וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תקיפת המכליות: סנאטור רפובליקני קרא לפעולה צבאית נגד איראן

טום קוטון, סנאטור מארקנסו הידוע בעמדותיו הנציות, אמר כי תקיפת המכליות במפרץ עומאן בשבוע שעבר מצדיקה תגובת-נגד צבאית. "הדרך המהירה ביותר לקבל את האש והזעם של צבא ארה"ב היא להתערב בחופש התנועה בים הפתוח ובאוויר. זה בדיוק מה שאיראן עושה"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ברקע תקיפת מכליות הגז במפרץ הפרסי, המתיחות בין ארצות הברית ואיראן מתגברת. טום קוטון, סנאטור רפובליקני מארקנסו, קרא לתקוף את איראן בתגובה למתקפות נגד מכליות הנפט במפרץ הפרסי. "ההתקפות האלה על משלוחים מסחריים מצדיקות תגובת נגד צבאית", אמר הסנאטור הידוע בעמדותיו הנציות בראיון לרשת CBS. עוד אמר קוטון כי לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, יש את הסמכות לאשר פעולות צבאיות כדי להגן על אינטרסים אמריקנים - וכי הוא יוכל להשתמש בסמכות זו כדי להגיב על התקרית שאירעה בשבוע שעבר במפרץ עומאן.

"הדרך המהירה ביותר לקבל את האש והזעם שצבא ארצות הברית ימטיר עליך היא להתערב בחופש התנועה בים הפתוח ובאוויר. זה בדיוק מה שאיראן עושה באחת הנקודות האסטרטגיות החשובות ביותר בעולם", הוא אמר.

לקריאה נוספת:
מתחת לפני הים: איראן רוצה שיחשדו שפגעה במכליות ושיחששו מפניה
המשבר במפרץ: בריטניה תפתח בתרגיל צבאי, סעודיה מאשימה את איראן
כשארה"ב הלמה בצי האיראני: שובה של מלחמת המכליות במפרץ?

מכלית נפט עולה באש לאחר שהותקפה במפרץ  עומאן 13 ביוני 2019. רויטרס
אחת המכליות שהותקפו במפרץ עומאן/רויטרס

ארצות הברית, בריטניה וערב הסעודית האשימו את משמרות המהפכה של איראן באחריות לתקרית, ומוקדם יותר אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי אין ספק בכך שטהראן אחראית לתקיפת המיכליות. עם זאת, הוא הוסיף בריאיון עם "פוקס ניוז סאנדיי" כי ארצות הברית לא מעוניינת במלחמה עם איראן. "הנשיא טראמפ עשה כל מה שהוא יכול כדי להימנע ממלחמה. אנחנו לא רוצים מלחמה", אמר פומפאו.

מנגד, ברפובליקה האסלאמית מכחישים את ההאשמות, זאת למרות סרטון של הצי האמריקני שלכאורה תיעד כוחות איראניים מסירים מוקש ימי מאחד מכלי השיט. מוקדם יותר אף רמז יו"ר הפרלמנט של איראן, עלי לריג'אני, כי ייתכן שדווקא ארצות הברית אחראית לתקיפת מכליות הנפט "החשודות" במפרץ עומאן במטרה להגביר את הלחץ על טהראן. "נראה שהפעולות החשודות נגד המכליות נועדו להשלים את הסנקציות הכלכליות נגד איראן, בהתחשב שהיא לא השיגה שום תוצאות מהן", אמר לריג'אני לחברי הפרלמנט.

עוד באותו נושא

פומפאו: לא רוצים מלחמה, אך אין ספק שאיראן אחראית לתקיפת המכליות

לכתבה המלאה
הסנאטור טום קוטון – 2014. AP
הסנאטור הרפובליקני טום קוטון/AP

שתי המכליות, "קוקוקה קורייג'וס" היפנית, ו"פרונט אלטייר" הנורבגית, נגררו אל איחוד האמירויות הערביות. איש מאנשי הצוות שלהן לא נפגע. 23 אנשי הצוות של המכלית הנורבגית נאספו על ידי איראן אחרי התקרית ביום חמישי, ואתמול הם עזבו את המדינה וטסו לדובאי.

המתקפה התרחשה בזמן שראש ממשלת יפן שינזו אבה ביקר בטהראן וקיים שיחות שנועדו להפיג את המתח בין ארצות הברית לאיראן, שגבר אחרי שוושינגטון פרשה מהסכם הגרעין לפני שנה. היא הטילה מאז סנקציות כלכליות כבדות על הכלכלה האיראנית, שפגעו במיוחד במגזר האנרגיה של טהראן, ושלחה נושאת מטוסים וכוחות נוספים למפרץ.

לפי סוכנות הידיעות תסנים, איראן תכריז היום על צעדים נוספים לצמצום התחייבויותיה בהסכם, שנחתם ב-2015. ההודעה תינתן ממתקן המים הכבדים בעיר אראק. טהראן כבר החלה בהאצת קצב העשרת האורניום בחודשים האחרונים, אולם טרם חצתה את הרף המותר לה בהסכם. איראן מקווה להפעיל כך לחץ על יתר המדינות החתומות - צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין - כדי שאלו יפצו אותה על הסנקציות האמריקניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully