וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: לא רוצים מלחמה, אך אין ספק שאיראן אחראית לתקיפת המכליות

שר החוץ האמריקני טען כי טראמפ "עושה כל מה שהוא יכול כדי להימנע ממלחמה". מוקדם יותר רמז יו"ר הפרלמנט האיראני כי וושינגטון מנסה להפעיל לחץ נוסף על טהראן ואמר כי "יש תקדים לכך" ממלחמת העולם השנייה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר היום (ראשון) כי ארצות הברית לא מעוניינת במלחמה עם איראן. זאת, אף שלדבריו אין ספק בכך שטהראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ הפרסי. בריאיון עם "פוקס ניוז סאנדיי" אמר פומפאו כי "הנשיא טראמפ עשה כל מה שהוא יכול כדי להימנע ממלחמה. אנחנו לא רוצים מלחמה".

פומפאו הוסיף כי ארצות הברית תבטיח שיט חופשי באזורים החיוניים. "ארצות הברית תוודא שאנחנו נוקטים את כל האמצעים הנדרשים, דיפלומטיים ואחרים, כדי להשיג את המטרה הזאת", הוסיף. בתוך כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בטקס חשיפת שם היישוב החדש על שם טראמפ ברמת הגולן: "כל המדינות צריכות לתמוך בטראמפ ולהבטיח את חופש השיט".

לקריאה נוספת:
מתחת לפני הים: איראן רוצה שיחשדו שפגעה במכליות ושיחששו מפניה
כשארה"ב הלמה בצי האיראני: שובה של מלחמת המכליות במפרץ?
המתקפה במפרץ: "איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני לפני פיצוץ המכליות"

מוקדם יותר רמז יו"ר הפרלמנט של איראן, עלי לריג'אני, כי ייתכן שארצות הברית אחראית לתקיפת מכליות הנפט "החשודות" במפרץ עומאן במטרה להגביר את הלחץ על טהראן. ארצות הברית, בריטניה וערב הסעודית האשימו את טהראן בפגיעה בשתי הספינות, אחת נורבגית והשנייה יפנית, אך ברפובליקה האסלאמית מכחישים, זאת למרות סרטון של הצי האמריקני שלכאורה תיעד כוחות איראניים מסירים מוקש ימי מאחד מכלי השיט.

"נראה שהפעולות החשודות נגד המכליות נועדו להשלים את הסנקציות הכלכליות נגד איראן, בהתחשב שהיא לא השיגה שום תוצאות מהן", אמר לריג'אני לחברי הפרלמנט. הוא טען שיש לכך תקדים ממלחמת העולם השנייה, "כשהאמריקנים תקפו את הספינות שלהם ליד יפן כדי למצוא תירוץ למלחמה". ארצות הברית, שנותרה נייטרלית בתחילת מלחמת העולם השנייה, יצאה למלחמה נגד יפן אחרי מתקפת הפתע בפרל הארבור ב-7 בדצמבר 1941.

תמונת לוויין של עשן שעולה ממכלית נפט נורבגית במפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. רויטרס
תמונת לוויין של השריפה שפרצה במכלית הנורבגית, חמישי/רויטרס

שתי המכליות, "קוקוקה קורייג'וס" היפנית, ו"פרונט אלטייר" הנורבגית, נגררו אל איחוד האמירויות הערביות. איש מאנשי הצוות שלהן לא נפגע. 23 אנשי הצוות של המכלית הנורבגית נאספו על ידי איראן אחרי התקרית ביום חמישי, ואתמול הם עזבו את המדינה וטסו לדובאי.

המתקפה התרחשה בזמן שראש ממשלת יפן שינזו אבה ביקר בטהראן וקיים שיחות שנועדו להפיג את המתח בין ארצות הברית לאיראן, שגבר אחרי שוושינגטון פרשה מהסכם הגרעין לפני שנה. היא הטילה מאז סנקציות כלכליות כבדות על הכלכלה האיראנית, שפגעו במיוחד במגזר האנרגיה של טהראן, ושלחה נושאת מטוסים וכוחות נוספים למפרץ.

לפי סוכנות הידיעות תסנים, איראן תכריז מחר על צעדים נוספים לצמצום התחייבויותיה בהסכם, שנחתם ב-2015. ההודעה תינתן ממתקן המים הכבדים בעיר אראק. טהראן כבר החלה בהאצת קצב העשרת האורניום בחודשים האחרונים, אולם טרם חצתה את הרף המותר לה בהסכם. איראן מקווה להפעיל כך לחץ על יתר המדינות החתומות - צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין - כדי שאלו יפצו אותה על הסנקציות האמריקניות.

עוד באותו נושא

כשארה"ב הלמה בצי האיראני: שובה של מלחמת המכליות במפרץ?

לכתבה המלאה

(עדכון ראשון: 13:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully