וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נחצה בתוך 10 ימים את כמות האורניום שנקבעה בהסכם גרעין

17.6.2019 / 18:05

טהראן הודיעה על צעדים נוספים לצמצום מחויבותיה להסכם עם המעצמות כדי ללחוץ על אירופה לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות, אך בריטניה הזהירה: "נבחן את כל האופציות". נתניהו: "לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני". בכיר איראני: חשפנו רשת ריגול של ה-CIA

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

איראן תחצה את מגבלת כמות האורניום המועשר שהיא יכולה להחזיק ברשותה לפי הסכם הגרעין - כך הודיעה היום (שני) הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה. דובר הסוכנות הוסיף כי טהראן עשויה להגדיל את העשרת האורניום לרמה של 20%, ואישר כי המדינה כבר הגדילה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום.

בהמשך, אמר נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי לאירופה נותר מעט זמן כדי להציל את הסכם הגרעין. "קריסת הסכם הגרעין היא לא האינטרס של אף אחד", אמר. האיחוד אמר בתגובה כי הוא רוצה לשמור על ההסכם, אך גם על איראן לעשות זאת.

זהו ניסיון נוסף של איראן להגביר את הלחץ על המדינות האירופיות לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות שהוטלו אחרי הפרישה מהסכם הגרעין, אך מאירופה נשמעו תגובות מודאגות. גרמניה קראה לאיראן לעמוד בכל התחייבויותיה, ובריטניה אמרה כי היא תבחן את "כל האופציות" אם טהראן תפר את המגבלות שהוטלו עליה.


עוד בוואלה! NEWS:
פומפאו: לא רוצים מלחמה, אך אין ספק שאיראן אחראית לתקיפת המכליות
מתחת לפני הים: איראן רוצה שיחשדו שפגעה במכליות ושיחששו מפניה
כשארה"ב הלמה בצי האיראני: שובה של מלחמת המכליות במפרץ?

נשיא איראן חסן רוחאני בכינוס בטג'יקיסטן, 15 ביוני 2019. רויטרס
הזמן להציל את הסכם הגרעין הולך ואוזל. רוחאני בכינוס בטג'יקיסטן/רויטרס

דובר הסוכנות האיראנית, בהרוז קמלבנדי, אמר כי רמת העשרת האורניום תהיה בהתאם לצרכים של איראן. לדבריו, הכור בבושהר זקוק לאורניום מועשר ברמה של 5%, ואילו כור המחקר בטהראן זקוק ל-20%. על אף שהרמה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני היא אורניום מועשר ברמה של 90%, תהליך המעבר מ-20% נחשב לדי מהיר, מה שמדאיג מומחי נשק.

"יש עדיין זמן למדינות אירופה להגן על איראן מפני הסנקציות האמריקניות, אך עליהן לפעול, ולא לדבר", אמר הדובר, שכינס מסיבת עיתונאים ששודרה על ידי הטלוויזיה הרשמית ממתקן המים הכבדים באראק. באירופה מקווים שבקרוב יחל לפעול המנגנון המיוחד לעקיפת העיצומים האמריקנים, אולם באיראן לא מרוצים מקצב התקדמות בין הצדדים. "האירופים הראו באופן עקיף את חוסר יכולתם לפעול. אל להם לחשוב שאחרי 60 הימים (האולטימטום שהציבה איראן במאי), תהיה לה הזדמנות של עוד 60 ימים", הוסיף.

ההסכם נועד להאריך מכמה חודשים ללפחות שנה את משך הזמן שיידרש לאיראן לייצר מספיק חומר בקיע לפיתוח נשק גרעיני, אם אכן תפעל לכך. ההסכם מגביל אותה לצבור מקסימום של 300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67% למשך 15 שנה. טהראן מכחישה כי הייתה לה בעבר תכנית סודית לפיתוח נשק גרעיני, בניגוד לטענות ארצות הברית, ישראל והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי "במקרה שאיראן תממש את איומיה - הקהילה הבינלאומית תצטרך להפעיל מיד את מנגנון הסנקציות שנקבע מראש". הוא הזהיר כי "בכל מקרה ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב תקף את תכניותיה של איראן להעשרת אורניום וכינה אותן "סחיטה גרעינית שצריכה להתקבל בלחץ בינלאומי מוגבר". גארט מרקיז אמר: "תכניות ההעשרה של איראן אפשריות רק בגלל שהסכם הגרעין המחריד לא פגע ביכולות של טהראן. הנשיא טראמפ הבהיר כי הוא לא יאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני לעולם".

במקביל, בכיר איראני טען כי טהראן פירקה רשת ריגול גדולה של ה-CIA בסיוע של בעלות בריתה, וכי נעצרו כמה סוכנים במדינות שונות.

עוד באותו נושא

אחרי תקיפת המכליות: סנאטור רפובליקני קרא לפעולה צבאית נגד איראן

לכתבה המלאה
דגל איראן מתנוסס מול מטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, אוסטריה, 4 במרץ 2019. רויטרס
דגל איראן מתנוסס במטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית/רויטרס

המהלך האחרון של איראן צפוי להחריף את עוד יותר את המתיחות עם ארצות הברית, והם נאמרו ימים אחרי המתקפה נגד מכליות הנפט במפרץ עומאן. וושינגטון מאשימה את טהראן באחריות לה ולמתקפה דומה בחודש שעבר, אך באיראן מכחישים. אתמול אמר בכיר במדינה כי ייתכן שארצות הברית עשתה זאת בעצמה כדי למצוא תירוץ לתקוף את ארצו.

אתמול אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי ארצות הברית לא מעוניינת במלחמה עם איראן. זאת, אף שלדבריו אין ספק בכך שטהראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ הפרסי. בריאיון עם "פוקס ניוז" אמר פומפאו כי "הנשיא טראמפ עשה כל מה שהוא יכול כדי להימנע ממלחמה. אנחנו לא רוצים מלחמה".

(עדכון ראשון: 11:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully