וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על המתקפה במפרץ: התמונות מוכיחות כי איראן אחראית

14.6.2019 / 15:16

הנשיא האמריקני התייחס למתקפה על שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן ואמר כי "לא נאפשר את סגירתו ואם זה יקרה, זה לא יימשך זמן רב". על איראן: "אנחנו רוצים שהיא תחזור למו"מ, לא נאפשר לה להשיג נשק גרעיני

עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (שישי) למתקפה על שתי מכליות הנפט אתמול במפרץ עומאן. "התמונות מוכיחות כי איראן אחראית", אמר הנשיא האמריקני על רקע התיעוד שהציג צבא ארה"ב. טראמפ נשאל כיצד הוא צפוי למנוע תקריות נוספות עם טהראן והשיב כי "נראה מה עוד יקרה". הנשיא אמר כי "איראן אחראית למתקפה, אני מניח שהם לא רצו להשאיר ראיות מאחור". על החזרה לשיחות עם איראן אמר כי "אנחנו רוצים שהיא תחזור למשא ומתן, לא נאפשר לה להשיג נשק גרעיני". הוא הוסיף כי לא נאפשר את סגירת מפרץ עומאן ואם זה יקרה, זה לא יימשך זמן רב".

איראן הכחישה את מעורבותה בתקיפת המכליות וכינתה הטענות נגדה "לא מבוססות וחלק מקמפיין אמריקני אנטי-איראני". עם זאת, בעבר השתמשה איראן במוקשים נגד מכליות נפט בסוף שנות ה-80, במסגרת "מלחמת המכליות" עם עיראק. "המלחמה הכלכלית האמריקנית והטרור נגד העם האיראני, כולל נוכחות צבאית מוגברת באזור, היו וממשיכים להיות הגורמים העיקריים לאי-יציבות, לחוסר ביטחון במפרץ הפרסי והאיום הגדול ביותר לשלום ולביטחון", נמסר משגרירות איראן באו"ם.

נשיא איראן, חסן רוחאני אמר היום בתגובה להאשמות האמריקניות כי "פעולות ארצות הברית הן איום רציני על היציבות במזרח התיכון". הנשיא האיראני אמר את הדברים אמר בפסגת שנגחאי שנערכה בבישקק שבקירגיסטן, אל מול מנהיגי סין, רוסיה והודו.


עוד בוואלה! NEWS:
מפרץ לא בטוח: ההתגרות של איראן דוחקת את ארה"ב לפינה מסוכנת
פומפאו: ארה"ב רואה באיראן אחראית למתקפה במפרץ
מתקפה במפרץ: שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן; הצוותים פונו

מכלית נפט עולה באש לאחר שהותקפה במפרץ  עומאן 13 ביוני 2019. רויטרס
אחת ממיכליות הנפט שהותקפו, אתמול/רויטרס

הצבא האמריקני פרסם הלילה הצהרה שבה טען כי בידיו סרטון ובו כוח של משמרות המהפכה באיראן מסיר מוקש שלא התפוצץ מצדה של אחת משתי מכליות הנפט שהותקפו אתמול במפרץ עומאן. בסרטון מופיעה תמונה המראה את המוקש לפני הסרתו.

אל מול הטענות האיראניות - בריטניה גיבתה הבוקר את ארה"ב בהאשמותיה כלפי איראן. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר היום כי אין סיבה לא להאמין להערכה האמריקנית כי איראן אחראית לדבר. "אנחנו הולכים לעשות הערכה עצמאית שלנו, יש לנו תהליכים משלנו", אמר בריאיון לרשת BBS,"אבל אין לנו סיבה לא להאמין להערכה האמריקנית, כי הם בעלי ברית שלנו".

עוד באותו נושא

תיעוד של צבא ארה"ב: כוחות איראניים מסירים מוקש ממכלית במפרץ

לכתבה המלאה
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
אחת המכליות שהותקפו עולה באש, אתמול/AP

משרד החוץ של סין התייחס גם כן לתקיפה ואמר כי על כל הצדדים לגלות איפוק בסוגייה. "אף אחד לא רצה לראות מלחמה במפרץ, ואנו מקווים שכל הצדדים יוכלו לפתור את המחלוקות באמצעות דיאלוג", נמסר.

ביל אורבן, דובר הצי הימי האמריקני, אמר בהצהרה כי "בשעה 16:10 בשעון המקומי, ניתן לראות כוח על סירת פטרול של משמרות המהפכה ניגש לספינה 'קוקוקה קורייג'ס', כמאה ק"מ מהנסיכות אל-פוג'ירה שבאיחוד האמירויות הערביות, כשהוא מסיר את המוקש שלא התפוצץ". לדבריו, "ארצות הברית והקהילה הבינלאומית מוכנות להגן על האינטרסים המשותפים, וביניהם גם חופש הניווט. לארצות הברית אין שום עניין בעימות חדש במזרח התיכון. עם זאת, נגן על האינטרסים שלנו". עוד נמסר כי משחתת הצי האמריקני USS מייסון עושה את דרכה לעבר זירת תקיפת שתי המכליות.


התקרית, דומה לזו שבה נפגעו ארבע מכליות נפט לפני כחודש, מחריפה עוד יותר את המתיחות בין ארצות הברית ומדינות המפרץ לבין איראן, על אף שטרם ברור מי אחראי לה. ארצות הברית וערב הסעודית האשימו את איראן באחריות למתקפה ההיא, אך בטהראן הכחישו. חוקרים בינלאומיים הודיעו בשבוע שעבר כי הם סבורים שהתקיפה בוצעו על ידי מדינה זרה, שהשתמשה בצוללנים על סירות מהירות שהטמינו את המוקשים הימיים בכלי השיט. ואולם, הם לא נקבו בשמה של איראן.

מפת המתקפה במפרץ עומאן. עיבוד תמונה
מפת המתקפה במפרץ עומאן/עיבוד תמונה

כלי התקשורת באיראן דיווחו אתמול כי חיל הים האיראני חילץ 44 אנשי צוות אחרי "תאונה במפרץ" ופינה אותם לעיר הנמל ג'סק. טהראן מסרה כי תזמון המתקפה, בזמן ביקורו של ראש ממשלת יפן, הוא "מחשיד". מחירי הנפט הגולמי זינקו ביותר מ-4%, ליותר מ-62 דולר לחבית, אחרי התקרית.

המכליות הפליגו תחת דגלי פנמה ואיי מרשל. גורמים בתעשיית הנפט אמרו לעיתון השיט "טריידווינדס" כי הספינה "פרונט אלטייר", שהפליגה תחת הדגל של איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנורבגית, נפגעה מטיל טורפדו. ואולם, גורם המעורה בנושא הכחיש זאת בפני רויטרס. היא נשאה 75 אלף טונות של החומר הכימי נפת'ה כשהייתה בדרכה מנמל א-רואייס שבאיחוד האמירויות הערביות אל טייוואן. היא נפגעה בזמן שהייתה במים הבינלאומיים, בין עומאן לאיראן. באיראן דווח תחילה כי היא טבעה, אך בעלי החברה הכחיש זאת.

הספינה השנייה "קוקוקה קורייג'ס", שהפליגה תחת דגל פנמה, נשאה 25 אלף טונות של מת'נול. היא נמצאה במרחק של כמאה ק"מ מהנסיכות אל-פוג'ירה שבאיחוד האמירויות הערביות, שלחופיה הייתה המתקפה הקודמת. נשיא החברה היפנית שבבעלותה המכלית אמר כי היא הותקפה פעמיים בתוך שלוש שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully