וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן העור בישראל: 154 חולים חדשים ו-17 שמתים מהמחלה מדי חודש

11.6.2019 / 10:00

מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר במלנומה נצפים בגיל המבוגר, בעיקר בקרב ילידי אירופהוכן ילידי ישראל. בנשים יהודיות נצפתה ירידה בהיארעות המחלה. תחנות בדיקה לגילוי מוקדם של האגודה למלחמה בסרטן ייפתחו ברחבי הארץ: "זה פיקוח נפש"

סרטן העור. ShutterStock
"אנשים בעלי שומות מרובות צריכים לשים לב במיוחד". אילוסטרציה/ShutterStock

מדי חודש מתווספים 154 ישראלים למספר החולים במלנומה ו-17 מתים מהמחלה - כך עולה מנתונים שמתפרסמים היום (רביעי) לרגל שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילוי המוקדם. על פי הנתונים המעודכנים של הרישום הלאומי לסרטן, במרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, אובחנו בשנה האחרונה שנבדקה בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה של העור, בהם 1,151 עם גידול חודרני ו-695 עם גידול ממוקד, רובם יהודים ילידי ישראל, אירופה ואמריקה.

רוב גדול של החולים, 91% מהם, אובחנו עם גידול בשלב מוקדם, מהם 47% עם גידול בשלב ממוקד ו-44% עם גידול חודרני מקומי. כמו כן, 209 בני אדם מתו מהמחלה כאשר שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר נצפים בגיל המבוגר, בקרב ילידי אירופה או אמריקה וכן ילידי ישראל. בשל המורכבות באיסוף המידע, הנתונים המעודכנים ביותר ברישום הלאומי לסרטן מתייחסים לשנת 2016.

זוהי השנה ה-27 למבצע שיזמה האגודה למלחמה בסרטן שבמסגרתו מוזמן הציבור הרחב לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור. את תחנות הבדיקה יאיישו רופאי עור וכירורגיים פלסטיים, שיבצעו בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן העור ומלנומה, שבכוחו להציל חיים. רשימת התחנות תפורסם בסמוך לתחילת המבצע, בכלי התקשורת, באתר האגודה למלחמה בסרטן, ובעמוד הפייסבוק של האגודה הנמצא בקישור הזה.

עוד בנושא בריאות בוואלה! NEWS:
הכי הרבה תלונות נגד לאומית ומאוחדת | דוח קופות החולים
אחד מכל חמישה ישראלים מעשן - וכמה בני נוער? הנתונים המלאים
מפחדות מאיידס, מעטות נבדקות: מה נשים בישראל יודעות על בריאותן?

תאים סרטניים של מלנומה. ShutterStock
209 מתים בשנה. תאים סרטניים של מלנומה/ShutterStock

על פי המעקבים שעורכת האגודה למלחמה בסרטן, בין השנים 1990 ל-2016 חלה עלייה מתונה בגילוי המוקדם של מחלת הסרטן בשני המינים. בקרב גברים, העלייה הייתה בקצב של 15.4% לשנה עד שנת 2001 ולאחר מכן בקצב נמוך יותר של 2.4%. בקרב נשים, העלייה הייתה בקצב של 6.5% עד שנת 2005, ולאחר מכן ההיארעות התייצבה.

עוד עולה כי שיעורי התמותה ממלנומה חודרנית ממאירה של העור בקרב גברים יהודים בישראל בשנים אלה יציבים. אולם, בקרב נשים יהודיות נצפתה מגמת ירידה מובהקת בקצב של 1.3% מדי שנה. ההישרדות היחסית למחלה הולכת ועולה עם הזמן - בקרב גברים ונשים שאובחנו בין השנים 2007 עד 2011 היא עומדת על 88% ו-90% בהתאמה.

בישראל חיו כ-7,357 אזרחים שאובחנו עם מלנומה של העור משנת 2012 ועד לסוף שנת 2016, מהם 4,815 שאובחנו עם מלנומה חודרנית ממאירה ו-2,542 שאובחנו עם מלנומה ממוקדת של העור. בהשוואה בינלאומית, בשנת 2018 דורגה ישראל במקום ה-24 מתוך 25 המדינות עם שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר בעולם של המחלה. כמו כן, ישראל נמצאת במקום ה-12 מתוך 14 המדינות עם שיעורי התמותה הגבוהים בעולם, זאת כאשר מחשיבים את המדינות עם שיעור התמותה הזהה באותו המקום.

עוד באותו נושא

יום הסרטן הבינלאומי: ירידה בשיעור התמותה מהמחלה בישראל

לכתבה המלאה

שומות והיסטוריה משפחתית: מי צריכים להיזהר במיוחד?

התחנות לגילוי מוקדם ייפתחו בכל רחבי הארץ בין התאריכים 17 עד 23 ביוני בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת ולאומית שירותי בריאות. מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, אמרה כי "בכל חודש מתגלים בישראל כ-154 חולי מלנומה חדשים וכ-17 איש נפטרים מהמחלה. אנו קוראים לציבור - זה פיקוח נפש. היו חכמים בשמש באופן קבוע למשך כל השנה כדי להפחית את הסיכון לחלות. הזמינו תור והיבדקו במסגרת המבצע או במהלך השנה".

זיו הוסיפה כי "אנשים בעלי שומות מרובות, או בעלי סיפור משפחתי של סרטן העור, צריכים לשים לב במיוחד ולהיות במעקב. בכל מקרה מומלץ לכל אדם בכל גיל לשים לב לשינויים על העור ואם זיהיתם נקודות חדשות, או שינוי בנקודות קיימות, חשוב לפנות ללא דיחוי לבדיקה אצל הרופא".

משתזפים בחופי תל אביב 23 במאי 2019. ראובן קסטרו
"היו חכמים בשמש באופן קבוע למשך כל השנה". משתזפים בחופי תל אביב/ראובן קסטרו

פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, הרחיבה לגבי הנתונים כי בשנת 2016 "היוותה מלנומה של העור 8.3% מכלל המקרים החדשים המחייבים דיווח לרישום הסרטן בישראל בקרב גברים יהודים, 5.5% בקרב נשים יהודיות, 0.9% בקרב גברים ערבים, 0.5% בקרב נשים ערביות, 3.9% בקרב גברים 'אחרים' ו-4.5% בקרב נשים 'אחרות'".

לגבי הנתונים לגבי שלב המחלה בעת שאובחנה, אמרה פרופ' קינן בוקר כי הם קיימים עבור 80% ממי שאובחנו באותה השנה עם מלנומה עורית. "בקרב אלה, 91% אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם מאוד המשפר את סיכויי הריפוי: קרוב למחצית החולים (47%) אובחנו עם גידול ממוקד - גידול בשלב מוקדם מאוד שעדיין לא חרג משכבת האפידרמיס ברקמת העור, מה שמאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר. עוד 44% אובחנו עם גידול מקומי, שהוא גידול חודרני, שחורג משכבת האפידרמיס של העור, עם התפשטות מקומית מינימלית. ל-6% מהחולים אובחן גידול חודרני עם התפשטות אזורית ול-3% נוספים, גידול גרורתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully