וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבידוד, בלי טיפול רפואי: מהכלא שבו הוחזק מורסי קשה לצאת בחיים

20.6.2019 / 12:05

במתקן "טורה" שבבירה קהיר, שוכן אגף "העקרב" המשכן את בכירי "האחים המוסלמים" במצרים. בתאים אין מיטות והסוהרים נוהגים לענות את האסירים, שלא זוכים למזון או לסיוע משפטי. גורמים שונים סבורים כי מותו של הנשיא המודח קשור להרעת מצבו הרפואי בכלא, והוא ממש לא היחיד

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

סיבת מותו האמיתית של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי תישאר תעלומה למשך תקופה ארוכה, לאור חוסר השקיפות של המשטר הנוכחי. ואולם, אם אפשר ללמוד דבר או שניים על מצבו של בכיר "האחים המוסלמים" בשש השנים שבהן הוחזק במאסר, צריך להסתכל על המתקן שבו הוחזק הנשיא היחיד של מצרים שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

מורסי היה אסיר באגף מיוחד בבית הכלא טורה שבקהיר, שמכונה "העקרב". שם, לפי ארגוני זכויות אדם, התנאים קשים במיוחד והם אינם עולים בקנה אחד עם הסטנדרטים הבינלאומיים ואף לא עם אלו המקומיים. דוח של ארגון משמר זכויות האדם מ-2016 גולל את התנהגותם האלימה של הסוהרים באגף, הכוללת בידוד של האסירים בתאי "משמעת", שבהם אין מיטות, הכאתם ומניעת מזון, טיפול רפואי או מוצרי היגיינה.

בדוח שפורסם אז, שנקרא "אנחנו קברים: התעללות בכלא 'העקרב' במצרים", תוארו אותם מעשים, שחלקם מהווים עינויים, ככאלו המתבצעים ללא פיקוח של הרשויות או של ארגוני שקיפות. המצב בכלא, כך נכתב, החמיר ב-2015 אחרי ההתנקשות בתובע הכללי של מצרים. "זה נעשה מאחורי חומת הסודיות שהוצבה על ידי משרד הפנים", נכתב בדוח שהתבסס על ראיונות עם קרובי משפחה של אסירים במקום.

עוד על המוות של מורסי
"גסס על הרצפה 20 דקות": ארדואן קורא לחקור את "הרג" מורסי
הנשיא הנבחר הראשון: מורסי, המנהיג האסלאמיסטי שטלטל את מצרים בשנה אחת

הנשיא המודח של מצרים מוחמד מורסי, בבית המשפט נידון לעונש מוות. יוני 2015. אחמד עומר, AP
סבל מסכרת ומבעיות בכבד. מורסי בבית המשפט/AP, אחמד עומר

גורמים בינלאומיים ותומכיו של מורסי אמרו כי מותו הוא תוצאה של הזנחה רפואית מכוונת שממנה סבל בעת שהוחזק בבידוד ממושך, והוא ממש לא היחיד. מאז ההפיכה בקיץ 2013, דוכאה התנועה הוותיקה באלימות על ידי המשטר החדש, שמאשים אותה בתמיכה בטרור. בעת פיזור ההפגנות של תומכי מורסי נהרגו 1,150 איש לפחות, על פי דוח של ארגון משמר זכויות האדם, כשכוחות הביטחון פתחו באש חיה לעבר המפגינים.

רבים ממי ששרדו את הפיזור הברוטלי של המחאה נעצרו ונכלאו. לפי ההערכות, כ-60 אלף אסירים פוליטיים מוחזקים בבתי הכלא של מצרים, מרביתם מואשמים בחברות בתנועה. לפי מחלקת המדינה האמריקנית, התנאים הקשים שמהם סובלים האסירים כוללים החזקה ממושכת בבידוד, בחלק מהמקרים אף למשך שש שנים. לאסירים אסור לעזוב את התאים שלהם ליותר משעה אחת ביום והם לא מקבלים גישה מלאה לסיוע משפטי, לביקורים של משפחותיהם ולטיפול רפואי.

בני משפחה של בכירים אחרים בתנועת "האחים המוסלמים", המוגדרת ארגון טרור על ידי מצרים, חוששים מגורל דומה של יקיריהם. עיסאם חדד, שהיה נציג לניהול היחסים הבינלאומיים של התנועה תחת שלטונו של מורסי, ובנו גאיד, לשעבר דובר של התנועה, מוחזקים בבידוד בשש השנים האחרונות והם סובלים ממצב בריאותי ירוד.

"אבי סבל מארבעה התקפי לב והוא זקוק לטיפול רפואי דחוף, ואחי עבר עינויים", אמר עבדאללה, בנו של חדד. "יש רבים אחרים שנמצאים על סף מוות, ועד שהקהילה הבינלאומית לא תדבר, רבים נוספים ימותו, כולל אבי ואחי".

עוד באותו נושא

הוצאות להורג והרס בתים: צבא מצרים מואשם בפשעי מלחמה בסיני

לכתבה המלאה
תמונת לוויין של כלא טורה, קהיר, מצרים. משמר זכויות האדם, אתר רשמי
האסירים לא זוכים לביקורי משפחות. כלא "העקרב" בקהיר/אתר רשמי, משמר זכויות האדם

קריאות דומות לקיומן של חקירות בינלאומיות ועצמאיות סביב מותו של מורסי, שנקבר בחשאי בקהיר ביום שלישי, נשמעו גם מהאו"ם ומארגוני זכויות אדם. עם זאת, מצרים הגיבה בזעם ודובר מטעם משרד החוץ אמר כי האו"ם מנסה "לעשות פוליטיזיציה" למותו של מורסי. בנוסף לכך, לטענת התובע הכללי של מצרים, מורסי - שהיה בן 67 במותו - הועבר מיד לבית החולים אחרי שלקה בלבו.

שוטרים מחוץ לבית הקברות במצרים בו עורכי הדין של מוחמד מורסי טוענים שבו הוא נקבר מוחמד מורסי , יוני 2019. רויטרס
תחת מעטה חשאיות. הלווייתו של מורסי, שלישי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully