וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ אישר תקיפה באיראן - וחזר בו ברגע האחרון

לפי הניו יורק טיימס, נשיא ארצות הברית אישר תקיפה באיראן כנקמה על הפלת המל"ט האמריקני, אך חזר בו אמש משיגורים לעבר הרפובליקה האסלאמית. לפי הדיווח, רעיון התקיפה אליה ציפו גורמי צבא ודיפלומטים, הגיע לאחר תדרוך שעברו בכירי הממשל בבית הלבן

צילום: רויטרס, לע"מ

המתיחות עם איראן - עדכונים אחרונים

  • דיווחים: טראמפ אישר תגובה על הפלת המל"ט, אך התחרט
  • יועציו תמכו בפעולה נגד איראן, אך בקונגרס הסתייגו
  • גורם אמריקני: לא שוללים תגובה בהמשך
  • איראן: המל"ט חדר לשטחנו האווירי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר תקיפה באיראן כתגובה על הפלת המל"ט האמריקני, אך חזר בו ברגע האחרון - כך דווח היום (שישי) בניו יורק טיימס ובכלי תקשורת נוספים בארצות הברית. זאת בתום יממה של הסלמה לאחר הפלת כלי הטיס על ידי משמרות המהפכה, ושבוע לאחר תקיפת שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן. וושינגטון טוענת שהמל"ט המתקדם היה במרחב האווירי הבינלאומי, אולם בטהראן טוענים כי הוא חדר לשטחה.

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, שהתבסס על גורמים שהיו מעורים בנושא, בסביבות השעה 19:00 גורמי צבא ודיפלומטיים ציפו עוד לתקיפה אמריקנית לאחר שיחות אינטנסיביות ודיונים בבית הלבן במסגרת תדרוך שעברו בכירי הממשל. גורמים רשמיים המעורבים בדיונים אמרו כי הנשיא תחילה אישר לתקוף כמה מטרות איראניות, כגון מכ"מים וסוללות טילים. בכיר נוסף בממשל אמר כי השלבים המוקדמים של המבצע היו כבר בעיצומם, אך אז הוא בוטל. המטוסים היו באוויר, והספינות היו במיקום התקיפה, אבל לא נורו טילים ברגע האמת, אמר.

עוד דווח כי התקיפה אמורה הייתה להתרחש עם שחר כדי לצמצמם את כמות האבדות בצד האיראני. עם זאת, עדיין לא ברור אם התקיפה תתקיים בעתיד. במידע שפורסם לא צוין אם הסיבה לביטול התקיפה הייתה שינוי דעתו של או עקב גורמים חיצוניים הקשורים לקשיים לוגיסטיים או אסטרטגיים. גורם אמריקני אמר לוול סטריט ג'ורנל כי לא נשללה האפשרות להגיב צבאית נגד טהראן על הפלת המל"ט. ברויטרס דווח כי טראמפ נתן לאיראן אולטימטום לפתוח בשיחות.

טראמפ, הבית הלבן או הפנטגון טרם הגיבו לדיווחים על הדרמה הלילית. אתמול אמר טראמפ כי איראן "עשתה טעות קשה", ואולם הוא הוסיף במה שנראה כניסיון להרגיע את הרוחות: "ייתכן שהירי לעבר המל"ט הוא טעות שנעשתה בידי גנרל איראני או מישהו אחר. קשה לי להאמין שזה מכוון".

לקריאה נוספת:
שיגור הטיל והפגיעה במל"ט: איראן וארה"ב פרסמו סרטונים מהתקרית
צבא ארה"ב: המל"ט לא חדר לשטח איראן; טראמפ: "טעות גדולה של איראן"
איראן: יירטנו מל"ט ריגול אמריקני שחדר לשטחנו האווירי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך פגישתו עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן - 20/6/19. רויטרס
עצר את התכניות ברגע האחרון. טראמפ, אתמול/רויטרס

לפי רשת ABC, יועציו של טראמפ לביטחון לאומי התפלגו בין אלו שצידדו בתקיפה צבאית, ובין אלו שהתנגדו לה. שר החוץ מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון וראש ה-CIA ג'ינה האספל העדיפו תגובה צבאית. בניגוד אליהם, בכירים במשרד ההגנה הזהירו כי פעולה כזו עלולה לגרום להסלמה ולסיכונים לכוחות האמריקניים באזור. בסוכנות הידיעות אי-פי צוטט גורם אמריקני שאמר שהתקיפות דווקא הומלצו על ידי הפנטגון, אך היו אלו בכירי הקונגרס שדחקו בממשל לפעול בזהירות.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה לאחר התדרוך כי על ארצות הברית להפיג את המתיחות עם איראן. "זה חיוני שנמשיך להיות מעורבים באופן מלא יחד עם בעלות בריתנו ולעשות כל שביכולתנו כדי למנוע הסלמה", אמרה פלוסי בהצהרה. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי הוא מודאג מכך שטראמפ עשוי לגרור בטעות את וושינגטון למלחמה עם איראן.

מנהיג המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר כי ארצות הברית חייבת להגיב באופן שקול להפלת המל"ט. "איראן תקפה ישירות רכוש של ארצות הברית באזור של מים בינלאומיים, זאת לאחר הפרובוקציה של תקיפת המכליות בשבוע שעבר", אמר.

תיעוד נפילת המל"ט האמריקני אחרי השיגור של איראן, 20 ביוני 2019. רויטרס
המל"ט האמריקני אחרי שנפגע מהטיל האיראני, אתמול/רויטרס

טראמפ תקף כבר בעבר פעמיים מטרות שונות באזור במהלך כהונתו, כשהורה על תקיפות בסוריה בשנים 2017 ו-2018, אך אך התפנית המהירה מהווה תזכורת לסיכון הגדול מפני עימות בין ארצות הברית לאיראן בזמן קמפיין "הלחץ המקסימלי" שמפעילה וושינגטון על טהראן. זה כולל סנקציות כלכליות כבדות אחרי הפרישה מהסכם הגרעין וכן תגבור הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ.

ביממה האחרונה הזהירו מנהיגים בעולם מפני התדרדרות לעימות צבאי באזור, שמהווה נתיב אסטרטגי לאספקת הנפט העולמית. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר אתמול כי מלחמה בין שתי המדינות תהיה "קטסטרופה עם השלכות שאותן לא ניתן לחזות".

קרב גרסאות

ארצות הברית ואיראן המשיכו במהלך הלילה בקרב גרסאות על מיקומו של המל"ט בעת הפלתו. הפנטגון פרסם תמונה שמציגה את מסלול הטיסה של המל"ט האמריקני שהופל בידי משמרות המהפכה של איראן. תמונה זאת, לטענת האמריקנים, מוכיחה כי המל"ט שיורט אתמול שהה מחוץ לשטח איראן בעת הפלתו ולא חדר למרחבה האווירי.

מוקדם יותר פרסם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בחשבון הטוויטר שלו תמונה המראה לכאורה כי המל"ט האמריקני חדר לשטח המים הטריטוריאליים של הרפובליקה האסלאמית. זריף צייץ בטוויטר כי "השגנו חלקים של המל"ט האמריקני במים הטריטוריאליים שלנו, בהם הוא הופל". עוד כתב זריף כי המל"ט המריא מאיחוד האמירויות, ונכנס לשטח האווירי של איראן. לא ניתן לכך אישור רשמי.

אמש הציג הפנטגון סרטון בו מתועדת הפלת המל"ט, וכעבור שעה קלה פרסמו גם האיראנים תיעוד משיגור הטיל שהביא להפלתו. צבא ארצות הברית הבהיר כי המל"ט האמריקני שהופל על ידי איראן טס במרחק של 34 קילומטרים משטחה של כשהופל. זאת לאחר טענות של טהראן כי המל"ט הופל כשטס בשטחה.

בעקבות הפלת המל"ט, רשות התעופה הפדרלית האמריקנית פרסמה אתמול בערב הוראת חירום האוסרת על מטוסים אמריקניים מלפעול בשמי השטח הימי הסמוך למרחב האווירי של איראן. לפי ההודעה, פעלו באזור "מספר רב של מטוסים אזרחיים" בזמן התקרית.

* צילום מסך מטוויטר בו הפנטגון פרסם תמונה של מסלול המל"ט האמריקני שהופל באיראן, 21 יוני 2019. עיבוד תמונה
מיקום הפלת המל"ט על פי המפה שפרסם הפנטגון/עיבוד תמונה

שגריר איראן באו"ם, מאג'ד טקאט רבאנצ'י, פנה הלילה במכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וכתב שטהראן תקפה את המל"ט האמריקני אחרי ש"למרות אזהרות רבות, היא נכנסה לשטח האווירי של איראן". בנוסף לכך, השגריר קרא לקהילה הבינלאומית לדרוש מארצות הברית לסיים את "הצעדים הבלתי חוקיים ומערערי היציבות" במפרץ הפרסי, ואמר שאיראן לא מחפשת מלחמה, אך תפעל על מנת להגן על הטריטוריה שלה.

RQ-4 Global Hawk מל"ט אמריקני מדגם. רויטרס
יכול לטוס שעות ארוכות. המל"ט שהופל על ידי איראן/רויטרס

בתוך כך, נפגש היום השליח המיוחד של ממשל ארצות הברית לאיראן, בריאן הוק, עם סגן שר ההגנה של ערב הסעודית, הנסיך חאלד בן סלמאן, בריאד. הם דנו בהתקפות האחרונות באזור, ועל חילופי ההאשמות בין ארצות הברית לאיראן בדבר האחריות לדבר. הנסיך חאלד אישר כי ערב הסעודית תומכת במערכה האמריקנית להפעלת לחץ על איראן.

נושאת המטוסים אברהם לינקולן בדרך למפרץ הפרסי, 9 במאי 2019. רויטרס
חלק מהכוח שנשלח לאזור. נושאת המטוסים לינקולן/רויטרס

ההודעה על הפלת המל"ט האמריקני נמסרה על ידי משמרות המהפכה אתמול בבוקר, ורק כעבור כמה שעות אישרו זאת בארצות הברית. מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי הפלת המל"ט שולחת "מסר ברור ותקיף" לארצות הברית שלפיו "נגיב בעוצמה לכל מתקפה נגדנו, הגבולות שלנו הם הקו האדום שלנו". הוא הוסיף: "אנחנו לא רוצים מלחמה עם שום מדינה, אבל אנחנו מוכנים למלחמה".

לפי משמרות המהפכה, משדר הזיהוי של המל"ט האמריקני היה כבוי "בהפרה של חוקי התעופה". הכוח, שהוכנס באפריל על ידי ארצות הברית לרשימת ארגוני הטרור בצעד חסר תקדים, אמר כי כלי הטיס "נע בחשאיות מוחלטת" בעת שהופל. לפי יצרנית כלי הטיס, Northrop Grumman, ה-RQ-4 יכול לטוס בגובה רב למשך יותר מ-30 שעות ולאסוף כמעט בזמן אמת תמונות באיכות גבוהה מאזורים גדולים ביבשה בכל סוגי מזג האוויר.

ארצות הברית שבה והבהירה בימים האחרונים כי היא איננה מעוניינת במלחמה עם איראן, אך האשימה את איראן בתקיפת מכליות הנפט במפרץ הפרסי שהובילו לעליית מחירי הנפט. טהראן מכחישה זאת, והיא דחקה בוושינגטון להסיג את כוחותיה מהמפרץ. לדבריה, "היא אחראית לביטחונו".

ביום שלישי השבוע הודיע שר ההגנה היוצא, פטריק שנהאן, כי אלף חיילים נוספים יישלחו למזרח התיכון. התגבור מתווסף להודעה שפורסמה בחודש שעבר על שליחת עוד 1,500 לוחמים לאזור. לדבריו, ההחלטה לשלוח כוח תגבור התקבלה ל"מטרות הגנה", לאור החשש הגובר מצד איראן. הם יצטרפו לעוד אלף חיילים שעל פריסתם הוחלט לאחר המתקפה הראשונה נגד המכליות במפרץ, בחודש שעבר.

אל המתיחות הצבאית נוספת גם זו הדיפלומטית, עם המשך צמצום המחויבות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הפרישה של ארצות הברית ממנו לפני שנה. טהראן האיצה את העשרת האורניום ואמרה כי תחצה את הכמות שהותרה לה לשמור במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015. ארצות הברית, וגם יתר המעצמות החתומות על ההסכם, הפצירו בטהראן להימנע מכך.

(עדכון ראשון: 6:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully