וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ במסר לאיראן: "אני לא מחפש מלחמה"

22.6.2019 / 13:51

לאחר שמפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה התגאה בהפלת המל"ט האמריקני והזהיר כי גם נושאת מטוסים אמריקנית נמצאת בטווח הנשק המדויק, אמר טראמפ לרשת NBC שאינו מחפש מלחמה עם איראן, אך הזהיר כי אם יהיה עימות - הוא יוביל להרס שלא נראה מעולם

צילום: רויטרס

מתיחות במפרץ | כל העדכונים:

  • טראמפ: "אני לא מחפש מלחמה עם איראן"
  • גורמים בעיראק: ארה"ב מתכננת לפנות עובדי חברות קבלן צבאיות מבסיסים צבאיים בעיראק
  • טראמפ אישר: העברתי הוראה לתקוף מטרות איראניות
  • איראן: נגיב בתקיפות על כל הפרה בגבולותינו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שבת) בריאיון לרשת NBC כי הוא "לא מחפש מלחמה עם איראן", אך הזהיר כי אם יהיה עימות הוא יוביל להשמדתה. הוא הוסיף כי וושינגטון מוכנה לקיים שיחות עם טהראן אבל הזהיר כי לא יאפשר לה לפתח נשק גרעיני.

במהלך הריאיון הסביר טראמפ כי החליט על התגובה זמן קצר לאחר הפלת המל"ט, אולם בסופו של דבר ביטל אותה. "היו נהרגים 150 איראנים", הסביר והוסיף כי זו לא תגובה מידתית. טהראן טוענת כי מל"ט הריגול RQ-4A "גלובל הוק" חדר למרחב האווירי שלה, אך וושינגטון מכחישה ואומרת כי הוא הופל על ידי טיל קרקע-אוויר במרחב האווירי הבינלאומי.

בתוך כך, באיראן איימו הבוקר כי יפעלו בתקיפות נגד כל הפרה בגבולותיהם. דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסוואי צוטט בסכונות הידיעות "תסנים" באומרו כי "לא נסכים לשום הפרה של ריבונותינו בגבולות, איראן תתעמת ישירות מול כל תקיפה או איום מצד ארצות הברית". כמו כן, רשות התעופה האזרחית באיראן הודיעה כי המרחב האווירי במדינה בטוח לטיסות, זאת לאחר שרשות התעופה הפדרלית בארצות הברית הוציאה אתמול הודעת חירום לפיה היא אוסרת על חברות אמריקניות לבצע טיסות במרחב האווירי של איראן ומעל שטחי ים במפרץ הערבי ובמפרץ עומאן. בעקבות זאת, חברות יונייטד איירליינס, אייר פראנס, אמירייטס, בריטיש אירווייס, קוואנטס, סינגפור אירליינס ועוד השעו את הטיסות לאזור.

לקריאה נוספת:
שיגור הטיל והפגיעה במל"ט: איראן וארה"ב פרסמו סרטונים מהתקרית
קרב הגרסאות במפרץ: הפנטגון פרסם תיעוד חדש מיירוט המל"ט האמריקני

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן 21 ביוני 2019. רויטרס
"לא מחפש מלחמה עם איראן". טראמפ בבית הלבן, אתמול/רויטרס

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה היום כי הקהילה הבינלאומית חייבת למצוא פתרון פוליטי למשבר עם איראן והמתיחות הביטחונית באזור המפרץ. מרקל אמרה את הדברים בנאום שנשאה בכנס השנתי של הכנסייה הפרוטסטנטית והוסיפיה כי הנושא ידון בפסגת G-20 שתתקיים בשבוע הבא ביפן.

אתמול בשעות הצהריים כתב טראמפ בטוויטר כי בעקבות הפלת המל"ט, הוא הטיל סנקציות נוספות על איראן. הוא אמר כי הסנקציות משפיעות, אך לא פירט יותר מכך. עם זאת, הבית הלבן לא פרסם שום הודעה רשמית במהלך היומיים האחרונים על הטלת עיצומים. מאז שפרש טראמפ מהסכם הגרעין בשנה שעברה, השיתה ארצות הברית סנקציות על איראן שהגבירו את המתיחות בין המדינות.

מנגד, בכיר במשמרות המהפכה של איראן הוסיף לאיים ואמר כי בסיסיה של ארצות הברית במפרץ, כמו גם נושאות המטוסים האמריקניות, נמצאות בטווח הטילים מדוייקים של ארצו. "הכוחות האמריקניים באזור היו איום, אך כעת הם מהווים הזדמנות עבור איראן", אמר אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד זרוע האוויר של משמרות המהפכה. לדבריו, "האמריקנים לא מדברים על מלחמה עם איראן בגלל שהם יודעים עד כמה הם פגיעים".

מוקדם יותר אתמול אמר חאג'יזאדה כי טהראן הזהירה את צבא ארצות הברית כמה פעמים לפני שהחליטה לשגר את הטיל שיירט את המל"ט. סוכנות הידיעות "תסנים" ציטטה את הגנרל שאמר כי לצד המל"ט טס מעל שמי איראן גם מטוס אמריקני מסוג P-8 ועליו 35 נוסעים. לדבריו, "המטוס נכנס לתוך השטח האווירי של איראן והיינו יכולים להפיל גם אותו, אך לא עשינו זאת".

שרידי המל"ט האמריקני שהפילה איראן מוצגים על ידי הטלוויזיה הרשמית, 21 ביוני 2019. אתר רשמי
בטהראן טענו כי ארה"ב הוזהרה. שרידי המל"ט האמריקני שהופל בידי איראן/אתר רשמי

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, טענה כי היא לא עודכנה מראש על ההכנות לתקיפה אפשרית נגד איראן. בתוך כך, גורם רשמי בממשל האמריקני הכחיש את הדיווח לפיו טראמפ העביר מסר לאיראן דרך עומאן כי "תקיפה היא צורך הכרחי, אך עלינו לדבר". לדברי הגורם, "זהו שקר מוחלט ותעמולה איראנית".

בד בבד, טראמפ אירח אתמול בבית הלבן את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושוחח עמו על המתיחות במפרץ. "שני המנהיגים דנו בתפקידה המשמעותי של ערב הסעודית בשמירה על היציבות במזרח התיכון ובשוק הנפט העולמי", נמסר מהבית הלבן. טראמפ ובן סלמאן דנו גם "באיום שמציב המשטר האיראני בהתנהלותו המסוכנת".

לצד דברים אלו, שלושה גורמים צבאיים בעיראק דיווחו היום שצבא ארצות הברית מתכנן לפנות במיידית כ-400 עובדי חברות קבלן צבאיות מבסיסים צבאיים בעיראק. לפי הגורמים, סיבת הפינוי היא "איומים ביטחוניים אפשריים".

תיעוד נפילת המל"ט האמריקני אחרי השיגור של איראן, 20 ביוני 2019. רויטרס
תיעוד הפלת המל"ט האמריקני, השבוע/רויטרס

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, שהתבסס על גורמים שהיו מעורים בנושא, בסביבות השעה 19:00 ביום חמישי גורמי צבא ודיפלומטיים ציפו לתקיפה אמריקנית לאחר שיחות אינטנסיביות ודיונים בבית הלבן במסגרת תדרוך שעברו בכירי הממשל. גורמים רשמיים המעורבים בדיונים אמרו כי הנשיא תחילה אישר לתקוף כמה מטרות איראניות, כגון מכ"מים וסוללות טילים. בכיר נוסף בממשל אמר כי השלבים המוקדמים של המבצע היו כבר בעיצומם, אך אז הוא בוטל. המטוסים היו באוויר, והספינות היו במיקום התקיפה, אבל לא נורו טילים ברגע האמת, אמר.

עוד דווח כי התקיפה אמורה הייתה להתרחש עם שחר כדי לצמצמם את כמות האבדות בצד האיראני. עם זאת, עדיין לא ברור אם התקיפה תתקיים בעתיד. במידע שפורסם בעיתון לא צוין אם הסיבה לביטול התקיפה הייתה שינוי דעתו של טראמפ או עקב גורמים חיצוניים הקשורים לקשיים לוגיסטיים או אסטרטגיים. גורם אמריקני אמר לוול סטריט ג'ורנל כי לא נשללה האפשרות להגיב צבאית נגד טהראן על הפלת המל"ט.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 20 ביוני 2019. AP
"לא היו מטוסים אמריקניים באוויר". טראמפ/AP

ביום חמישי אמר טראמפ כי איראן "עשתה טעות קשה", ואולם הוא הוסיף במה שנראה כניסיון להרגיע את הרוחות: "ייתכן שהירי לעבר המל"ט הוא טעות שנעשתה בידי גנרל איראני או מישהו אחר. קשה לי להאמין שזה מכוון". היום פרסמה הטלוויזיה האיראנית תמונות משרידי מל"ט הריגול, שעלותו כ-176 מיליון דולר.

ביממה האחרונה הזהירו מנהיגים בעולם מפני הידרדרות לעימות צבאי באזור, שמהווה נתיב אסטרטגי לאספקת הנפט העולמית. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי "יש לי רק המלצה חשובה אחת: עצבים מברזל".

(עדכון ראשון: 22:24, 21/06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully