וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר במפרץ: בריטניה תפתח בתרגיל צבאי, סעודיה מאשימה את איראן

הממלכה תשלח 30 נחתים לצורך אימון בנתיב השיט האסטרטגי, אך היא טוענת שהיה זה תרגיל שתוכנן מראש. יורש העצר הסעודי האשים את איראן בפגיעה במכליות והבהיר: "לא מעוניין במלחמה, אך לא נהסס להגיב במקרה של איום"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המשבר במפרץ - כל העדכונים

  • דיווח: בריטניה תשלח כוחות להגן על כלי שיט במפרץ הפרסי
  • יורש העצר הסעודי: איראן אשמה בתקיפת מכליות הנפט
  • סעודיה: לא מעוניינים במלחמה, אך לא נהסס לפעול נגד איומים

בריטניה תשלח 30 נחתים למפרץ הפרסי כחלק מתרגיל צבאי, על רקע תקיפת המכליות שלפי לונדון היו מעשי ידיה של איראן. עם זאת, משרד ההגנה של בריטניה דחה הלילה (ראשון) את הדיווחים שלפיהם ישלחו כמאה לוחמים מהכוחות המיוחדים כדי להגן ספינות בריטיות שעוברות בנתיב השיט האסטרטגי. עוד נטען כי התרגיל היה מתוכנן מראש.

בתוך כך, בריאיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, האשים את איראן בתקיפת המכליות במפרץ עומאן. הפיצוץ אירע בספינה השייכת לחברה נורבגית וספינה נוספת בבעלות יפנית, בעת ביקורו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בטהראן. לדברי בן סלמאן, "המשטר האיראני לא כיבד את ביקורו של ראש ממשלת יפן בטהראן ובזמן שהיה שם הגיבו למאמציו בתקיפת שתי מכליות, אחד מהן יפנית".

ברקע המתיחות הגוברת באזור, הבהיר יורש העצר כי הממלכה לא מעוניינת במלחמה, אך לא תהסס להתמודד מול כל איום על אזרחיה או על ריבונות המדינה. עוד הוסיף כי המתקפות האיראניות דורשות מהקהילה הבינלאומית לנקוט בעמדה נחרצת.

לקריאה נוספת בנושא
מפרץ לא בטוח: ההתגרות של איראן דוחקת את ארה"ב לפינה מסוכנת
מתקפה במפרץ: שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן; הצוותים פונו
פומפאו: ארה"ב רואה באיראן אחראית למתקפה במפרץ

מכלית נפט עולה באש לאחר שהותקפה במפרץ  עומאן 13 ביוני 2019. רויטרס
איראן מכחישה מעורבות. אחת המכליות עולה באש/רויטרס

שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר שלשום כי בלונדון מעריכים שאיראן "כמעט בוודאות" אחראית למתקפה ביום חמישי האחרון. משרד החוץ הבריטי פרסם הצהרה בה נמסר כי "אף מדינה אחרת או שחקן אחר יכול היה להיות אחראי באופן סביר למתקפה". מוקדם יותר דווח ברשת ISNA האיראנית כי שגריר בריטניה בטהראן זומן לשיחה בעקבות דבריו של האנט.

גם ארצות הברית האשימה את הרפובליקה האסלאמית בתקיפת המכליות. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דחה את ההכחשות מצד טהראן בנוגע למעורבותה בתקרית ואמר כי "התמונות מוכיחות את אחריותה".

נשיא איראן, חסן רוחאני אמר בתגובה להאשמות האמריקניות כי "פעולות ארצות הברית הן איום רציני על היציבות במזרח התיכון". הרפובליקה האסלאמית ממשיכה להתנער וטוענת שהתזמון לתקיפה האחרונה - בזמן ביקור ראש ממשלת יפן - "מחשיד". בעבר השתמשה איראן במוקשים נגד מכליות נפט, במסגרת "מלחמת המכליות" עם עיראק בסוף שנות ה-80.

מפת המתקפה במפרץ עומאן. עיבוד תמונה
מפת המתקפה במפרץ עומאן/עיבוד תמונה

לפי גורם אמריקני שצוטט ברשת CNN ביום שישי האחרון, כלי שיט של איראן שיגר טיל קרקע-אוויר לעבר מל"ט אמריקני בשמי מפרץ עומאן כמה שעות לפני תקיפת המכליות. לדבריו, הטיל פספס את כלי הטיס הבלתי-מאויש ונפל במי המפרץ. בנוסף, טרם הפיצוצים בשתי המכליות הנורבגיות והיפניות, המל"ט האמריקני, מדגם MQ-9, צפה בכלי שיט איראניים מתקרבים אליהן. עם זאת, הגורם לא אמר אם אותו כלי טיס גם ראה את הסירות בעת תקיפה.

לפני כחודש נפגעו ארבע מכליות נפט בתקרית דומה. ארצות הברית וערב הסעודית האשימו את איראן באחריות למתקפה ההיא, אך בטהראן הכחישו. חוקרים בינלאומיים הודיעו כי הם סבורים שהתקיפה בוצעה על ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט, אך הם לא נקבו בשמה של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully