וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה במפרץ: "איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני לפני פיצוץ המכליות"

גורם אמריקני אמר לרשת CNN כי כלי שיט איראני שיגר טיל קרקע-אוויר לעבר כלי הטיס הבלתי-מאויש, שעות לפני המתקפה במפרץ עומאן - ופספס. קודם לפיצוצים, תועדו כלי שיט איראניים ליד המכליות. חרף הכחשות טהראן, גם בריטניה סבורה שהיא אחראית

עריכה: עמית שמחה

כלי שיט של איראן שיגר טיל קרקע-אוויר לעבר מל"ט אמריקני בשמי מפרץ עומאן, כמה שעות לפני תקיפת המכליות - כך אמר הערב (שישי) גורם אמריקני לרשת CNN. הגורם הוסיף כי הטיל פספס את כלי הטיס הבלתי-מאויש ונפל במי המפרץ. בנוסף לכך, טרם הפיצוצים בשתי המכליות הנורבגיות והיפניות, המל"ט האמריקני, מדגם MQ-9, צפה בכלי שיט איראניים מתקרבים אליהן. עם זאת, הגורם לא אמר אם אותו כלי טיס גם ראה את הסירות בעת תקיפה.

מדובר בפעם הראשונה שעולה מידע אמריקני על פעילותה של איראן לפני המתקפה. זאת, אחרי שבשעות הבוקר פרסם צבא ארצות הברית סרטון שבו נראית לכאורה סירת סיור איראנית מסירה מוקש שלא התפוצץ מדופן הספינה היפנית, שספגה פחות נזק. הגורם אמר לרשת CNN כי כמה ימים לפני את הפגיעה במכליות, בפעם השנייה בתוך חודש, מל"ט אמריקני מדגם "ריפר" הופל בים האדום, ככל הנראה על ידי טיל איראני ששוגר על ידי המורדים החות'ים הפרו-איראנים בתימן.

לקריאה נוספת
מפרץ לא בטוח: ההתגרות של איראן דוחקת את ארה"ב לפינה מסוכנת
תיעוד של צבא ארה"ב: כוחות איראניים מסירים מוקש ממכלית במפרץ
מתקפה במפרץ: שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן; הצוותים פונו

מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
אחת המיכליות שהותקפו עולה באש/AP

נשיא איראן, חסן רוחאני אמר היום בתגובה להאשמות האמריקניות כי "פעולות ארצות הברית הן איום רציני על היציבות במזרח התיכון". הנשיא האיראני אמר את הדברים אמר בפסגת שנגחאי שנערכה בבישקק שבקירגיזסטן, אל מול מנהיגי סין, רוסיה והודו.

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, האשים אף הוא את איראן ואת משמרות המהפכה שלה. האנט אמר כי אף גורם אחר פרט לאיראן יכול היה לעמוד מאחורי המתקפה. שר החוץ קרא לאיראן "להפסיק את מאמציה לערער את יציבות האזור ולהפר את הנורמות הבינלאומיות".

על אף הכחשותיה של איראן, הפנטגון תקף אותה במילים קשות וגם הנשיא דונלד טראמפ הטיל עליה את האחריות - בזמן שעדיין הביע תמיכה במשא ומתן. שר ההגנה בפועל פטריק שאנהן אמר כי וושינגטון מתמקדת בבניית קונצנזוס בינלאומי שלפיו איראן עומדת מאחורי המתקפה נגד מכליות הנפט. גם בפעם הקודמת, שבה הותקפו ארבע מכליות לחופי איחוד האמירויות, הטילה ארצות הברית, וגם ערב הסעודית, את האחריות על איראן.

האחרונה, מצדה, ממשיכה להתנער מכך וטוענת שהתזמון לתקיפה האחרונה - בזמן ביקור ראש ממשלת יפן - "מחשיד". בעבר השתמשה איראן במוקשים נגד מכליות נפט, במסגרת "מלחמת המכליות" עם עיראק בסוף שנות ה-80.

עוד באותו נושא

טראמפ על המתקפה במפרץ: התמונות מוכיחות כי איראן אחראית

לכתבה המלאה
מפת המתקפה במפרץ עומאן. עיבוד תמונה
מפת המתקפה במפרץ עומאן/עיבוד תמונה

מוקדם יותר היום, האשים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את טהראן במתקפה. "התמונות מוכיחות כי איראן אחראית", אמר הנשיא האמריקני על רקע התיעוד שהציג צבא ארצות הברית. טראמפ נשאל כיצד הוא צפוי למנוע תקריות נוספות עם טהראן והשיב כי "נראה מה עוד יקרה". הנשיא אמר כי "איראן אחראית למתקפה, אני מניח שהם לא רצו להשאיר ראיות מאחור". על החזרה לשיחות עם איראן אמר כי "אנחנו רוצים שהיא תחזור למשא ומתן, לא נאפשר לה להשיג נשק גרעיני". הוא הוסיף כי לא נאפשר את סגירת מפרץ עומאן ואם זה יקרה, זה לא יימשך זמן רב".

ביל אורבן, דובר הצי האמריקני, אמר כי "בשעה 16:10 בשעון המקומי, ניתן לראות כוח על סירת פטרול של משמרות המהפכה ניגש לספינה 'קוקוקה קורייג'ס', כמאה ק"מ מהנסיכות אל-פוג'ירה שבאיחוד האמירויות הערביות, כשהוא מסיר את המוקש שלא התפוצץ". לדבריו, "ארצות הברית והקהילה הבינלאומית מוכנות להגן על האינטרסים המשותפים, ובהם גם חופש הניווט. לארצות הברית אין שום עניין בעימות חדש במזרח התיכון. עם זאת, נגן על האינטרסים שלנו". עוד נמסר כי משחתת הצי האמריקני USS מייסון עושה את דרכה לעבר זירת תקיפת שתי המכליות.

מכלית נפט עולה באש לאחר שהותקפה במפרץ  עומאן 13 ביוני 2019. רויטרס
מיכלית שהותקפה עולה באש/רויטרס

התקרית, דומה לזו שבה נפגעו ארבע מכליות נפט לפני כחודש, מחריפה עוד יותר את המתיחות בין ארצות הברית ומדינות המפרץ לבין איראן, על אף שטרם ברור מי אחראי לה. ארצות הברית וערב הסעודית האשימו את איראן באחריות למתקפה ההיא, אך בטהראן הכחישו. חוקרים בינלאומיים הודיעו בשבוע שעבר כי הם סבורים שהתקיפה בוצעו על ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט. ואולם, הם לא נקבו בשמה של איראן.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully