וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גסס על הרצפה 20 דקות": ארדואן קורא לחקור את "הרג" מורסי

19.6.2019 / 19:09

נשיא טורקיה, שהיה חבר קרוב של נשיא מצרים לשעבר, טען כי הרשויות לא עשו דבר בעת שהוא פרפר על רצפת בית המשפט: "הוא נהרג, הוא לא מת מסיבות טבעיות". בקהיר דוחים את הקריאות של האו"ם לחקירה בינלאומית: "פוליטיזציה של המוות שלו"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (רביעי) כי נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי "נהרג", והאשים את הרשויות במצרים בכך שהן לא התערבו כדי להציל את חייו של בכיר "האחים המוסלמים" שמת ביום שני בתום דיון בבית משפט. השניים היו בעלי ברית קרובים, וארדואן כינה אותו "שהיד" לאחר מותו, בעוד שאת הנשיא הנוכחי עבד אל-פתאח א-סיסי תיאר כ"רוצח".

לדברי ארדואן, "מורסי נאבק על חייו ברצפת בית המשפט במשך 20 דקות. לרוע המזל, הרשויות לא התערבו כדי להציל אותו". נשיא טורקיה, שנשא נאום באיסטנבול, הוסיף: "מורסי נהרג, הוא לא מת מסיבות טבעיות".

אחרי שמורסי, הנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות במצרים, הודחה על ידי הצבא ב-2013, התדרדרו היחסים בין אנקרה לקהיר. ארדואן מכנה את הדחתו של מורסי בידי הצבא, שהונהג אז על ידי א-סיסי, "הפיכה צבאית". היום אמר נשיא טורקיה, שהשתתף אתמול בתפילה באיסטנבול לזכרו של מורסי, כי "נעשה כל מה שצריך כדי שמצרים תעמוד לדין בבתי משפט בינלאומיים".

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ונשיא מצרים, מוחמד מורסי, ספטמבר 2012. רויטרס
היו בעלי ברית קרובים. ארדואן ומורסי, 2012/רויטרס

קריאות דומות לקיומן של חקירות בינלאומיות ועצמאיות סביב מותו של מורסי, שנקבר אתמול בחשאי בקהיר, נשמעו גם מהאו"ם ומארגוני זכויות אדם. עם זאת, מצרים הגיבה בזעם ודובר מטעם משרד החוץ אמר כי האו"ם מנסה "לעשות פוליטיזיציה" למותו של מורסי. בנוסף לכך, לטענת התובע הכללי של מצרים, מורסי, שהיה בן 67 במותו, הועבר מיד לבית החולים אחרי שלקה בלבו.

האו"ם וארגוני זכויות אדם ציינו את התנאים הקשים שבהם הוחזק מורסי מאז הדחתו ומאסרו ככאלו שהיו יכולים לגרום למצבו הבריאותי להתדרדר. בשנה שעברה הזהירו קבוצה של חברי פרלמנט בריטים כי הטיפול הרפואי הלקוי שלו זוכה הנשיא המודח, שסבל מסכרת ומבעיות בכבד, עלול לגרום ל"מוות מוקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully