וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הסרטן הבינלאומי: ירידה בשיעור התמותה מהמחלה בישראל

3.2.2019 / 12:15

מנתונים חדשים עולה כי פחות ישראלים מתים מהמחלה כמעט בכל המגזרים. למרות שיעור התחלואה הגבוה, באגודה למלחמה בסרטן מייחסים את הנתונים למודעות הציבורית ולאבחון המוקדם. סוגי הסרטן השכיחים ביותר הם ערמונית, ריאה ושד. סקר: 40% מהישראלים מאמינים בטיפול אלטרנטיבי

סרטן ריאות. ShutterStock
סרטן ריאות/ShutterStock

פחות ישראלים מתים מסרטן - כך עולה מנתונים שמתפרסמים הבוקר (ראשון) על ידי האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות לרגל יום המודעות למחלה שיצוין מחר. מהנתונים עולה כי נצפתה ירידה מובהקת במקרי הסרטן החדשים גם בקרב גברים יהודים וגם בקרב גברים ערבים, לצד מגמת יציבות בתחלואת נשים יהודיות. עם זאת, בקרב נשים ערביות חלה עלייה במספר החולות בסרטן.

בשנת 2016 אובחנו בקרב תושבי ישראל 30,569 מקרים של גידולים המחייבים דיווח לרישום הסרטן,
מהם 27 אלף עם סרטן חודרני. מהגברים הנכללים במקרים אלה חלו בסרטן הערמונית, המוביל בקרב יהודים, וסרטן הריאה, המוביל בקרב ערבים. בנשים היה סרטן השד השכיח ביותר הן בקרב נשים יהודיות והן בקרב נשים ערביות.

בשנה זו מתו מסרטן 11,077 תושבים בישראל. סוגי הסרטן העיקריים האחראים לעיקר התמותה מהמחלה בישראל הם סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הלבלב, סרטן הערמונית וסרטן כיס השתן. אולם, מגמות התמותה מסרטן הן בירידה בכל קבוצות האוכלוסייה, כולל גברים ערבים.

עוד בוואלה! NEWS:
בדרך להחלמה: מכון יופי המותאם לחולות סרטן נפתח במגדל העמק
הכי הרבה סרטן, הכי מעט סוכרת: דוח פערי הבריאות בערי ישראל
בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS: נקבע תאריך להחלפת מנהל לרמב"ם

עוד עולה כי חלק מסוגי סרטן נצפים יותר בקרב צעירים - סרטן השד בקרב נשים צעירות, לימפומה (הודג'קין ושאינה הודג'קין), מלנומה, סרקומה, סרטן צוואר הרחם, סרטן השחלה, סרטן בלוטת התריס, סרטן האשך, סרטן המעי הגס והחלחולת, לוקמיה וגידולים במוח או במערכת העצבים המרכזית.

עוד באותו נושא

"המהות - לעזור לאנשים": אלפי אחים ואחיות חדשים במערכת הבריאות

לכתבה המלאה

סוגי הסרטן השכיחים בישראל: הערמונית, הריאה והשד

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, ציינה כי "יותר משליש ממחלות הסרטן ניתנות למניעה באמצעות אימוץ אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון, הימנעות משתיית אלכוהול מופרזת, תזונה בריאה ומאוזנת ושמירה על משקל גוף תקין. יחד עם ההיענות לבדיקות הסריקה לגילוי מוקדם וקבלת החיסונים המומלצים, ניתן להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בישראל בכ-50%".

זיו הוסיפה כי "ישראל נמצאת במקום ה-90 בעולם בתמותה מסרטן, למרות התחלואה הגבוהה יחסית, במקום ה-50 בעולם, וזאת בזכות המודעות הציבורית הגבוהה שהנחילה האגודה בנושא חשיבות דרכי המניעה והאבחון המוקדם וכן בזכות השיפור הדרמטי באמצעי הטיפול והריפוי".

פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, הוסיפה כי "הסיכון למחלה עולה מאוד במקביל לעלייה בגיל, ולכן המחלה שכיחה יותר בגילאים מבוגרים, אבל נדירה יחסית בקרב צעירים. גורמי הסיכון לסרטן בקרב צעירים ברובם אינם ידועים".

קינן בוקר הסבירה כי המחלה נובעת מסדרת מוטציות בחומר הגנטי התאי, שמובילות בסופו של דבר לאובדן הבקרה על חלוקת תאים. "בעוד שבקרב מבוגרים המוטציות מתהוות לאורך החיים, בצעירים שכיחות תשניות מולדות", הוסיפה. "בנוסף, גם חשיפה לגורמי סיכון ידועים לסרטן תורמת להיארעות סרטן בצעירים בישראל, כדוגמת קרינה מייננת על-סגולית ממקור קרני השמש, או מיטות שיזוף, וכן קרינה אבחנתית וטיפולית, או גורמים זיהומיים כמו נגיף הפפילומה האנושי (HPV) או נגיף האיידס (HIV), השמנה ועישון".

יום הסרטן הבינלאומי מצוין בכל שנה ב-4 בפברואר במטרה לאחד את העולם סביב קידום המאבק במחלה, בדרך חיובית תחת הכותרת "ליצור עתיד ללא סרטן, כעת הזמן לפעול". המסרים שנבחרו לשנת 2019 מודגשים במטרה להניע אנשים לפעולה מידית, על מנת להפחית את נטל התחלואה והתמותה הגלובלית ממחלות הסרטן.

פרופ' ליטל קינן בוקר וד"ר ברברה סילברמן מהרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, בדקו את המצב בישראל בשנים 2015-1990 בהתייחס לגידולים חודרניים (invasive tumors), והתמקדו בקבוצת הגיל אפס עד 44, שאותה חילקו לשתי תתי-קבוצות: ילדים ומתבגרים (גיל 19-0) ומבוגרים צעירים (גיל 44-20). מהנתונים עלה כי שיעור החולים החדשים עלה מדי שנה רק בקרב נשים: 0.5% בקרב נשים יהודיות, ו-2.9% בקרב נשים ערביות. בקרב גברים יהודים וערבים התחלואה יציבה. מבחינת סוגי סרטן ספציפיים, נצפתה עלייה בהיארעות של סרטן שד חודרני (בקרב נשים יהודיות).

כ-40% מאמינים שאפשר לרפא סרטן בטיפול אלטרנטיבי

סקר ישראלי חדש שנערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום הסרטן הבינלאומי באמצעות מכון המחקר IPSOS כלל מגוון שאלות בנושא טיפול אלטרנטיבי. הסקר נערך בקרב 509 נשים וגברים בגיל 18 ומעלה במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הדוברת עברית בישראל.

כ-37% מהישראלים מאמינים שניתן לרפא את מחלת הסרטן על ידי טיפול אלטרנטיבי בלבד, במקום הטיפול הסטנדרטי המקובל. זאת למשל על ידי דיאטה, ויטמינים, טיפול בחמצן וכדומה. יתר על כן, 22% מבין הנשאלים שהיו חולי סרטן או מחלימים ו-38% מבין קרובי המשפחה של חולי סרטן האמינו שטיפול אלטרנטיבי בלבד יכול לרפא.

81% מהישראלים ציינו כי התועלת בשימוש במשככי כאבים בינוניים עד חזקים (כגון אופיואידים), לחולי סרטן, עולה על הסיכון בהתמכרות לתרופות אלה.69% מהישראלים אמרו כי הם תומכים בשימוש בקנאביס רפואי לחולי סרטן. 80% מהישראלים חולי הסרטן שהשתתפו בסקר ציינו היו מרוצים לו היו זוכים לקבל יותר מידע ביחס ליתרונות ולחסרונות בשימוש בקנאביס רפואי כדי להקל על כאב, בחילות, או סימפטומים אחרים, כתוצאה מהטיפול במחלת הסרטן.

במקביל נערך סקר דומה בארצות הבריאות, הסקר נערך על ידי האיגוד האונקולוגי האמריקני (ASCO) בקרב 4,887 נשאלים ובוצע על ידי מכון המחקר The Harris Poll. כ-39% מהאמריקאים מאמינים שניתן לרפא את מחלת הסרטן על ידי טיפול אלטרנטיבי בלבד, במקום הטיפול הסטנדרטי המקובל.

למשל על ידי דיאטה, ויטמינים, טיפול בחמצן וכדומה. יתר על כן, 22% מבין הנשאלים שהיו חולי סרטן או מחלימים ו-38% מבין קרובי המשפחה של חולי סרטן האמינו שטיפול אלטרנטיבי בלבד יכול לרפא. מאידך, על פי מחקר שפורסם ב-2018 בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן בארצות הברית (JNCI - Journal of the National Cancer Institute), שיעור התמותה בחולים שבחרו לקבל טיפול אלטרנטיבי בלבד, גבוה פי 2.5 יותר משיעור התמותה בחולים שקיבלו טיפול מקובל.

בנוסף לכך, 73% מהאמריקאים סבורים שאין להקשות על חולי סרטן לקבל אופיואידים (משככי כאבים במרשם רופא): לדעתם, חולי סרטן רבים סובלים מכאב, ונזקקים לאופיואידים ואין להקשות עליהם בקבלתם, למרות "מגפת שימוש היתר" בתרופות אלה בארצות הברית. 83% מהאמריקאים בסקר תמכו בהתרת השימוש בקנאביס רפואי לחולי סרטן. עם זאת, 48% מאלו שהיו חולי סרטן והשתמשו בקנאביס בשנה האחרונה, נתקלו בקשיים בהשגתו, ו-58% מהחולים או המחלימים היו מעוניינים ביותר מידע ביחס ליתרונות הקנאביס הרפואי להקלת התסמינים של הטיפולים השונים והמחלה עצמה. 69% מהישראלים אמרו כי הם תומכים בשימוש בקנאביס רפואי לחולי סרטן.

שירה סגל קופרמן, מנכ"לית עמותת מרכז טל והמיזם חלאסרטן לצעירים אמרה כי "בפעם הראשונה יש בישראל התייחסות לפלח של חולי הסרטן הצעירים בישראל. מדובר בהתקדמות משמעותית בתוך מערכת הבריאות בהעלאת הנושא למודעות ציבורית. התקדמות זו באה בין היתר כתוצאה מפעילות בכמה מישורים בשנה החולפת שאת חלקם יזמה עמותת מרכז טל, הפועלת לשינוי המדיניות הציבורית ולהעלאת המודעות לצרכים הייחודיים של חולי סרטן צעירים בגילאי 18-44. כעת על משרד הבריאות להתאים את התמיכה והמענה הרפואי לצרכיהם של החולים הצעירים".

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully