וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט המוני במצרים: עונש מוות הוטל על 75 אנשי "האחים המוסלמים"

8.9.2018 / 21:13

משפטם של מאות מעורבים בהפגנות שפרצו לאחר ההפיכה של א-סיסי ב-2013 הסתיים בעונשי מאסר כבדים על בכירי התנועה. רבים אחרים נשלחו למאסרי עולם. כ-800 מפגינים נהרגו בדיכוי המחאה, אך איש מאנשי כוחות הביטחון לא הועמד לדין. אמנסטי: "חרפה"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בית משפט במצרים גזר היום (שבת) עונש מוות על 75 אנשים, בהם בכירים בתנועת "האחים המוסלמים", שהיו מעורבים בהפגנות ב-2013 שבהן הרגו כוחות הביטחון מאות מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי. הפסיקה, שבמסגרתה הוטלו עונשי מאסר על יותר מ-600 אנשים נוספים, הביאה לסיומו של משפט המוני נגד מפגינים שהואשמו בהסתה לאלימות במהלך המחאה בכיכר "רביע" בקהיר. המורשעים יכולים לערער על ההחלטה בתוך 60 יום.

זו הייתה התקרית הקטלנית ביותר שחוותה מצרים מאז הפלתו של השליט חוסני מובארק ב-2011, שבועות אחרי שמנהיג הצבא עבד אל-פתאח א-סיסי הנהיג הפיכה נגד מורסי. בין המנהיגים שנידונו לעונש מוות בתליה הם מוחמד אל-בלתאגי, שהיה בעבר חבר פרלמנט. על מנהיגי הרוחני של "האחים המוסלמים", מוחמד בדיע, נגזר מאסר עולם. ביצוע עונש המוות דורש את אישורו של הנשיא.

העיתונאי מחמוד אבו זיד מעשן סיגריה בכלוב בבית משפט בקהיר, מצרים, 8 בספטמבר 2018. רויטרס
נשלח לחמש שנות מאסר, אך ריצה אותן כבר במעצר. העיתונאי מחמוד אבו זיד, היום/רויטרס

ממשלת מצרים טוענת כי המפגינים היו חמושים, וכי שמונה מאנשי כוחות הביטחון נהרגו במהומות. לפי ארגוני זכויות אדם, יותר מ-800 מפגינים נהרגו בעת פיזור שביתות השבת של תומכי מורסי. ארגון אמנסטי אינטרנשיול גינה את פסיקת בית המשפט וכינה את המשפט "חרפה" וציין את העובדה שאיש מכוחות הביטחון לא עמד לדין. בחודש שעבר העבירה הממשלה חוק המקנה חסינות משפטים למי שהיה מעורב בדיכוי ההפגנות.

בין אלו שנשלחו למאסר היה גם האזרח האמריקני מוסטפא קאסם. וושינגטון היא בעלת בריתה המערבית הקרובה ביותר של קהיר והיא מעניקה לה סיוע כלכלי רב, ורק היום נועד הנשיא עם מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברים, גנרל ג'וזף ווטל, עם תחילתו של תרגיל צבאי משותף לחופי הים התיכון.

מחמוד אבו זיד, צלם זוכה פרסים שכיסה את ההפגנות, נידון לחמש שנות מאסר, אולם גורמים משפטיים אמרו כי הוא ישוחרר בקרוב מאחר שחמש שנות המעצר שלו נספרו בגזר הדין. הוא קיבל את פרס האו"ם לחופש העיתונות השנה, אבל הורשע בחברות בארגון אסור ובאחזקת כלי נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully