וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי מת במהלך דיון בביהמ"ש

17.6.2019 / 21:38

הנשיא האסלאמיסטי, שהודח בהפיכה צבאית ב-2013, התמוטט בבית משפט בדיון באחד מתיקי הריגול נגדו. איש האחים המוסלמים היה הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות ב-2012, אך הודח שנה אחר כך. התובע הכללי: לפי דוח רפואי, לא היו פציעות בגופתו. בנו: הרשויות מסרבות לקבור אותו

קרדיט: רויטרס

מותו של נשיא מצרים לשעבר - כל הפרטים

  • נשיא מצרים לשעבר מת במהלך דיון בבית המשפט באחד מתיקי הריגול נגדו
  • התובע הכללי במצרים: דוח רפואי הוכיח כי לא היו פציעות בגופתו
  • ארדואן על מות בעל בריתו הקרוב: "הוא היה שהיד"
  • הוא היה הנשיא הראשון שנבחר ב-2012 בחירות דמוקרטיות לאחר הדחת מובארק
  • מורסי הודח על ידי הצבא שנה לאחר היבחרו לנשיאות

מוחמד מורסי, נשיא מצרים לשעבר, מת היום (שני) במהלך דיון בבית המשפט במצרים. לפי הטלוויזיה הרשמית במדינה, הוא התעלף, ככל הנראה, אחרי שלקה בלבו עם נעילת הדיון באחד מתיקי הריגול שעסק בקשריו עם חמאס ומת לאחר מכן.

איש האחים המוסלמים היה הנשיא הראשון אי-פעם שנבחר בבחירות דמוקרטיות במצרים, שהתקיימו ב-2012 אחרי מהפכת תחריר שסיימה את שלטונו של חוסני מובארק. אולם הוא הודח בהפיכה צבאית כשנה לאחר מכן על ידי עבד אל-פתאח א-סיסי, שהיה מפקד הצבא אז והיום הנשיא.

בכלי התקשורת הערביים פורסמו דיווחים שונים באשר לנסיבות מותו של מורסי. לפי רשת אל-ערביה הסעודית, מורסי דיבר במשך 25 דקות במהלך הדיון ונראה עצבני. רשת אל-ג'זירה הקטארית דיווחה לעומת זאת כי הנשיא האסלאמיסטי לשעבר אמר בדיון בחודש שעבר שיש "סכנה לחייו" וכי מת היום ככל הנראה מהתקף לב.

עוד בוואלה! NEWS:
מובארק העיד נגד מורסי: שוחרר מהכלא על ידי חמושים שהגיעו מעזה
משפט המוני במצרים: עונש מוות הוטל על 75 אנשי "האחים המוסלמים"

מוחמד מורסי. רויטרס
התמוטט במהלך הדיון ומת. מורסי/רויטרס

גופתו של מורסי הועברה לבית החולים ומשפחתו עתידה לטפל בסידורי ההלוויה שעשויה להיות נפיצה במיוחד עבור הרשויות. בהצהרה שמסר התובע הכללי של מצרים אמר כי מורסי התמוטט בכלוב בבית המשפט ומותו הוכרז בשעה 16:50 בבית החולים. לדבריו, דוח רפואי הוכיח כי לא היו פציעות בגופתו של הנשיא המודח. לאחר מותו של אביו צייץ בנו מוחמד מורסי: "אבי נמצא עכשיו אצל אללה, ניפגש".

הבן הוסיף כי המשפחה עדיין לא עודכנה בפרטי קבורתו של מורסי. לטענתו, הרשויות מסרבות לאפשר לאביו להיקבר במתחם הקבורה המשפחתי בדלתת הנילוס במחוז שארקיה. "אנחנו לא יודעים עליו דבר, אף אחד לא נמצא בקשר איתנו ואנחנו לא יודעים אם אנחנו הולכים לרחוץ אותו או להתפלל עבורו".

ראשון המנהיגים להגיב על מותו של מורסי היה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהיה בעל ברית קרוב שלו. הוא אמר כי מורסי הוא "שהיד" וכינה את א-סיסי "רוצח". היחסים בין טורקיה, שנחשבת למנהיג גוש "האחים המוסלמים" יחד עם קטאר, למצרים, שהיא חלק מגוש מדינות המפרץ הרואים בהם איום קיומי, נותקו למעשה מאז ההפיכה ב-2013.

משמר זכויות האדם התייחס למותו של מורסי שאותו תיאר כ"נשיא היחיד של מצרים שנבחר בצורה דמוקרטית". לטענת הארגון: "מורסי מת היום בבית המשפט לאחר שבץ. זה נורא, אבל צפוי. זאת בשל העובדה שלא ניתן לו טיפול רפואי הולם והוא זכה למעט ביקורים משפחתיים", נמסר.

גם קטאר וחמאס, שהיו ביחסים קרובים עם משטרו, הביאו את תנחומיהם על מותו של מורסי. בנוסף, תנועת "האחים המוסלמים" אמרה כי מורסי "נרצח" וקראה לחקירה בינלאומית סביב מותו. מחלקת המדינה בוושינגטון מסרה כי "אנו מודעים לדיווחים" ולא הגיבה מעבר לכך.

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מעיד נגד הנשיא לשעבר מורסי בבית משפט בקהיר, 26 בדצמבר 2018. רויטרס
מובארק בבית המשפט בקהיר במהלך עדותו נגד מורסי, דצמבר 2018/רויטרס

מורסי, בן 67, ירש את הנהגת מצרים אחרי אירועי "האביב הערבי" שהובילו לנפילתו של מובארק ב-2011. עם זאת, שלטונו היה שנוי במחלוקת מראשיתו ורבים חששו שהוא מתכנן לכונן מדינת הלכה אסלאמית. הצבא, שאת כוחו ניסה מורסי לצמצם, התערב במשבר הפוליטי שפקד את המדינה בקיץ 2013, אז הפגינו מאות אלפים נגד השינויים שתכנן להעביר הנשיא. מאז הוחזק מורסי במאסר ובשנה שעברה הוא אף נכח בדיון יחד עם מובארק, שהעיד נגדו.

בעדותו, אמר מובארק כי אלו שהסתערו על הכלא שבו הוחזק מורסי הגיעו דרך מנהרה מרצועת עזה. לדבריו, באירוע שהתרחש ב-2011 שוחררו גם אסירי חמאס וחיזבאללה. בהמשך, מורסי הואשם בארגון הבריחה מהכלא.

הואשם ברצח והסתה לרצח של מפגינים

בשנים שחלפו מאז הוטלו עליו עונשים רבים על ידי בתי המשפט במדינה, כולל עונש מוות שבוטל בשנת 2016. מורסי הואשם יחד עם בכירים נוספים בתנועת האחים המוסלמים ברצח והסתה לרצח של מפגינים במהלך המהומות שקדמו להדחתו מהתפקיד. בהמשך הואשם בעבירות נוספות של ריגול.

תחת משטרו של א-סיסי, תנועת האחים המוסלמים הוצאה מחוץ לחוק והוגדרה ארגון טרור. מאות מראשיה נידונו לעונשי מאסר כבדים ונכלאו ומאות מפעיליה נהרגו על ידי כוחות הביטחון. עוד אלפי אנשים נוספים, בהם פעילי התנועה, אנשי רוח ועיתונאים, נעצרו על ידי הרשויות מאז הדחתו של מורסי.

מוחמד מורסי. רויטרס
תנועתו הוצאה מחוץ לחוק במצרים. מורסי בבית המשפט ב-2015/רויטרס

בתקופת כהונתו של מורסי, יחסיו עם ישראל היו מתוחים. הוא דיבר בעד הצורך לשנות את הסכמי קמפ דייוויד, שהגבילו את חופש הפעולה של צבא מצרים בחצי האי סיני, ובנאומו היחיד בפני העצרת הכללית של האו"ם התמקד בסוגיה הפלסטינית ולא הזכיר את שמה של ישראל. בעברה הוא אף כינה את היהודים "צאצאי החזירים והקופים".

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, בלשכתו בקהיר. יולי 2012. AP
נשיא מצרים לשעבר, מוחמד מורסי, בלשכתו בקהיר ב-2012/AP

אחרי הדחתו של מורסי, תחת כהונתו של ברק אובמה, הצטננו היחסים בין ארצות הברית למצרים, במיוחד אחרי שמאות מתומכי "האחים המוסלמים" נהרגו בפיזור הפגנות השבת שקיימו בקהיר. על אף החשש בוושינגטון מפני המהלכים של מורסי ותמיכתם בזכותם של האזרחים להפגין נגדו, הממשל התנגד להתערבות הצבא ולשחיקת הישיגי "האביב הערבי" ותהליכי הדמוקרטיזציה. ארצות הברית צמצמה את הסיוע הצבאי למצרים, אולם מאז שנכנס נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבית הלבן בינואר 2017, שוקמו היחסים וטראמפ אירח את א-סיסי פעמיים.

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully