וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המהות - לעזור לאנשים": אלפי אחים ואחיות חדשים במערכת הבריאות

1.2.2019 / 20:54

מתוך בוגרי לימודי מקצוע הסיעוד, 2078 סיימו את לימודיהם במוסדות האקדמיים בישראל ו-477 סיימו את לימודיהם בחו"ל. למרות העלייה במצטרפים למערכת - יותר ממאה אחים ואחיות מבשנה שעברה - ישראל עדיין ממוקמת רביעית לפני אחרונה במדינות ה-OECD במספר אחיות לנפש

חדר מיון תל השומר. ראובן קסטרו
2,525 מצטרפים חדשים למערכת הבריאות. אחיות בחדר המיון בתל השומר/ראובן קסטרו

בצל העומסים הכבדים במחלקות הפנימיות בבתי החולים, והמחסור הכבד באחים ואחיות במערכת הבריאות, הצטרפו לאחרונה 2,525 אחים ואחיות למערכת הבריאות. מתוכם, 2,078 בוגרי המוסדות האקדמיים שמלמדים את תחום הסיעוד בארץ, ו-447 בוגרי לימודי סיעוד בחו"ל. מדובר בעלייה ממספר בוגרי הסיעוד אשתקד, אז סיימו את הלימודים בהצלחה 2,402 סטודנטים.

על אף העלייה במספר האחים והאחיות שמצטרפים מדי שנה למעגל העבודה, שיעור האחיות עומד על חמש לאלף נפשות. בתוך כך, ישראל ממוקמת במקום הרביעי לפני אחרון במדינות ה-OECD, בפער ניכר מן הממוצע שעומד על 9.3 אחיות לכל אלף תושבים. מבחינת המוסדות האקדמיים שבהם מתקיימים לימודי סיעוד, מי שנמצא בראש טבלת ההצלחה במבחני האחים והאחיות הוא המרכז האקדמי לב בירושלים, עם נתון הצלחה מרשים של 169 אחים ואחיות ו-100% הצלחה כשהציון הסופי בממוצע, 77, הוא כמעט הגבוה ביותר.

אחריו נמצאת המכללה האקדמית עמק יזרעאל עם 115 בוגרים ובוגרות ו-97% הצלחה, ובמקום השלישי ממוקם בית הספר האקדמי לסיעוד קפלן עם 112 בוגרים ו-99% הצלחה. ראש החוג לסיעוד במרכז האקדמי לב, ד"ר חיה רז, מנסה להסביר את סוד ההצלחה: "הסטודנטים והסטודנטיות שלנו מרגישים תחושת שליחות ויודעים שהם נכנסים למקצוע שמשפיע על חייהם של אנשים. אנו דואגים לתת לסטודנטים חווית לימודים מעשירה, ומקפידים על יישום פרקטי של חומר הלימוד".

עוד בנושא:
בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS: נקבע תאריך להחלפת מנהל לרמב"ם
"נס שלא נכנס לקנה הנשימה": פעוטה מרחובות בלעה מגנט בצורת לב
"שערורייתי ומזלזל": רמב"ם נותר ללא מנהל ובלי מועד לבחירת מחליף

חדר מיון תל השומר. ראובן קסטרו
חמש אחיות לאלף נפשות. אחיות בחדר המיון בשיבא תל השומר/ראובן קסטרו

שתיים מהאחיות שסיימו את לימודיהן במחזור 2018 מנסות להסביר מדוע בחרו את מסלול לימודי הסיעוד באקדמיה. אחת מהן היא שרה שובע, בת 34 מבני ברק, אם לשלושה, בעלת תואר ראשון בלימודי סיעוד מטעם המרכז האקדמי לב ומשמשת כאחות במחלקה לטיפול נמרץ לילודים ופגים בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק. לדבריה של שובע, מילדות רצתה לתרום ולסייע לקהילה. "אני עובדת במחלקה עם אנשים נהדרים שכולם מגיעים עם תחושה של שליחות; חרדים, לא חרדים, כולנו עובדים יחדיו כדי לעזור לילדים ולהורים שלהם בזמנים מאתגרים. אנחנו עובדים במחלקה של הצלת חיים ונותנים את כל כולנו לפגים ולילדים ויש לנו סיפוק מדהים מהעבודה הזאת".

שובע, אישה חרדית שרוצה להיכנס לאקדמיה, צריכה תנאים רוחניים הלכתיים מסוימים שיאפשרו לה ללכת וללמוד מקצוע. "במרכז האקדמי לב יש צוות מקצועי ביותר, אין הנחות, אין קיצורי דרך, הלימודים הם ברמה הגבוהה ביותר ובמקביל יש התאמה לצרכינו הייחודיים והיא מתבצעת בכמה צורות. החל מהפרדה מגדרית, ועד נתינה בלתי פוסקת של שירותים רוחניים המעניקים כלים להתמודד עם שאלות הלכתיות מקצועיות, תוך נתינת זמן מספק גם לשיעורים עם מערכים תורניים. השילובים וההתאמות מעניקים את האפשרות לנו, כנשים חרדיות, להגשים את החלום. גם בשטח כבוגרות המרכז אנחנו מקבלות הרבה אהדה מאנשי המקצוע שיודעים שאנחנו מסורות ועושות את העבודה על הצד הטוב ביותר".

עוד באותו נושא

השעה 02:20, אין מיטות והאחיות קורסות: לילה של כאוס במיון

לכתבה המלאה
שרה שובע, אחות, 1 פברואר 2019. עיבוד תמונה
"השילובים וההתאמות מעניקים את האפשרות לנשים חרדיות להגשים חלום", שרה שובע/עיבוד תמונה

גם האחות קרן שחר, אחות במיון זבולון של שירותי בריאות כללית בקרית ביאליק, התייחסה להחלטה ללכת דווקא ללימודי סיעוד ואמרה: "מאז שאני זוכרת את עצמי רציתי לטפל באנשים. הייתי חובשת בצבא, והייתי גם חובשת במד"א הרבה שנים ומן הראוי שהרצון יהיה להשתלב באחד ממקצועות הרפואה". שחר, בוגרת טרייה של מסלול סיעוד באקדמית עמק יזרעאל הוסיפה, "במקצוע הסיעוד אפשר להעניק הרבה יותר למטופלים מאשר במקצועות אחרים. אחות הרבה יותר קרובה למטופל, לעיתים אפילו יותר מרופא, ואנחנו שם כדי להקשיב, כדי להיות וכדי לתת את הכתף התומכת".

עוד אמרה שחר כי "שנים רציתי להיות אחות. סיום לימודי הסיעוד והשתלבות במערך האחיות היתה עבורי התגשמות של חלום". שחר סיפרה על האתגרים שמולם היא וחברותיה האחיות מתמודדת: "נתקלים בהרבה מקרי אלימות, בעיקר אלימות מילולית כלפי צוותים רפואיים ובאמת שלרוב אנחנו מבינים את המטופלים שנמצאים במצוקה. שאדם חולה וקשה לו - הוא לא הוא. כולנו מגיעים בחיים למצבים קיצונים וברגע שאתה מבין את זה, אז הרבה יותר קל להתמודד עם מצבים כאלה".

לדבריה של שחר, התמודדות במצבי לחץ למשל, הם חלק מהדברים שלמדה בלימודי הסיעוד: "במהלך הלימודים למדו אותנו להתמודד עם מגוון אתגרים שעלולים להתרחש במהלך ימי העבודה כאחיות". שחר מתייחסת לכלים נוספים שקיבלה, רלוונטיים למציאות במערכת הבריאות: "לא פעם אני נזכרת בתרגולים שהיו לי במכללה, בהם תרגלנו אירועים שמתרחשים בחי עם מטופלים שמגיעים למיון. כל מה שאמרנו לנו קרה, לטוב ולרע.

"הלימודים הם מאוד קשים ומאתגרים. אחות היא לא רק אחות, היא גם פסיכולוגית, וגם סנגורית של המטופל", סיפרה שחר. "לא פעם האחות היא גם זאת שצריכה לתווך בין הרופא, למטופל, ולכן חשוב להשקיע בלימודים". שחר גם פנתה לכל אותם אלה שחושבים אם להירשם ללימודי סיעוד בשנה הבאה, "מי שרוצה להגיע ללימודים האלה, הוא מעל הכל צריך לרצות לעזור ולסייע לאנשים, כי זה המהות של המקצוע הזה".

קרן שחר, אחות, 1 פברואר 2019. באדיבות המצולמת, עיבוד תמונה
"מאז שאני זוכרת את עצמי רציתי לטפל באנשים", קרן שחר/עיבוד תמונה, באדיבות המצולמת

נתוני משרד הבריאות מגלים כי ב-2016 היו בישראל 2,597 תלמידים לסיעוד, ובהם 829 סטודנטים בהסבות אקדמאים לסיעוד. ב-2017 קפץ מספרם ל-3,500, ובהם 1,256 סטודנטים וסטודנטיות בהסבות אקדמאים. העלייה במספר הלומדים נמשכה גם ב-2018 שבה התחילו את לימודי הסיעוד 3,800 סטודנטים ובהם 1,400 בהסבות. את העלייה במספר הסטודנטים לסיעוד ניתן לזקוף לזכות משרד הבריאות, שבשנים האחרונות שם לו למטרה לצמצם את הפער האדיר בין ישראל, למדינות ה- OECD, במספר האחיות והאחים לנפש, בהן ממוצע האחיות עמד על 9.3 לאלף בני אדם עמד בשנת 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully