וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כבר לא ניתן לסגת": כך טראמפ ביטל את התקיפה באיראן ברגע האחרון

22.6.2019 / 8:56

אלו היו 24 שעות מתוחות באגף המערבי בבית הלבן. התכניות הונחו, המטוסים כבר היו בדרכם לתקוף 3 יעדים על אדמת הרפובליקה האסלאמית, אך טראמפ החליט ללחוץ על הבלמים. "לא אהבתי את זה", אמר כששמע כי מתקפה תוביל למותם של 150 איראנים

צילום: רויטרס

המטוסים כבר היו מוכנים, ומטענם הקטלני היה מוכן לשיגור תוך חצי שעה. לנשיא דונלד טראמפ ניתנו שורה של אפשרויות תגובה להפלת המל"ט האמריקני בשמי מצרי הורמוז ביום חמישי, בהן תקיפת שלושה יעדים על אדמת איראן. לטראמפ נשאר רק לתת את האישור הסופי כדי להמשיך - אך לבסוף הוא נמנע מלעשות זאת. מאוחר יותר הוא יספר בריאיון לרשת NBC כי לאחר שימריאו המטוסים הם יגיעו לנקודה שלא ניתן יהיה לסגת. הבוקר (שבת) איראן כבר שבה לאיים כי תגיב בתקיפות על כל הפרה בגבולותיה.

אלו היו 24 שעות מתוחות למדי באגף המערבי בבית הלבן, מאז הפלת המל"ט. כמה מחוקקים ופקידי ממשל סיפרו שכשהקצינים הבכירים ביקשו את אישרו הסופי של טראמפ, הוא הציג בפניהם שאלה אחרונה. "כמה אנשים יהרגו", שאל. התשובה שקיבל הייתה ככל הנראה מה שהוביל להחלטתו לסגת מהמתקפה.

לקריאה נוספת:
גורמים איראניים: טראמפ נתן לנו אולטימטום לפתוח בשיחות, אחרת יתקוף
שיגור הטיל והפגיעה במל"ט: איראן וארה"ב פרסמו סרטונים מהתקרית
דיווח: טראמפ אישר תקיפה באיראן - וחזר בו ברגע האחרון

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפיגשה עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן. 20 ביוני 2019. רויטרס
טראמפ וטרודו במסיבת העיתונאים ביום חמישי/רויטרס

שעות מוקדם יותר, טראמפ הציג דגם של ה"אייר פורס 1" - המטוס הנשיאותי החדש. מאחורי הדגם שהונח על שולחן הקפה בחדר הסגלגל, ישב ראש ממשלה קנדה ג'סטין טרודו שקפץ לביקור כדי לדון בעליית מחירי הנפט במזרח התיכון בשל המשבר עם איראן. טראמפ החליט לנצל את הזמן מול העיתונאים כדי להציג את המטוס החדש. "הוא יהיה נהדר" אמר. "אבל מה עם איראן?", שאלו הכתבים שזמן קצר לפני כן דווחו על הפלת המל"ט. "אתם תגלו", השיב הנשיא. "הם עשו טעות גדולה". טראמפ נראה אז כמי שמנסה למצוא את הניסוח המתאים לתדרוך שקיבל כמה דקות מוקדם יותר על הנעשה. "קשה לי להאמין שזה מכוון, אם לומר את האמת...", טען אז. "אני חושב שיכול שזה מישהו טיפש ומשוגע שעשה את זה".

לפני שנה, טראמפ התריס נגד המעצמות אל אוזלת ידן מול איראן המשחרת לטרף. הוא תקף אותן על היאחזותן בהסכם הגרעין, בעוד שהוא פרש בהפגנתיות. מאז, הוא הטיל עוד סנקציות נגד המשטר וחנק את כלכלתו. ראש ממשלת קנדה טרודו, שישב ביום חמישי במסיבת העיתונאים לצד טראמפ, הביט בו בשתיקה לאורך כל הזמן הזה, ובסופה רק הדגיש את הצורך בתיאום הדוק בין המדינות. "אנו מצפים לשוחח עם בעלת בריתנו הקרובה ביותר - על נקודת מבטה - ועל האופן שבו נוכל להתקדם כקהילה בינלאומית", אמר.

עוד באותו נושא

טראמפ במסר לאיראן: "אני לא מחפש מלחמה"

לכתבה המלאה
שרידי המל"ט האמריקני שהפילה איראן מוצגים על ידי הטלוויזיה הרשמית, 21 ביוני 2019. אתר רשמי
שאריות המל"ט שהופל/אתר רשמי
"אמרתי לעצמי: הם הפילו מל"ט. חשבתי שהתגובה שתוכננה לא פרופורציונלית"

טרודו תכנן להיפגש באותו ערב עם מנהיג הרוב בסנאט מיטש מקונל, אלא שהפגישה בוטלה במהירות משום שהאחרון זומן לתדרוך דחוף בבית הלבן בעקבות התקרית במפרץ. מרשימת המוזמנים לתדריך נעדרו שמותיהם של ראשי הקונגרס וראשי הוועדה לביטחון לאומי. בשלב מאוחר בבית הלבן נזכרו כי בידיהם סמכויות חוקיות בנוגע ליציאה למלחמה, והם התווספו במהירות לרשימה. לאחר שכונסו, ההמחוקקים השמיעו את עמדותיהם בזה אחר זה. טראמפ היה להוט לשמוע את כולם, אפילו את הדמוקרטים שמציבים מדי יום מכשולים רבים לכהונתו.

מנהיג המיעוט בסנאט, צ'אק שומר, הזהיר כי "לקונפליקטים הללו יש דרך להסלים". לדבריו, גם אם טראמפ לא מתכוון לצאת למלחמה מול איראן הוא עלול "להתגלגל" לאחת כזו. שאר המחוקקים שלקחו חלק בתדריך, אמרו כי אנשי הצבא "נאבקו על התכנית". הדמוקרטים מצדם, ייעצו בזהירות ודיברו על שיתוף פעולה עם בעלות הברית של ארה"ב, וכן על שמירה על איפוק. יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס, אדם שיף, אמר כי הממשל לא יוכל להמשיך להסתמך על אישור אוטומטי למלחמות כמו לאחר הפיגועים של 11 בספטמבר.

תיעוד - תקרית הפלת המל"ט. אתר רשמי
תיעוד הפלת המל"ט ביום חמישי/אתר רשמי

בשעות המתוחות, הטלוויזיות בבית הלבן כוונו, כרגיל, לערוץ פוקס ניוז. דמותו של טאקר קרלסון, הכתב פוליטי והמגיש בערוץ, כיכבה במהלך השידורים לאחר שהציג במהלך השבוע את התנגדותו למלחמה באיראן. על פי גורמים בממשל ורפובליקנים המקורבים לאגף המערבי בבית הלבן, קרלסון אף הביע את עמדתו זו בפני טראמפ באופן אישי.

בחודש האחרון טראמפ התבטא בשלל הזדמנויות בנוגע למתיחות הגוברת מול איראן, שיאן היה בפגיעה במכליות הנפט בשבוע שעבר. לפי גורמים, הוא אף הביע תסכול ממאמציו של יועצו ג'ון בולטון לקדם תקיפה. הפלת המל"ט הביאה את האופציה הצבאית בחזרה לשולחן. אלא שהתשובה שקיבל רגע לפני שאישר את התקיפה - גרמה לו לעצור. "חייהם של 150 איראנים מוטלים על הכף", נאמר לנשיא.

"חשבתי על זה לרגע", אמר הלילה טראמפ בריאיון שהעניק ל-NBC. "אמרתי לעצמי - הם הפילו מטוס ללא טייס, והנה אנחנו כאן עם 150 הרוגים תוך חצי שעה מאישור הפקודה. וזה לא מצא חן בעיני. לא חשבתי שזה פרופורציונלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully