וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוצאות להורג והרס בתים: צבא מצרים מואשם בפשעי מלחמה בסיני

28.5.2019 / 9:42

דוח של ארגון משמר זכויות האדם תיאר ענישה קולקטיבית של אזרחים ועינויים של חשודים במסגרת המאבק הממושך של משטר א-סיסי בטרור. הארגון קורא לארה"ב ולמדינות אחרות לעצור את הסיוע הצבאי לקהיר

צילום: טוויטר

כוחות הביטחון של מצרים ביצעו פשעי מלחמה במלחמה בחצי האי סיני - כך אמר היום (שלישי) הארגון משמר זכויות האדם, שקרא למדינות אחרות לעצור את הסיוע הצבאי למשטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי. בדוח הואשמו הכוחות המצריים במעצרים שרירותיים, כולל של ילדים, בהעלמת חשודים, בעינויים, בהוצאות להורג ללא משפט, בענישה קולקטיבית ובפינוי כפוי של תושבים מבתיהם.

ממשלת מצרים עוד לא הגיבה לדוח, אך בעבר היא השיבה לטענות על הפרות זכויות כי אלו צעדים הכרחיים במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובארגונים ג'יהאדיסטיים אחרים. צבא מצרים מנהל מלחמה ארוכת שנים בסיני, שהושפעה גם מהתהפוכות שחוותה מצרים מאז "האביב הערבי" ב-2011 ועליית דאעש במזרח התיכון.

הדוח בן 134 עמודים של הארגון, שמושבו בניו יורק, מתבסס על ראיונות עם 54 תושבים מצפון סיני וגורמי ממשל וצבא לשעבר, ועל הצהרות רשמיות ותמונות לוויין. לפי הארגון, חלק מהעצירים מתו בתאיהם בשל טיפול לקוי או מחסור בתרופות. הדוח גם תיעד 14 מקרים של הוצאה להורג ללא משפט של עצירים. גם דאעש הפר בשיטתיות זכויות אדם, כשתקף אזרחים, חטף ועינה את יריביו וערף את ראשיהם.

חיילים של צבא מצרים באזור אל-עריש, צפון סיני, מרץ 2018. רויטרס
הלחימה בסיני החריפה מאז עליית א-סיסי. חיילים בחצי האי, בשנה שעברה/רויטרס

לפי משמר זכויות האדם, עשרות אלפי תושבים מתוך חצי מיליון התושבים שחיים בצפון סיני פונו בכוח מבתיהם או נמלטו מהם, בעוד שאלפים נעצרו ומאות מוחזקים במעצר בחשאי. בפברואר שעבר פתחו כוחות הביטחון במבצע נרחב בצפון חצי האי נגד שלוחת דאעש, ואלו הרסו נכסים וחוות לאורך הגבול עם רצועת עזה ובסמוך לעיירה אל-עריש.

צבא מצרים הכחיש בעבר כי הוא הורס בתים בשיטיות באזור וטען כי הוא עובד בתוך מסגרת חוקית ליצירת אזורי חיץ לחיזוק הביטחון. עוד נטען כי אלו שסולקו מבתיהם פוצו על כך. בדוח נקראו ארצות הברית, שמעניקה למצרים סיוע של מיליארד וחצי דולר בשנה, וכל יתר בעלות בריתה של מצרים להשעות את הסיוע הצבאי והביטחוני.

הרשויות עצרו יותר מ-12 אלף איש בחצי האי סיני בין 2014 ל-2018, בעוד שלפחות 3,076 חשודים בטרור ו-1,226 אנשי צבא ומשטרה נהרגו בין אותן שנים, לפי נתוני מכון תחריר למדיניות המזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully