וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולטון נפגש עם נתניהו: אסור לאיראן לפרש את זהירות ארה"ב כחולשה

23.6.2019 / 11:16

ראש הממשלה נפגש עם היועץ לביטחון לאומי, לאחר שבמהלך סוף השבוע המתוח הורה טראמפ לתקוף באיראן בתגובה להפלת מל"ט אמריקני בידי טהראן, אך חזר בו. בולטון הדגיש כי התקיפה הושהתה ולא ירדה מהפרק, ונתניהו בירך על המשך הלחץ הכלכלי על טהראן שעליו הודיע נשיא ארה"ב

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

נתניהו נועד עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב | כל הפרטים:

  • נתניהו ובולטון נועדו ברקע המתיחות מול איראן במפרץ
  • בולטון הזהיר: "הצבא החזק שלנו מוכן"
  • נתניהו: התוקפנות האיראנית החלה לפני הטלת הסנקציות עליה
  • הפגישה מתקיימת יום לפני פסגת ראשי המועצות לביטחון לאומי מישראל, ארה"ב ורוסיה
  • הפסגה תעסוק בכלל הסוגיות האזוריות ובעיקר בהתבססות האיראנית בסוריה

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר היום (ראשון) כי "אסור לאיראן לפרש את התנהלות ארצות הברית כחולשה, הצבא שלנו מוכן לפעול וסנקציות חדשות יוטלו, כפי שהצהיר הנשיא דונלד טראמפ, התקיפה הושהתה - לא בוטלה". בולטון אמר את הדברים לפני פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. פגישתם של השניים מתקיימת ברקע המתיחות מול איראן לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה על תקיפת יעדים איראניים בתגובה להפלת מל"ט, אך חזר בו.

נתניהו לא התייחס בפתח הפגישה להחלטת הנשיא טראמפ שלא לתקוף באיראן ואמר כי "אלה שמתארים את הפעולות האחרונות ככאלה שפתחו 'קן צרעות' כביכול, חיים על כוכב אחר. למעשה, הדבר היחיד שהשתנה עבור אלה מאתנו שחיים במזרח התיכון, הוא לא שאיראן תוקפת את שכנותיה או נוקטת בצעדי תוקפנות פרועים. מה שחדש הוא שעכשיו, בזכות סנקציות אמריקניות משתקות, איראן מתמודדת עם לחץ כלכלי חסר תקדים כתוצאה מתוקפנותה. לכן שמחתי לשמוע את הנשיא טראמפ מבהיר אתמול שהלחץ יימשך ואף יגבר".

עוד בנושא:
בסעודה ובתפילה: המשטר באיראן חוגג את הפלת המל"ט, ואת ההיסוס של טראמפ
טראמפ: לא ביטלתי התקיפה באיראן - רק עצרתי אותה בשלב זה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון, במהלך הצהרה לתקשורת, לשכת רה"מ, ירושלים 23 ביוני 2019. אמיל סלמן, הארץ, אתר רשמי
נתניהו ובולטון, היום/אתר רשמי, אמיל סלמן, הארץ

נתניהו הוסף כי "אני רוצה להצהיר זאת מפורשות - תומכי הסכם הגרעין טענו שהזרמת כמויות עצומות של מזומנים לכלכלה האיראנית תוביל להתמתנותה של איראן. הם טענו שאיראן תתחיל למקד את מאמציה פנימה ותתחיל לפעול לבניית האומה. אך למעשה קרה בדיוק ההפך. איראן השתמשה באותם מאות מיליוני דולרים למימון בנייתה של אימפריה, לא של אומה. מדובר למעשה ברמיסה והשתלטות על מדינה אחר מדינה במזרח התיכון. אלה שטוענים שהתוקפנות האיראנית החלה רק אחרי הצעדים האחרונים לא חיים על כדור הארץ. זהו שקר מוחלט".

טראמפ אמר הלילה כי "בניגוד לדיווחים, לא נסוגתי מהתקיפה באיראן, אלא רק עצרתי אותה נכון לשלב זה". את הדברים כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. במהלך סוף השבוע, אמר טראמפ בריאיון לרשת NBC כי הוא "לא מחפש מלחמה עם איראן", אך הזהיר כי אם יהיה עימות הוא יוביל להשמדתה. הוא הוסיף כי וושינגטון מוכנה לקיים שיחות עם טהראן אבל הזהיר כי לא יאפשר לה לפתח נשק גרעיני.

הפגישה מתקיימת יום לפני פסגת ראשי המועצות לביטחון לאומי מישראל, ארצות הברית ורוסיה שתעסוק בכלל הסוגיות האזוריות ובעיקר בהתבססות האיראנית בסוריה. רוסיה מעונינת לקבל הכרה אמריקנית בהמשך שלטון אסד בסוריה ואילו ישראל, בגיבוי ארצות הברית, דורשת את הרחקת הכוחות האיראנים מסוריה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרה לתקשורת בבית הלבן 22 ביוני 2019. רויטרס
"לא מחפש מלחמה עם איראן". טראמפ/רויטרס

גורם אמריקני הביע לפני כשבועיים אופטימיות בנוגע לחלקה של רוסיה בריסון המעורבות האיראנית באזור. הגורם אמר לרויטרס כי בוושינגטון מאמינים שמוסקבה עשויה לגלות פתיחות רבה יותר כלפי החששות האמריקניים והישראליים מפני השפעתה של טהראן בסוריה בפרט ובמזרח התיכון בכלל.

הבכיר בממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, שדיבר בעילום שם, תיאר את הפגישה כ"הזדמנות דיפלומטית חסרת תקדים" לדיון בנושא סוריה, שבה מעורבות ארצות הברית, רוסיה ואיראן. אלא שמעבר לדיונים בנושא מניעת הסלמה במדינה, הגורם האמריקני הוסיף כי מטרת השיחות תהיה "לראות איך נוכל לעבוד יחד כדי להיפטר מההפרעה העיקרית במזרח התיכון - הרפובליקה האסלאמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully