וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד של צבא ארה"ב: כוחות איראניים מסירים מוקש ממכלית במפרץ

14.6.2019 / 11:00

בתיעוד שהפיץ הצבא האמריקני נראה כוח של משמרות המהפכה באיראן מסיר מוקש שלא התפוצץ מדופן אחת משתי מכליות הנפט שהותקפו אתמול במפרץ עומאן. קודם לכן הודיע הצבא כי משחתה צבאית נוספת נמצאת בדרכה למפרץ. רוחאני על האשמות האמריקניות: "איום רציני על היציבות באזור"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

צבא ארצות הברית פרסם הלילה (שישי) הצהרה שבה נטען כי בידיו סרטון ובו נראה כוח של משמרות המהפכה באיראן מסיר מוקש שלא התפוצץ מצדה של אחת משתי מכליות הנפט שהותקפו אתמול במפרץ עומאן. בסרטון מופיעה תמונה המראה את המוקש לפני הסרתו.

ביל אורבן, דובר הצי הימי האמריקני, אמר בהצהרה כי "בשעה 16:10 בשעון המקומי, ניתן לראות כוח על סירת פטרול של משמרות המהפכה ניגש לספינה 'קוקוקה קורייג'ס', כמאה ק"מ מהנסיכות אל-פוג'ירה שבאיחוד האמירויות הערביות, כשהוא מסיר את המוקש שלא התפוצץ". "ארצות הברית והקהילה הבינלאומית מוכנות להגן על האינטרסים המשותפים, וביניהם גם חופש הניווט", אמר אורבן. "לארצות הברית אין שום עניין בעימות חדש במזרח התיכון. עם זאת, נגן על האינטרסים שלנו". עוד נמסר כי כי משחתת הצי האמריקני USS מייסון עושה את דרכה לעבר זירת תקיפת שתי המכליות.

איראן הכחישה את מעורבותה בתקיפת המכליות וכינתה הטענות נגדה "לא מבוססות וחלק מקמפיין אמריקני אנטי-איראני". עם זאת, בעבר השתמשה איראן במוקשים נגד מכליות נפט בסוף שנות ה-80, במסגרת "מלחמת המכליות" עם עיראק. "המלחמה הכלכלית האמריקנית והטרור נגד העם האיראני, כולל נוכחות צבאית מוגברת באזור, היו וממשיכים להיות הגורמים העיקריים לאי-יציבות, לחוסר ביטחון במפרץ הפרסי והאיום הגדול ביותר לשלום ולביטחון", נמסר משגרירות איראן באו"ם.

נשיא איראן, חסן רוחאני אמר היום בתגובה להאשמות האמריקניות כי "פעולות ארצות הברית הן איום רציני על היציבות במזרח התיכון". הנשיא האיראני אמר את הדברים אמר בפסגת שנגחאי שנערכה בבישקק שבקירגיסטן, אל מול מנהיגי סין, רוסיה והודו.

עוד בוואלה! NEWS:
מתקפה במפרץ: שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן; הצוותים פונו
חקירת תקיפת המכליות במפרץ: צוללנים של מדינה זרה טמנו את המוקשים
האו"ם: איראן מימשה את איומיה והגבירה את קצב העשרת האורניום

תיעוד של כוחות איראניים מסירים מוקש ממכלית במפרץ, 14 יוני 2019. רויטרס
כלי השיט של משמרות המהפכה מתקרב למכלית, אתמול/רויטרס

אל מול הטענות האיראניות - בריטניה מגבה הבוקר את ארה"ב בהאשמותיה כלפי איראן. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר היום כי אין סיבה לא להאמין להערכה האמריקנית כי איראן אחראית לדבר. "אנחנו הולכים לעשות הערכה עצמאית שלנו, יש לנו תהליכים משלנו", אמר בריאיון לרשת BBS,"אבל אין לנו סיבה לא להאמין להערכה האמריקנית, כי הם בעלי ברית שלנו".

משרד החוץ של סין התייחס גם כן לתקיפה ואמר כי על כל הצדדים לגלות איפוק בסוגייה. "אף אחד לא רצה לראות מלחמה במפרץ, ואנו מקווים שכל הצדדים יוכלו לפתור את המחלוקות באמצעות דיאלוג", נמסר.

עוד באותו נושא

מתקפה במפרץ: שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן; הצוותים פונו

לכתבה המלאה
תיעוד של המכלית היפנית קוקוקה קורייג'וס במפרץ עומאן אחרי המתקפה, 13 ביוני 2019. AP
תיעוד של המכלית היפנית קוקוקה קורייג'וס/AP

התקרית, דומה לזו שבה נפגעו ארבע מכליות נפט לפני כחודש, מחריפה עוד יותר את המתיחות בין ארצות הברית ומדינות המפרץ לבין איראן, על אף שטרם ברור מי אחראי לה. ארצות הברית וערב הסעודית האשימו את איראן באחריות למתקפה ההיא, אך בטהראן הכחישו. חוקרים בינלאומיים הודיעו בשבוע שעבר כי הם סבורים שהתקיפה בוצעו על ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט. ואולם, הם לא נקבו בשמה של איראן.

כלי התקשורת באיראן דיווחו אתמול כי חיל הים האיראני חילץ 44 אנשי צוות אחרי "תאונה במפרץ" ופינה אותם לעיר הנמל ג'סק. טהראן מסרה כי תזמון המתקפה, בזמן ביקורו של ראש ממשלת יפן, הוא "מחשיד". מחירי הנפט הגולמי זינקו ביותר מ-4%, ליותר מ-62 דולר לחבית, אחרי התקרית.

המכליות הפליגו תחת דגלי פנמה ואיי מרשל. גורמים בתעשיית הנפט אמרו לעיתון השיט "טריידווינדס" כי הספינה "פרונט אלטייר", שהפליגה תחת הדגל של איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנורבגית, נפגעה מטיל טורפדו. ואולם, גורם המעורה בנושא הכחיש זאת בפני רויטרס. היא נשאה 75 אלף טונות של החומר הכימי נפת'ה כשהייתה בדרכה מנמל א-רואייס שבאיחוד האמירויות הערביות אל טייוואן. היא נפגעה בזמן שהייתה במים הבינלאומיים, בין עומאן לאיראן. באיראן דווח תחילה כי היא טבעה, אך בעלי החברה הכחיש זאת.

הספינה השנייה "קוקוקה קורייג'ס", שהפליגה תחת דגל פנמה, נשאה 25 אלף טונות של מת'נול. היא נמצאה במרחק של כמאה ק"מ מהנסיכות אל-פוג'ירה שבאיחוד האמירויות הערביות, שלחופיה הייתה המתקפה הקודמת. נשיא החברה היפנית שבבעלותה המכלית אמר כי היא הותקפה פעמיים בתוך שלוש שעות.

מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
מתקפה בנתיב שיט אסטרטגי. אחת המכליות עולות באש, אתמול/AP

המתקפה התרחשה בזמן ביקורו ההיסטורי של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בטהראן. שר המסחר של יפן אמר כי המכליות נשאו ציוד שהיה קשור למדינה. אבה, שנפגש אתמול עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר כי האחרון הבהיר לו שטהראן לא מעוניינת בפיתוח נשק גרעיני. עם זאת, חמינאי אמר במהלך הפגישה כי "אם אי פעם נתכוון לייצר נשק גרעיני, ארצות הברית לא תוכל לעשות דבר נגד זה, והאיסור שלה לעולם לא יהווה מכשול".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי העובדה שהמתקפה התרחשה בזמן הפגישות עם ראש ממשלת יפן היא "מחשידה". "הצעת איראן לקיים פורום דיאלוג אזורי היא הכרחית", כתב זריף, שהשתתף בשיחות עם אבה, בחשבון הטוויטר שלו.

שר ההגנה היפני התייחס הבוקר למתקפה והבהיר כי אין בכוונת מדינתו לשלוח כוחות יפנים כדי להגיב על התקפות מיכלית הנפט במזרח התיכון. "המצב הנוכחי אינו מהווה איום ממשי על יפן", אמר. לדבריו, יפן אינה סבורה שלכוחות ההגנה יש תפקיד חיוני בשלב זה באזור "ואנחנו לא מתכוונים לשלוח אותם למיצרי הורמוז בתגובה להתקפות".

למרות התיעוד האמריקני על הסרת המוקש מה'קוקוקה קורייג'ס, מפעיל הספינה היפני אמר כי הוא וצוות המלחים ראו "עצמים מעופפים" ממש לפני המתקפה - מה שסותר את הדיווח האמריקני על הימצאותם של מוקשים. נשיא החברה היפנית שבבעלותה המיכלית אמר כי לדבריו אותם "עצמים מעופפים" שנראו על ידי המלחים עשויים להיות כדורים. הוא הכחיש אפשרות כי הוצבו בספינה מוקשים או טילי טורפדו זאת לדבריו בשל כך שהנזקים לכלי השיט היו מעל קו המים. בנוסף הוא כינה את הדיווחים על התקפה "שקר".

מפת המתקפה במפרץ עומאן. עיבוד תמונה
מפת המתקפה במפרץ עומאן/עיבוד תמונה

תקרית זו היא האחרונה בשורת אירועים ביטחוניים באזור הנפיץ, שהתרחשו על רקע החשש מפני עימות בין ארצות הברית לאיראן. שלשום התרחשה מתקפה של המורדים החות'ים מתימן על נמל התעופה בערב הסעודית. זאת לטענת הקואליציה הסעודית, שנלחמת במורדים הפרו-איראנים, שלאחרונה הגבירו את מתקפותיהם על הממלכה הסונית. ברשת אל-מוסרירה של המורדים דווח כי הם שיגרו טיל שיוט לעבר נמל התעופה, שנמצא במרחק של 200 ק"מ מצפון לגבול עם תימן ומשמש לטיסות פנימיות ואזוריות.

(עדכון ראשון: 06:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully