וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת יפן בביקור היסטורי באיראן: "היציבות חיונית לעולם כולו"

במסיבת עיתנואים קרא ראש הממשלה אבה לאיראן לפעול להרגעת המתיחות במזרח התיכון, ואמר כי הוא מקווה שאיראן תמלא תפקיד קונסטרוקטיבי בשמירה על היציבות באזור. רוחאני: איננו מעוניינים במלחמה אך ארצו תגיב ב"תשובה מוחצת" אם תותקף

צילום: לע"מ

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, קרא הערב (רביעי) לאיראן לפעול להרגעת המתיחות באזור. אבה אמר את הדברים ביקור היסטורי בטהראן, בה דן עם הנשיא רוחאני בקשרים הכלכליים בין המדינות ובמחויבותה של איראן להסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. "זה חיוני שאיראן לשחק תפקיד קונסטרוקטיבי בחיזוק השלום והיציבות במזרח התיכון, כך שהאזור לא יתערער עוד יותר או עימותים מקריים לא יתרחשו", אמר אבה.

"יש למנוע סכסוך מזוין בכל מחיר", הוסיף ראש ממשלת יפן במסיבת העיתונאים המשותפת. "השלום והיציבות במזרח התיכון הוא חיוני לא רק לאזור הזה אלא לשגשוג העולמי, אף אחד לא מעוניין במלחמה. אנחנו רוצים לעשות ככל שאנחנו יכולים כדי להרגיע את המתיחות, זה מה שהביא אותי לכאן".

נשיא איראן מצדו, אמר כי ארצו לא מעוניינת במלחמה עם ארצות הברית, אך תגיב ב"תשובה מוחצת" במקרה שתותקף. "איראן נשארת מחויבת להסכם, החשוב לביטחון האזור והעולם. טהראן וטוקיו מתנגדות שתיהן לנשק גרעיני", אמר הנשיא האיראני. לטענתו, איראן "לא תיזום" מלחמה מול ארצות הברית.

לקריאה נוספת:
ארה"ב: מוכנים לקיים שיחות עם איראן ללא תנאים מוקדמים
בין טראמפ לחמינאי: המשבר במפרץ חושף את חולשת רוחאני
רוחאני: התנגדות היא הברירה היחידה; טראמפ: איראן תיתקל בכוח גדול

פגישת רוחאני, זריף וראש ממשלת יפן, טהרן, 12 ביוני 2019. רויטרס
פגישת רוחאני וראש ממשלת יפן, היום בטהרן/רויטרס

המתיחות באזור גברה לאחרונה לאחר שארצות הברית החליטה לתגבר את כוחותיה במפרץ הפרסי, לאור איומים שלטענתה זוהו מצדה של טהראן. ברפובליקה האסלאמית איימו להגביר את קצב העשרת האורניום שנה אחרי פרישתה של ארצות הברית מההסכם, וביום שני השבוע הודיעה הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי היא מימשה את איומיה. היו"ר יוקיה אמאנו, שארגונו אחראי על פיקוח יישום ההסכם, אמר כי לא ברור מתי תגיע טהראן לרף המגבלות שנקבע בנוגע לכמות האורניום המועשר והמים הכבדים שאיראן יכולה לייצר.

באופן רשמי ביקורו של ראש הממשלה היפני ברפובליקה האסלאמי נערך לציון 90 שנות יחסים בין המדינות, אך מאחורי הקלעים ייתכן כי אבה העביר מסרים מארצות הברית, שעם נשיאה דונלד טראמפ נפגש בחודש שעבר. אבה הוא ראש ממשלת יפן הראשון זה 40 שנה שמגיע לאיראן, שם נפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי ועם הנשיא חסן רוחאני. דובר מטעמו של אבה אמר לכתבים אתמול כי לפני צאתו מהמדינה, שוחח ראש הממשלה עם טראמפ ודן עמו בסוגיות הקשורות לאיראן.

עם זאת, רבים מטילים ספק לגבי היכולת של אבה להשיג פריצת דרך כלשהי במשבר, שהחריף בתקופה האחרונה אחרי שוושינגטון שלחה נושאת מטוסים למפרץ הפרסי ועיבתה את כוחותיה מחשש למתקפות של איראן. טהראן, מצדה, מסרבת לפתוח במשא ומתן חדש עם הממשל האמריקני בעקבות הפרישה מהסכם הגרעין והטלת הסנקציות המחודשות.

עוד באותו נושא

האו"ם: איראן מימשה את איומיה והגבירה את קצב העשרת האורניום

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ, הגברת הראשונה מלניה וראש ממשלת יפן שינזו אבה במסיבת עיתונאים בטוקיו, 27 במאי 2019. רויטרס
טראמפ ואבה בטוקיו, בחודש שעבר/רויטרס

טראמפ מתעקש כי הוא מעוניין לפתוח בשיחות באופן מידי, אך איראן אמרה כי הצעתו "חלולה" אחרי סבב עיצומים נוסף שהטילה עליה ארצות הברית בסוף השבוע, הפעם נגד התעשייה הפטרוכימית במדינה.

בקהילה הבינלאומית חוששים שהמתיחות בין ארצות הברית לאיראן תגרום להתלקחות של עימות אזורי, וכמה מדינות מנסות לתווך בין הצדדים שניתקו את יחסיהם הרשמיים אחרי המהפכה האסלאמית ב-1979. בתחילת השבוע הגיע לטהראן שר החוץ של גרמניה הייקו מאס, שגם הבטיח להמשיך לנסות ולשמר את הסכם הגרעין חרף פרישת ארצות הברית. באיראן טוענים כי מדינות אירופה החתומות על העסקה מ-2015 לא עומדות בהבטחותיהן לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות.

מאס אמר ביום שני כי הוא אופטימי לגבי ההיתכנות שמנגנון מיוחד שהקימו באירופה לעקיפת העיצומים יתחיל לפעול בקרוב. זאת על אף שממשל טראמפ מזהיר כי מי שימשיך לעשות עסקים עם איראן יהיה נתון תחת סנקציות בעצמו.

(עדכון ראשון: 10:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully