וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשארה"ב הלמה בצי האיראני: שובה של מלחמת המכליות במפרץ?

15.6.2019 / 17:45

גם 30 שנה אחרי, "מלחמת המכליות" מהדהדת ברפובליקה האסלאמית. בעוד שהמתיחות הנוכחית בין המדינות לא מתקרבת לנזק שנגרם אז, היא מוכיחה כמה נפיצה הסיטואציה - ועד כמה מסוכנת היא עלולה להיות

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המתקפות המסתוריות על מכליות הנפט, שאירעו השבוע באזור מצרי הורמוז האסטרטגיים, מציגות עד כמה קל לשים כמטרה את אחת מנקודות הציון החשובות ביותר לאספקת אנרגיה עולמית, 30 שנים אחרי שהצי האמריקני ואיראן הסתבכו בסכסוך צללים דומה שכונה "מלחמת המכליות". בעוד שהמתיחות הנוכחית בין המדינות לא מתקרבת לנזק שנגרם אז, היא מוכיחה עד כמה נפיצה הסיטואציה - ועד כמה מסוכנת היא עשויה להיעשות.

"מלחמת המכליות", שאירעה על רקע מלחמת איראן-עיראק, החלה במתקפה של האיראנים נגד מכליות נפט של כווית ובהתערבותה של ארצות הברית כתוצאה מכך. במהלך הקרבות הימיים שפרצו בין המדינות ירתה ארצות הברית בשוגג טיל על מטוס נוסעים איראני - ו-290 בני אדם נהרגו. לטענתה של וושינגטון, טהראן תקפה יותר מ-160 ספינות בעימות שפרץ בשנות ה-80 המאוחרות.

לקריאה נוספת:
טראמפ על המתקפה במפרץ: התמונות מוכיחות כי איראן אחראית
מפרץ לא בטוח: ההתגרות של איראן דוחקת את ארה"ב לפינה מסוכנת

מוקשים על הספינה האיראנית אג'ר נבדקים על ידי אנשי צוות במפרץ הפרסי ב-21 בספטמבר 1987. AP
וקשים על הספינה האיראנית אג'ר נבדקים על ידי אנשי צוות במפרץ הפרסי ב-21 בספטמבר 1987/AP

"עלינו לזכור ש-30% מאספקת הנפט הגולמי העולמית עוברת דרך מצרי הורמוז", אמר פאולו ד'אמיקו, יו"ר איגוד מכליות הנפט "אינטרטאנקו" לסוכנות הידיעות אי-פי. "אם המים יהפכו ללא בטוחים, האספקה לעולם המערבי כולו תעמוד בסכנה".

עד כה, שש מכליות נפט נפגעו במתקפות שעל פי החשד בוצעו באמצעות מוקשים שניתן להצמיד לכלי שיט באמצעות מגנט. הראשונה שבהן אירעה ב-12 במאי, לחופי עיר הנמל פוג'אירה שבאיחוד האמירויות, נגד ארבע מכליות. אליה הצטרפה התקרית ביום חמישי שבה נפגעו שתיים נוספות.

ארצות הברית האשימה את איראן בשתי התקריות לאור תיעוד שמצביע על כך שכוחות של משמרות המהפכה ניסו לתקוף מכלית אחרת, שלא התפוצצה. אולם, טהראן מכחישה את הטענות ומאשימה את ארצות הברית ב"קמפיין איראנופובי" נגדה. בינתיים, בעלי מכלית הנפט "קוקואה קורייג'ס" אמר שהמלחים ראו "חפצים מעופפים" לפני התקרית, הסבר שעשוי להפריך את הסברה האמריקנית שהמתקפה בוצעה באמצעות מוקשים.

עוד באותו נושא

המתקפה במפרץ: "איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני לפני פיצוץ המכליות"

לכתבה המלאה
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
אחת המיכליות שנפגעו במפרץ עומאן, השבוע/AP

גם במלחמת המכליות בשנות ה-80 היה בלבול. מלחמת עיראק, שגבתה את חייהם של מיליון בני אדם, החלה כשהדיקטטור העיראקי סאדאם חוסיין פלש לאיראן ונתמך על ידי ארצות הברית שסיפקה לו באמצעות מודיעין, נשק וסיוע נוסף. בשנת 1984 עיראק תקפה באי חארג, המשמש כנמל חיוני עבור איראן לפריקת מכליות נפט. חיל האוויר שלה תקף גם ספינות במפרץ הפרסי. בעקבות המתקפה החלה איראן במערכה מתואמת נגד כלי שיט באזור.

בסופו של דבר תקפה עיראק 280 כלי שיט לעומת 168 שהותקפו על ידי איראן, על פי המכון הימי האמריקני.

טהראן פתחה במבצע המוקשים "גמל שלמה" ב-1987. בשעת לילה, כוחות משמרות המהפכה הטילו את המוקשים מכלי שיט שהוסוו כספינות דאו מסורתיות, הנושאות מטען ברחבי המפרץ הפרסי. בעקבות זאת, התערבה ארצות הברית להגנת הכוחות הכווייתים שנפגעו, וגם ברית המועצות הצטרפה למערכה.

בעוד שמספר נמוך של מתקפות בלבד בוצע באמצעות מוקשים, ההשפעה הפסיכולוגית שלהן הייתה משמעותית. אמצעים אלה אפשרו לאיראן לתקוף את אויביה מבלי לקחת על כך אחריות ישירה. המוקשים תוארו על ידי אכבר האשמי רפסנג'אני, לימים נשיא איראן, כ"מלאכי האלוהים שיורדים מהשמיים ועושים את מה שנדרש".

מכלית נפט עולה באש לאחר שהותקפה במפרץ  עומאן 13 ביוני 2019. רויטרס
מיכלית עולה באש במפרץ עומאן, השבוע/רויטרס

המומחים טוענים כי השימוש במוקשים ימיים ובפצצות נמשך עד היום. "האסטרטגיה של איראן בים מבוססת על שיבוש", הסביר דייב דסרוצ'ס, פרופסור במרכז ללימודים אסטרטגיים של המזרח הקרוב שבאוניברסיטת הביטחון הלאומי בוושינגטון. "הם יודעים שהם לא יכולים לשלוט. לכן עליהם להפריע".

ארצות הברית הצליחה בסופו של דבר לקשור את איראן למתקפות לאחר תפיסת הספינה אג'ר, שעליה נמצאו מוקשים, בשנת 1987. כשהספינה האמריקנית סמואל ב' רוברטס פגעה במוקש וכמעט טבעה בשנה שלאחר מכן, הצי האמריקני מצא התאמה בינו לבין אלה שנתפסו על סיפונה של אג'ר. האירוע הצית יממה של קרבות ימיים בין שתי המדינות, שבו כוחות אמריקניים תקפו שני מתקני נפט איראניים והטביעו או פגעו בשישה מכלי השיט שלה.

"הטבענו את כולם"

שבעה חודשים לאחר מכן אירעה טרגדיה: הספינה האמריקנית "וינסנס", שהרחיקה כלי שיט איראניים בחזרה למים הטריטוריאליים של טהראן, זיהתה בשוגג טיסה מסחרית של "איראן אייר" כמטוס קרב מסוג F-14 והפילה אותה על 290 נוסעיה.

"מלחמת המכליות" עדיין מהדהדת ברפובליקה האסלאמית 30 שנה לאחר התקרית. לוח מודעות שהוצב לאחרונה בכיכר ואלי-א-אסר בטהראן מציג ספינות אמריקניות וישראליות שוקעות במים, עם כיתובים באנגלית, פרסית, ערבית ועברית שאומרים: "הטבענו את כולם". בעוד שהמודעה נועדה להביע תמיכה בפלסטינים, תוך שהוא מציג את מסגד אל-אקצא בירושלים, התזמון שלו אחרי המתקפה בפוג'אירה אינו מקרי.

במקביל, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאם בפני סטודנטים באוניברסיטה, שהעניקו לו דיוקן של נאדר מהדוי, חייל משמרות המהפכה שנהרג בפיצוץ של ארצות הברית באותם הקרבות הימיים. "המנהיג העליון שאל מי בתמונה ועניתי: מהדוי", אמר הסטודנט שנתן את הדיוקן לסוכנות הידיעות הרשמית-למחצה "אנא". "המנהיג העליון חייך ואמר: 'בתזמון מצוין'".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully