרעיני. טראמפ סיפר על חזרתו בו מהתקיפה ואמר כי "היו נהרגים 150 איראנים".

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, אמר כי ארצו תגביר את הלחץ הכלכלי על איראן עד שטהראן תנטוש את האלימות ותתמודד עם המאמצים הדיפלומטיים. "אנחנו מוכנים לדבר כשהזמן הנכון יגיע", הצהיר. לדבריו, ברגע שטהראן "תוותר על האלימות ותבחר להגיב על הדיפלומטיה שלנו בדיפלומטיה - היא יודעת איך ליצור עמנו קשר".

עדכון ראשון 00:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully